۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۰
کد خبر: 82068621
T T
۰ نفر
مختومقلی فراغی شخصیتی فراقومی و پیام آور وحدت، صلح و دوستی است

گنبدكاووس - ایرنا - رئیس دانشگاه گنبدكاووس با تبریك دویست و هشتاد و سومین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر تركمن، گفت: این شاعر و عارف بزرگ، شخصیتی فراقومی دارد و اشعار او نیز پیام آور وحدت، صلح و دوستی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین گلچینی روز سه شنبه در همایش بزرگداشت دویست و هشتاد و سومین سالگرد تولد مختومقلی فراغی كه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: محدود كردن این شاعر بزرگ كه از شخصیت های ممتاز در تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین است، به یك قوم و محدوده جغرافیایی خاص، درست نیست.
وی گفت: مختومقلی فراغی متعلق به همه امت اسلامی است و اشعار او كه برگرفته از قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است، همچون چراغی برای وحدت امت اسلامی به شمار می رود.
دكتر گلچینی همچنین اشعار مختومقلی را پیام آور وحدت، صلح و دوستی بین امت اسلامی دانست و اضافه كرد: نگاه تقریب گرایانه این شاعر بزرگ می تواند الگویی برای جامعه امروز امت اسلامی باشد كه متاسفانه گروهكی انحرافی به نام داعش با تفسیرهای نادرست از اسلام، چهره ای خشن از این دین رحمانی ارائه می دهند.
وی همچنین با تبریك اعیاد شعبانیه بویژه ولادت با سعادت امام حسین (ع) و تقارن این ولادت با سالروز ولادت مختومقلی فراغی، تصریح كرد: عشق و محبت این شاعر تركمن به ائمه اطهار (ع) به اندازه ای بوده است كه در اشعار او 23 بار نام امام حسین (ع) و 10 بار نیز واقعه كربلا آمده است.
رئیس دانشگاه گنبدكاووس با اشاره به وحدت و همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب در استان گلستان و منطقه گنبدكاووس، یادآور شد: این وحدت و زندگی مسالمت آمیز الگو و زبانزد همه ملت ها است.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گنبدكاووس نیز در این همایش با تبریك اعیاد شعبانیه، اشعار عرفانی مختومقلی فراغی را بسیار لذت بخش دانست و گفت: كارشناسان و صاحبنظران تركمن باید این اشعار زیبا را به زبان فارسی روان نیز ترجمه كنند تا مورد استفاده دیگر اقوام قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین علی رضا رحیمی نژاد افزود: بیان فضائل ائمه اطهار (ع) بویژه امام حسین(ع) از سوی مختومقلی فراغی در اشعار خود، نشان دهنده عشق و محبت او به خاندان و اهل بیت نبی مكرم اسلام (ص) است.
وی گفت: دراحادیث و روایات نقل شده از پیامبر اسلام (ص) كه در كتاب های فقهی شیعه و اهل سنت نیز آمده است، دوست داشتن امام حسین (ع) دوست داشتن نبی مكرم اسلام و بالاتر از آن دوست داشتن خداست.
دراین مراسم كه با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری توسط گروه های موسیقی و ذكر خنجر تركمن همراه بود، جمعی از استادان و دانشجویان حضور داشتند.
دانشگاه گنبدكاووس با قدمت 32 ساله خود، 3600 دانشجو در 70 رشته تحصیلی از مقطع كاردانی تا دكترا دارد.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر و عارف تركمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدكاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذكر كرده اند كه در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در كنار چشمه عباساری در دامنه كوه سونگی داغ درگذشت و پیكرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق تقه در ۴۰ كیلومتری غرب مراوه تپه ( شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپردند و هم اینك بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت تولد او در این مكان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر تركمن ها محسوب می شود و هیچ یك از شاعران تركمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او احیاگر زبان و ادبیات تركمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ تركمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهای تركمن ها محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
/3039/1860