صادق خان: دیدگاه‌ عوامانه ترامپ از اسلام امنیت كشورهای ما را به خطر می‌اندازد

لندن - ایرنا - صادق خان شهردار جدید لندن روز سه‌شنبه ضمن رد اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد استثناء بودن او به عنوان یك مسلمان برای ورود به خاك آمریكا گفت: دیدگاه‌ عوامانه ترامپ از اسلام امنیت كشورهای ما را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، صادق خان همچنین عنوان كرد كه دیدگاه ترامپ نامزد جنجالی جمهوری خواهان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریكا می‌تواند مبدل به ابرازی در دست های افراط گرایان شود.
«دونالد ترامپ» كه در رقابت‌های انتخاباتی‌اش بارها عنوان كرده كه اگر رئیس‌جمهوری آمریكا شود، مانع از ورود مسلمانان به آمریكا خواهد شد، در گفت‌وگو با روزنامه 'نیویورك‌تایمز' گفته «صادق خان» شهردار مسلمان «لندن» كه به‌تازگی به این سمت انتخاب ‌شده، از این قاعده مستثنا است.
ترامپ در این گفت‌وگو عنوان كرده است كه : «همیشه استثنائاتی وجود دارد».
وی در خصوص انتخاب یك شهردار مسلمان در لندن گفته است: «خوشحالم كه شاهد چنین چیزی هستم. فكر می‌كنم بسیار خوب باشد و امیدوارم كه كارش را بسیار خوب انجام دهد، زیرا این بسیار خوب است».
صادق خان در یادداشتی كه در صفحه توئیترش منتشر كرد، بیان داشت: 'این مساله فقط مرتبط با من نیست، این در ارتباط با همه دوستانم، خانواده‌ام و هر كسی از هر گوشه دنیا كه دارای پس ‌زمینه‌ای همانند من است، می‌شود.'
وی افزود: دیدگاه عوامانه ترامپ از اسلام می‌تواند هردو كشور ما را با امنیت كمتری مواجه كند ضمن اینكه می‌تواند جریان اصلی مسلمانان در جهان را با خطر انحراف مواجه ساخته و مبدل به ابزاری در دست‌های افراط‌گرایان شود.
شهردار لندن افزود: 'دونالد ترامپ و كسانی كه اطرافش هستند فكر می‌كنند كه ارزش‌های لیبرالی غرب با جریان اصلی اسلام ناسازگار است و لندن به او ( ترامپ) ثابت كرد كه اشتباه می‌كند.'
صادق خان پس از انتخابش به‌عنوان شهردار لندن در مصاحبه با روزنامه تایمز گفته بود: «من می‌خواهم به آمریكا سفر داشته باشم و با شهرداران آمریكایی ملاقات و تعامل داشته باشم. اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا شود، از این سفر منع می‌شوم و به این مفهوم است كه نمی‌توانم با شهرداران آمریكا تعامل داشته باشم و تبادل‌نظر كنم.
وی همچنین در یادداشتی كه روز یكشنبه منتشر شد، در یك حمله غیرمنتظره دیوید كامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌كار انگلیس را به دلیل استفاده از شیوه‌های تفرقه‌افكنانه و تخریبی در انتخابات شهرداری لندن، به 'دونالد ترامپ'، تشبیه كرده بود.
صادق خان یك روز پس از ادای سوگند به‌عنوان شهردار جدید لندن، در این یادداشت كه در نشریه آبزرور منتشر شد، گفت: كه كامرون و 'زك گلداسمیت' نامزد یهودی حزب محافظه‌كار در انتخابات شهرداری پایتخت انگلیس تلاش كردند با دامن زدن به مسایل قومیتی و تحریك كردن آنها علیه یكدیگر او را از پیروزی بازدارند.
صادق خان كه هم‌اینك مبدل به قوی‌ترین سیاستمدار مسلمان در اروپا شده است، در این یادداشت نوشت: كامرون و 'زك گلداسمیت ' از همان تاكتیك‌های دونالد ترامپ ( اسلام هراسی ) در انتخابات شهرداری لندن به كار گرفتند.
صادق خان اضافه كرد: 'اما كامرون و گلداسمیت شیوه تفرقه و ایجاد شكاف میان جوامع لندن را برگزیدند و تلاش كردند رأی برخی از مناطق را كسب و رأی‌دهندگان دیگر مناطق این شهر را تحت‌فشار قرار دهند.'
وی گفت: 'آنها با استفاده از ترس و كنایه سعی كردند كه گروه‌های مختلف قومی و مذهبی را علیه یكدیگر تحریك كنند و این شیوه‌ای است كه دونالد ترامپ بكار گرفته است و من امیدوارم كه حزب محافظه‌كار هرگز سعی به تكرار آن نكند.'
صادق خان از سوی رقیب اصلی‌اش' زاك گلدسمیت'، نامزد محافظه‌كاران و حتی دیوید كامرون نخست‌وزیر و مایكل فالون وزیر دفاع انگلیس متهم شده بود كه دیدگاه افراط‌گرایانه دارد و با افراط‌گرایان ارتباط داشته است.
مایكل فالون' وزیر دفاع انگلیس و از اعضای ارشد حزب محافظه‌كار به‌صراحت از صادق خان به‌عنوان كسی 'كه از طرف افراط‌گرایان سخن می‌گوید' یادكرده بود.
وی همچنین ادعا كرده بود كه صادق خان مناسب شهرداری لندن نیست و مشروعیت لازم را برای این پست كه می‌تواند امنیت پایتخت انگلیس را با خطر مواجه كند، ندارد.
اما به نظر می رسد كه به رغم اختلاف نظرات سیاسی صادق خان با محافظه كاران، او با نظر دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس در مورد احمق بودن ترامپ هم نظر است.
دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در نشست مشترك خبری اش با همتای ژاپنی اش در لندن با اشاره به دستاوردهای اخیر دونالد ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریكا، او را نامزدی قابل احترام برشمرد اما حاضر به عذرخواهی از او به خاطر احمق خواندنش نشد.
كامرون در پاسخ به این سئوال، اگر در سال آینده هنگام برگزاری اجلاس گروه هفت در ایتالیا، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا به عنوان نماینده ( و رئیس جمهور این كشور) حضور داشته باشد. آیا بابتِ تفرقه اندازی و احمق توصیف كردن ترامپ، عذرخواهی به او بدهكار نیستید؟، گفت: در مورد انتخابات آمریكا، این رأی دهندگان آمریكای هستند كه باید تصمیم بگیرند چه كسی را به عنوان رئیس جمهور آینده خود انتخاب می كنند.
وی افزود: باید بگویم نظر به ماهیت دشوار انتخابات مقدماتی، هر كسی كه این رقابت فوق العاده را ( با موفقیت) پشت سر بگذارد و هدایت حزبش را در انتخابات سراسری بر عهده بگیرد، قطعاً شایسته احترام ما است.
نخست وزیر انگلیس در همین حال گفت: دیدگاهم درباره آنچه درباره مسلمانان گفتم، تغییر نكرده است و آن را تغییر نخواهم داد. آشكارا می گویم سیاستِ پیشنهاد شده، اشتباه بوده، هست و خواهد بود.
دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، در سال گذشته در اظهاراتی گستاخانه و جنجال برانگیز خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به خاك آمریكا شده بود كه با واكنش بسیاری مواجه شد.
دونالد ترامپ عنوان كرده بود: تا زمانی كه نتوانیم در خصوص این مشكل و تهدیدی های خطرناك ناشی از آن تصمیم بگیریم، كشور نباید اجازه دهد كه قربانی حملات افرادی بشود كه به جهاد معتقدند و برای جان انسان ها ارزشی قائل نیستند.
وی همچنین از كلان شهرهای لندن و پاریس به عنوان شهرهایی كه اسلام گراها ترس را در برخی از محلات آنها حاكم كرده اند، سخن گفته است.
سخنان وی در مورد اینكه در مناطقی از این دو شهر حتی پلیس هم به این محلات از ترس مسلمانان تندرو وارد نمی شود، اعتراض مقامات شهری لندن و پاریس را به دنبال داشته است.
صادق خان كه دارای تحصیلات حقوقی است و سال‌ها درزمینهٔ حقوق بشر فعال بوده است، براساس آمار رسمی اعلام‌شده موفق شده است در انتخابات شهرداری لندن كه روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، 57 درصد آرای مأخوذه را به دست آورد.
براساس آمار رسمی منتشرشده، وی در این انتخابات یك‌میلیون و 310 هزار و 143 رأی به دست آورده و این درحالی‌كه است كه رقیب اصلی‌اش 'زاك گلدسمیت ' نامزد حزب محافظه‌كار تنها 994 هزار و 614 رأی كسب كرده كه این‌یك پیروزی شیرین برای حزب كارگر و یك شكست آشكار برای حزب محافظه‌كار شمرده می‌شود.
زك گلداسمیت نامزد یهودی حزب محافظه‌كار ، 43.2 درصد آرا را به دست آورده است.
صادق خان كه از سال 2005 نماینده منطقه توتینگ در مجلس عوام است، پس از اعلام پیروزی‌اش وعده داد كه شهرداری برای همه لندنی‌ها باشد و عدالت اجتماعی را به این شهر بیاورد.
اروپام**4**1552