۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82070105
T T
۰ نفر
كودكان را در مقابل بازي هاي رايانه اي و فضاي مجازي رها نكنيد

شيراز - ايرنا - فوق تخصص ايمونولوژي و آلرژي كودكان و دبير علمي كنگره بيماري هاي كودكان در شيراز بر لزوم دقت نظر بيشتر والدين براي مراقبت فكري و ذهني از كودكان تاكيد كرد و گفت : نبايد كودكان را در مقابل بازي هاي رايانه اي و استفاده بي رويه از فضاي مجازي رها كرد ، برخي آسيب هاي اين بازي ها در فضاي مجازي واقعا جبران ناپذير است .

دكتر سهيلا آل ياسين چهارشنبه در حاشيه كنگره بين المللي بيماري هاي كودكان كه در شيراز در حال برگزاري است در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان داشت : كامپيوتر و اينترنت چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و نفوذ خود را ادامه مي‌دهند كه نمي‌توان از كنار آنها با بي‌تفاوتي گذشت، بلكه بايد با آن‌ها به روش صحيح برخورد كرد تا بيشترين بهره‌وري و استفاده براي نسل آينده حاصل شود.
وي اظهار داشت : در صورت نبود مديريت صحيح تكنولوژي ممكن است تاثيرات مضر آن بر زندگي كودكان و نوجوانان ما غير قابل جبران باشد. در دنياي امروز كه عصر فوران اطلاعات ناميده مي‌شود، دغدغه بسياري از والدين آگاهي يافتن از آموخته‌هاي فرزندانشان و به نوعي نظارت بر نحوه يادگيري آنها است.
اين پزشك متخصص گفت : بازي‌هاي رايانه‌اي، دريچه ورود به دنياي فناوري اطلاعات هستند.اين فناوري‌ها با استفاده از امكانات و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، مي‌توانند ذهن كاربر را به كارگيرند علاوه بر مهارت‌هاي يادگيري و آشنايي با ريزه‌كاري‌هاي كاربري رايانه‌ها، موجب رقابت و همكاري شوند.
وي اضافه كرد : اين بازي‌ها، اگر به شكل مناسب و براي رسيدن به هدف‌هاي آموزشي باشند مي‌توانند در آموزش افراد تاثير بسيار بگذارند زيرا آزمون و خطا و امكان تصحيح آن، راهبرد خوبي براي به دست آوردن مهارت‌هاي روزمره زندگي است.
به گفته وي امروزه بازي‌هاي رايانه‌اي به منزله يك رسانه نسبتاً گسترده و جذاب در دنيا مطرح هستند و همچون ساير رسانه‌ها مي‌توانند در تسهيل، تعميق، تسريع آموزش و يادگيري، زمينه‌ساز آموزش اثر بخش باشند.اما متأسفانه فرهنگ استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي با هدف كمك به آموزش و فرهنگ‌سازي هنوز در جامعه ما نهادينه نشده است.
آل ياسين با بيان اينكه بازي تفكر كودك است گفت:كودك در طي بازي به آزمايشگري، تمرين، تقليد، مذاكره، آمادگي و مرور ذهني موقعيت‌هاي زندگي واقعي مي‌پردازد. بازي شايستگي، استقلال، عزّت نفس، و مهارت‌هاي ديگر را گسترش مي‌دهد. بازي عامل مهمي در پرورش عقلي است. اين متخصص گفت:كودك آموخته‌ها را ضمن بازي تكرار مي كند و درباره آن مي‌انديشد. بازي طريقه يادگيري كودك درباره بدن خود، و دنياي پيرامون آن است، وسيله‌اي براي سازندگي، ابداع، تجربه، شناخت استعدادها، توانايي‌ها، خواست‌ها، ضعف‌ها و نكات مثبت و منفي خود است. از اين‌رو، با شناخت ويژگي‌هاي خود، ساخت شخصيتي خود را تحكيم بخشد و از طريق بازي به رشد اجتماعي، مهارت‌هاي زبان، و گسترش نيروهاي دروني پي مي‌برد.
اين پزشك متخصص برخي از عوارض منفي بازي هاي رايانه اي را نيز بر شمرد و گفت : اين نوع بازي ها در چشمان فرد به دليل خيره شدن مداوم و شدت نور آسيب مي زند ، ايجاد فشارهاي ذهني بيش از حد در اثر درگير شدن در ماجراي بازي؛ ايجاد عوارض جسماني از قبيل آرتروز، سوزش و سفت شدن گردن، كتف‌ها و مچ دست و ستون فقرات از جمله آسيب هاي بازي ها است .
وي ادامه داد:به خطرافتادن سلامت رواني كودكان،ايجاد دشواري‌هاي عصبي و پرش عضلاني به ويژه در افراد داراي صرع، تقويت پرخاشگري، انزوا و درون‌ گرايي و عدم تمايل به برقراري ارتباط با ديگران، انفعالي شدن ذهن و تزلزل اعتماد به نفس،رنگ باختن روابط عاطفي خانواده و سردي روابط خانوادگي از ديگر آسيب هاي بازي هاي رايانه اي است .
6113 /1876