۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۵۸
کد خبر: 82070700
T T
۰ نفر
معاون وزير: مهارت آموزي دانش آموزان استثنايي مورد توجه قرار گيرد

تهران-ايرنا- معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: براي مهارت آموزي دانش آموزان استثنايي بايد از سازمان هاي مسئول و مرتبط از جمله سازمان آموزش فني حرفه اي و ظرفيت هاي آن استفاده كنيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مجيد قدمي روز چهارشنبه در آيين اختتاميه نخستين جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه حرفه اي در مجتمع آموزشي شهيد محبي با بيان اينكه معلوليت مشكل فرد نيست افزود: دانش آموزان با نيازهاي ويژه همچون ساير دانش آموزان عادي از حق تحصيل برخوردارند و ما بايد سيستم آموزش و پرورش را براي تحصيل و مهارت آموزي آنان متعادل كنيم.
وي با اشاره به مهارت آموزي پيش حرفه اي و حرفه اي دانش آموزان دوره متوسطه با نيازهاي ويژه گفت: مهارت آموزي و كيفيت بخشي زندگي دانش آموزان استثنايي در حوزه هاي اقتصادي اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد.
قدمي با تاكيد بر ايجاد اشتغال براي افراد با نيازهاي ويژه افزود: آموزش و پرورش وظيفه آموزش مهارت هاي لازم به دانش آموزان استثنايي را برعهده دارد و ايجاد اشتغال در حوزه فعاليت هاي اين نهاد نيست كه اگر اشتغال براي افراد با نيازهاي ويژه فراهم نشود، مهارت هاي آموخته شده اين دانش آموزان ناكارآمد خواهد بود.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كشور با تاكيد بر توانمندي و مشتري مداري ضمن مهارت آموزي دانش آموزان استثنايي گفت: بايد يك برنامه خوب براي مهارت آموزي اين افراد فراهم كنيم و در اين راستا آموزش هاي ضمن خدمت براي معلمان و مربيان برگزار شود تا آنان توانايي لازم را براي آموزش اين دانش آموزان داشته باشند.
وي با اشاره به كيفيت بخشي آموزش هاي دانش آموزان استثنايي افزود: در حوزه مهارت آموزي بايد كتاب هاي مفيد متناسب با ويژگي هاي اين افراد توليد شود.

*تشكيل تعاوني هاي كارگاهي ويژه دانش آموزان استثنايي
محسن غفوريان معاون برنامه ريزي، آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي نيز در اين آئين از تشكيل تعاوني هاي كارگاهي ويژه دانش آموزان استثنايي خبر داد و ابراز اميدواري كرد: اين تعاوني ها با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و وزارت آموزش و پرورش به زودي تشكيل شود.
وي بهبود وضعيت اشتغال دانش آموزان استثنايي را از جمله مزاياي تعاوني هاي كارگاهي عنوان كرد و افزود: در اين تعاوني هاي كارگاهي كارگران ماهر و نيمه ماهر و تعدادي از دانش آموزان حرفه اي متوسطه هم فعاليت مي كنند و دوران كاروزي دانش آموزان استثنايي نيز در اين كارگاه ها طي خواهد شد.
غفوريان با اشاره به ايجاد روحيه خودباوري در دانش آموزان استثنايي گفت: با آموزش هاي لازم توسط مربيان و معلمان متخصص، اين دانش آموزان بايد به اين باور برسد كه قادرند برخي امور حرفه اي را انجام دهد اما بايد به اين نكته نيز توجه كنيم كه تا چه حد خودباوري نسبت به دانش آموزان استثنايي در سطح جامعه ما داراي ارزش است.
غفوريان با تاكيد بر حضور دانش آموزان استثنايي با كسب مهارت هاي لازم در بازار كار، افزود: ما به دنبال اين هستيم كه هر فردي با هر توانايي و دانش فني بتواند كاري انجام دهد و كار توليدي براساس كيفيت و ارزش به فروش برسد.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه حرفه اي گفت: اين جشنواره ها فرصتي براي نشان دادن توانايي هاي دانش آموزان استثنايي است كه با توليد محصولات با كيفيت، نگرش ها نسبت به دانش آموزان استثنايي و مهارت هايشان تغيير كند و اين دانش آموزان نيز وارد بازار كار شوند.
معاون برنامه ريزي، آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي با تاكيد بر ايجاد رويكرد شايسته محوري نسبت به دانش آموزان استثنايي افزود: در نخستين جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه حرفه اي 28 رشته مهارتي در حوزه هاي پوشاك، باغباني، كمك كار لوله كش، رشته كمك كار خدمات اداري، رنگ كار ساختمان مورد توجه قرار گرفت.
وي توجه به توانايي هاي دانش آموزي و تفاوت هاي فردي آنان را از جمله رويكردهاي نخستين جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه عنوان كرد و گفت: با برگزاري اين جشنواره در تلاش براي آموزش هاي پودماني هستيم كه دانش آموزان استثنايي در يك حوزه خاص مهارت هاي لازم را كسب كنند و زمينه اشتغال براي آنان در كارگاه ها و در حرف خانگي ايجاد شود.
غفوريان افزود: براين اساس آموزش و پرورش تفاهم نامه هايي را با سازمان هاي فني و حرفه اي، جهاد كشاورزي، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري منعقد كرده است.
به گفته وي بيش از يك هزار و 633 دانش آموز در پيش حرفه اي متوسطه و پنج هزار و 191 دانش آموز در دوره متوسطه حرفه اي تحصيل مي كنند كه بايد امكانات و تجهيزات لازم را براي اين دانش آموزان فراهم كنيم.
معاون برنامه ريزي، آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي ايجاد فضاهاي آموزشي، ابزارهاي آموزشي و استانداردسازي و كيفيت بخشي آموزش دانش آموزان استثنايي را ضروري دانست و گفت: تاكنون 27 عنوان كتاب بريل براي مهارت آموزي دانش آموزان متوسطه آماده شده است.
در پايان اين مراسم از برگزيدگان نخستين جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه حرفه اي با حضور مسئولان آموزش و پرورش استثنايي در مجتمع آموزشي شهيد محبي تجليل شد كه از 20 استان شركت كننده در رشته خياطي، چهار استان و از 25 استان شركت كننده در رشته مشبك بري، چهار استان برگزيده شدند.
نخستين جشنواره مهارتي كشوري دوره متوسطه حرفه اي در راستاي ارتقاي حرفه اي دانش آموزان با نيازهاي ويژه و با هدف ارتقاي سطح دانش و آگاهي عمومي جامعه نسبت به توانايي هاي افراد با نيازهاي ويژه، حس خودباوري، رشد اعتماد به نفس اين دانش آموزان در سطح كشور برگزار شد.
تهرام/7245//1348
۰ نفر