سیدسروش ساداتی جمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشآموزان با نیازهای ویژه استان با هدف بهرهمندی از توانمندیها، افزایش خودباوری و کسب تجربه هم اکنون در آموزشگاه های فنی حرفهای و کاردانش این استان مشغول تحصیل و حرفه آموزی هستند.
وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری، ۸۲۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۲۰ آموزشگاه دورههای اول متوسطه پیش حرفهای و دوم متوسطه کاردانش در مازندران مشغول تحصیل و حرفهآموزی هستند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری دورههای آموزشی، ارتقای مهارتهای فنی و شایستگیهای شغلی، آموزش کارآفرینی، مهارتهای فنی و آموزش کسب و کار، زمینه ورود دانشآموزان مستعد با نیازهای ویژه را در آینده نزدیک به بازار کار فراهم میکند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران به نقش مهارتآموزی در بروز خلاقیتهای دانشآموزان اشاره کرد و گفت: افزایش مهارتهای زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی، ارتقای انگیزهی کار، فعالیت و کسب مهارتهای شغلی دانشآموزان با نیازهای ویژه از جمله مهمترین اهداف حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزشگاه های ژیش خرفه ای و کاردانش است.
جمالی با بیان اینکه کلمه معلولیت در اذهان به عنوان یک ناتوانی معنی میشود و این میتواند مشکلاتی را برای فرد معلول ایجاد کند، بیان کرد: افراد معلول در سراسر دنیا بارها این موضوع را به اثبات رساندند که معلولیت، محدودیت نیست.
وی گفت: در نظام تعلیم و تربیت، دانش آموزان به ۲ دسته دانش آموزان عادی و استثنایی تقسیم می شوند که دانش آموزان استثنایی نیز شامل دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان هستند، افزود: در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارایه میدهد.
جمالی، شمار دانشآموران استثنایی در حال تحصیل در مازندران را ۲هزار و ۶۸۴ نفر اعلام کرد و گفت: علاوه بر این تعداد ۸۰۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر و ۹هزار دانش آموز مرزی در ۵۵باب مدرسه دولتی و ۲۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی مشغول تحصیل هستند و بقیه نیز در سطح مدارس عادی تحصیل می کنند.
نظر شما