۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۳۲
کد خبر: 82074202
T T
۰ نفر
سه مدال طلای جهانی برای اختراعات نخستین مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی ایران

مشهد- ایرنا- رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: سه اختراع محققان این مركز تحقیقاتی مدال طلای نمایشگاه سالانه بین المللی اختراعات ژنو 2016 میلادی را كسب كردند.

دكتر محمدحسین ابراهیم زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح نخست 'دستگاه جا انداز هوشمند استخوان' است كه برای جا انداختن راحتتر شكستگی استخوانهای بلند بدون نیاز به باز كردن موضع شكستگی قابلیت استفاده دارد.
وی ادامه داد: 'پلاك قلابدار' دومین طرح پژوهشگران مشهدی است كه روش بسیار خوبی برای جا اندازی انواع شكستگیها می باشد زیرا محدودیت روشهای كنونی در شكستگیهای خرد شده اطراف مفصل را ندارد.
رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: طرح سوم 'وسیله جا اندازی شكستگیهای لگن در افراد مسن' است.
وی فزود: این وسیله مزایای روشهای باز در شكستگیها را دارد بدون آنكه استرس جراحی را به بیماران مسن با مشكلات طبی تحمیل كند.
هریك از این اختراعات یك مدال و در مجموع سه مدال طلا از نمایشگاه سالانه بین المللی اختراعات ژنو 2016 میلادی كسب كردند.

* نگاهی به مركز تحقیقات ارتوپدی
دكتر ابراهیم زاده در ادامه گفت: مركز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با گروهی 30 نفره، یك هسته فراگیر و جامع از متخصصان و فوق تخصص رشته های ارتوپدی، طب فیزیكی و مهندسان رشته های برق، مكانیك، رایانه و الكترونیك، بافت و بیومتریال را گرده آورده است.
وی افزود: این مركز نخستین مركز تحقیقات در رشته ارتوپدی كشور است كه زیرساختهای یك آزمایشگاه تحقیقاتی، درمانی مهندسی سلولی و بافت را ایجاد كرده است.
رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: همچنین این مركز، كلینیك سلول درمانی و مهندسی غضروف استخوان را از سلولهای بنیادی در حال پایه گذاری دارد.
وی گفت: همچنین در این مركز دو دوره دكترای حرفه ای رشته های بالینی و پایه مهندسی بافت ایجاد شده است.

* تنها مجله تخصصی ارتوپدی ایران
دكتر ابراهیم زاده افزود: مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد صاحب امتیاز مجله بین المللی انگلیسی زبان به نام 'مجله آرشیو بین المللی جراحی استخوان و مفصل' است كه در نمایه های معتبر دنیا قرار دارد و تاكنون مقالات علمی با سطح بالا از محققان جهانی و داخلی را جذب كرده است.
وی ادامه داد: 60 درصد مقالات این مجله به عنوان تنها نشریه تخصصی ارتوپدی ایران از محققان خارجی و 40 درصد مقالات از محققان داخلی است.

* اختراعات مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی
رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: طی دو سال گذشته این مركز هفت ثبت اختراع داخلی و یك ثبت اختراع بین المللی داشته كه یك پنجم اختراعات ثبت شده این دانشگاه در همین است.
وی به ثبت ملی و بین المللی اختراع منحصر به فرد پلاك ارتوپدی برای اصلاح دفورمیتیهای انحرافات اطراف زانو در این مركز اشاره و بیان كرد: مجوز ساخت این وسیله از سوی وزارت بهداشت صادر و تاكنون 500 قطعه آن در كارخانه تولید و وارد بازار شده است.
دكتر ابراهیم زاده پیرامون اختراعات جدید نیز گفت: ساخت آتل تركشن داینامیك یا چندمنظوره برای كمك به مراقبتهای پرستاری در بیماران شكستگیهای ساق و ران پا قبل از عمل جراحی اختراع جدید این مركز است كه با هدف اعمال بهینه كشش در ساق و ران، كاهش زخمهای فشاری در ساق و پاشنه ابداع شد.
وی افزود: اختراع دیگر دستگاه ایجاد شكستگی با اعمال نیروی سه نقطه ای جهت مطالعات آزمایشگاهی است.

* 21 درصد ایرانیان مشكل غضروف دارند
رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: 21 درصد از جمعیت ایران مشكلات غضروفی دارند.
وی افزود: غضروف بافتی است كه بازسازی آن به سرعت انجام نمی شود لذا یكی از راهكارهای ترمیم غضروف تحلیل رفته یا تخریب شده، ساخت بافت جایگزین برای آن است.
دكتر ابراهیم زاده افزود: پیوند غضروف از بدن فرد بیمار به خود روشی است كه ترمیم غضروف را شتاب می دهد لذا این روش در مركز تحقیقاتی مشهد با بهره گیری از گروه مهندسان بافت، مكانیك و جراح در حال بررسی است.
وی گفت: این روش بطور عملی ظرف شش ماه آتی با راه اندازی آزمایشگاه مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم پزشكی مشهد اجرایی می شود.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد به عنوان قطب پزشكی شرق كشور دارای هشت هزار دانشجو و افزون بر 17 هزار پرسنل بهداشتی و درمانی است.
این دانشگاه دارای معاونتهای بهداشتی، درمانی، پژوهشی، غذا و دارو، آموزشی، فرهنگی و دانشجویی است. 30 درصد دانشجویان این دانشگاه در 161 رشته و در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از كارشناسی، كارشناسی ارشد، متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف پزشكی مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد 15 شبكه بهداشت و درمان، هفت دانشكده و 46 مركز تحقیقاتی و 23 بیمارستان را زیر پوشش دارد. دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی مشهد در دانشكده های پرستاری و مامایی، پزشكی، بهداشت، پیراپزشكی، داروسازی، دندانپزشكی و طب سنتی تحصیل می كنند.
7489/1858
۰ نفر