۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82074913
T T
۰ نفر

حاج عمران نامي آشنا براي مردم لرستان و جوانان دلفان است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82074913
حاج عمران نامي آشنا براي مردم لرستان و جوانان دلفان است

خرم آباد - ايرنا - دفاع جانانه و رزم ديدني رزمندگان لرستاني در منطقه حاج عمران يكي از دلاورمردي هاي رزمندگان لرستاني است كه ايثارگري جانانه آنان در منطقه حاج عمران در سال 65 نام لرستان را جاودانه ساخت.

به گزارش ايرنا ، رزم ديدني و جانانه رزمندگان سلحشور لرستان در قالب لشگر هميشه پيروز 57 ابوالفضل (ع) و يگان شهيد بروجردي نام و آوازه فرزندان لر را بر صفحه هاي زرين تاريخ سراسر حماسه انقلاب اسلامي تا بدانجا ثبت و ضبط نمودند كه رهبر معظم انقلاب زبان به تمجيد اين دلاوران گشوده و فرمودند: رزم فرزندان لر قبل از آنكه شنيدني باشد ديدني است
شير مردان لرستاني ،در دوران دفاع مقدس در آن برهه از تاريخ ايران اسلامي ،همچون آفتاب درخشيدند و جانانه از تماميت ارضي كشورمان دفاع كردند.
*حاج عمران نامي ماندگار از ايثار و حماسه
اهميت واقعه حاج عمران د‌ر تاريخ دوم خرداد 65 ، آمار شهداي يگان 57 حضرت ابوالفضل‌(ع) در اين عمليات از خود گذشتگي و رزم بي‌امان جوانان لرستاني و دلفاني در مقابل حجم عمليات دشمن و آتش پشتيباني بسيار شديد آنان برگ زرين ديگري را در تاريخ دفاع مقدس به يادگار گذاشت و اين دفاع جانانه به قدري طنين انداز شد.
رژيم بعثي عراق در قالب طرح دفاع متحرك قصد داشت شهر پيرانشهر را تصاحب كند و براي اين عمليات هفت تيپ و 12 گردان كماندويي را با هدف بازپس گيري پادگان حاج عمران و تصرف شهر پيرانشهر حمله شديدي را در 23 ارديبهشت سال 65 و در منطقه حاج عمران آغاز كرد .
در مقابل حمله سنگين دشمن بعثي گردان امام حسين (ع) كه رزمندگان دلفاني در آن حضور داشتند و يك گردان از ارتش جانانه در مقابل دشمن ايستادگي كردند .
گردان امام حسين (ع) به فرماندهي حاج رجب يوسفوند با دلاورمردي رزمندگان دلفاني و ايثارگري و جانفشاني 19 شهيد والامقام و 50 جانباز سر افراز نام دلفان جاودانه ماند و نگذاشتند دشمن در عمليات خود موفق باشد كه با فراخواني لشگر 57 لرستان اين لشگر توانست در مقابل دشمن حالت تهاجمي بگيرد و ارتفاعات از دست رفته را مجددا تصاحب نمايد .
لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اهدا قريب به 300 شهيد و مفقود توانست ارتفاعات 2519 ، تپه شهدا و تپه شهيد صدر را تصرف و جلوي دشمن را سد نمود و اگر مقاومت رزمندگان لرستان نبود، قطعا شهر پيرانشهر و آذربايجان غربي به تصرف دشمن در مي‌آمد.
يكي از فرماندهان دوران دفاع مقدس كه دلاوري و شجاعت وي در دوران دفاع مقدس ورد زبان مردم اين ديار است گفت: نقش رزمندگان لرستان در دوران دفاع مقدس كليدي بود و فرزندان لر در عمليات هاي حساس نقش آفرين بودند.
رجب يوسفوند افزود: در اين ميان نقش شهيدان گرانقدر پررنگ تر بود و بهترين فرزاندان لرستان با دفاع جانانه خود نام خود را در تاريخ پر آوازه كردند.
وي ، افزود: در تك مشهور دشمن در ارتفاعات حاج عمران رزمندگان لرستان در مقابل چندين لشگر مجهز دشمن ايستادند و تمام فشار دشمن روي گردان امام حسين (ع) كه در تپه هاي شهيد صدر و تپه شهدا قرار داشت بود اما پاك ترين فرزندان با نثار جان خود نگذاشتند دشمن عليرغم تدارك نيرو و تجهيزات فراوان به اهداف خود برسد.
لشگر 57 ابوالفضل (ع) با توجه به حجم شديد آتش دشمن در اين عمليات فرماندهان بزرگي چون شهيد سيد مصطفي مير شاكي، شهيد درويش علي شكارچي ، شهيد علي راست پير حياتي ، شهيد روح ا.. سپهوند تقديم نمود .تا برگ زرين ديگري را در تاريخ دفاع مقدس از خود به يادگار گذاشتند آن چنان كه مقام معظم رهبري در همان زمان پيامي را به همين مناسبت به مردم غيور لرستان بيان فرمودند:
متن پيام مقام معظم رهبري به مناسبت شهادت شهداي حاج عمران
سلام مرا به مردم شهيدپرور لرستان و شهر خرم‌آباد و علماي محترم ابلاغ كنيد، من رشادت و پايداري مردم و عشاير غيور را در وقايع اخير و جنگ شنيده و اطلاع دارم، ليكن در سال 59 شخصا شاهد شجاعت و دلاوري‌هاي داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزديك روحيه مبارز آنان را شناخته‌ام، نبرد آنان بيش از آنچه شنيدني باشد، ديدني است. تأسف عميق و تبريك و تسليت مرا به مناسبت وقايع حاج عمران به همه آن عزيزان، به خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرماييد.اميدوارم با شهد پيروزي در آينده‌اي نه‌چندان دور كام اين امت بزرگ شيرين شود.
از قول من به مردم اطمينان بدهيد كه پيروزي ما إن‌شاءالله و به فضل و لطف الهي دير و زود دارد، ولي سوخت و سوز ندارد.
با ملاحظه متن اين پيام مي‌توان به اهميت واقعه حاج عمران و حساس بودن رشادت هاي دلاوران يگان 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان و جوانان دلفاني در اين عمليات پي ‌برد.
به هر روي حاج عمران با دلاورمردي رزمندگان لرستاني آوازه پيدا كرده است و گرامي مي داريم دلاور مردي رزمندگان لرستاني را در اين عمليات كه از 23 ارديبهشت 65 لغايت دوم خرداد رزمي جانانه از خود نشان دادند .
گزارش : فاطمه بابايي
7270/6001