۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۱۳
کد خبر: 82077305
T T
۰ نفر
نقش و جايگاه هنر هشتم - جاويد صحرايي *

امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است، نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليت هاي حرفه اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است.

بنا براين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيك، تأكيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيك روابط عمومي، مشاركت در روند تصميم گيري سازمان است.
اهميت روابط عمومي تا آن حد زياد است كه مقام معظم رهبري مي فرمايند روابط عمومي‌ها مي‌توانند فعاليت نهادها را ارزيابي و منعكس كنند و مشخص‌كننده روش‌ها و نقص‌هاي دستگاه مربوط خود باشند.
روابط عمومي آئينه تمام نماي مراكز، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف است كه با هدف بهبود كيفيت خدمت‌رساني به مردم و ارتقاي سطح ارتباطات با بخش هاي مختلف يك جامعه، ايجاد شده است و در عصر حاضر كه عصر ارتباطات سريع مي باشد وجود چنين تشكيلاتي آن هم در سطحي متعالي و برخوردار از روش هاي پيشرفته و البته الكترونيك براي ارتباط و اطلاع رساني، امري ضروري و غير قابل اجتناب است
اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع‌رساني در همه عرصه‌ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمان‌ها، ادارات و شركت‌ها و پايداريشان در عرصه‌ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عمومي‌هاي آن‌ها وابسته است.
روابط عمومي مدون و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار عمومي است، روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي، به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند، بسيار حائز اهميت است.
براي آنكه محور اساسي كار روابط عمومي كسب منافع براي كل سازمان است نه براي شخصي كه در رأس هرم سازماني قرار گرفته است. بنابراين بايد به روابط عمومي و كاركردهاي آن، بهتر و منطقي تر نگاه كرد. در اين صورت است كه روابط عمومي مي‌تواند در سازمان موفق عمل كند.
نظام هاي تعاوني نمي توانند نسبت به تحولات ارتباطي، اجتماعي و اقتصادي بي تفاوت باشدو رشد تعاوني ها نيز در گرو راهكار هايي است كه يكي از اين راهكار ها حضوري موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتي و دسترسي به حجم وسيعي از اين اطلاعات است.اين دسترسي در قالب روابط عمومي ها و ابزار هاي ارتباطي امكان پذير است كه مي تواند به شكلي جامع اين حضور را برجسته سازد. اما چگونگي اين حضور نيز بدون داشتن پشتوانه هاي علمي محقق نخواهد شد.
بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در كشور با اجرايي شدن اين توجهات مي‌تواند گام‌هاي بلندي را در حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي دركشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد. در واقع مي‌توان گفت روزملي ارتباطات و روابط عمومي مي‌تواند نقطه عطفي را در توسعه و تحول واحدهاي روابط عمومي در ايران ايجاد نمايد،كه اين مهم درسازمان ومجموعه جهادكشاورزي استان اردبيل به لحاظ مسئوليت خطيرآن درتامين امنيت ونيازغذائي مردم بسيارحائزاهميت ميباشد.
* رييس روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل