۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82078251
T T
۰ نفر
نفس هاي بريده ناوگان عمومي ميني بوس در چهارمحال وبختياري

شهركرد- ايرنا- ناوگان حمل و نقل عمومي ميني بوسي در دو سه دهه قبل در صنعت حمل و نقل كشور، منزلت و شان ويژه اي داشت،‌ اما اين روزها بدنه هاي فرسوده و دود ناشي از مشكلات موتوري اكثر خودروهاي اين ناوگان بيانگر آن است كه عمر اكثر اين خودروها مدت هاست سرآمده و بايد نوسازي شود.

با وجود فرسودگي اكثر خودروهاي ناوگان حمل و نقل ميني بوسي چهارمحال وبختياري، حضور تعداد قابل توجهي از ميني بوس هاي فرسوده و از رمق افتاده در پايانه هاي استان با اتاقك هاي رنگ و رو رفته،‌ لاستيك هاي ساييده و صندلي هايي كه تحمل ساعتي نشستن بر آنها، صبر مسافران را سر مي برد،‌ نشان دهنده آن است كه اين مركب هاي فرسوده، قصد ترك عرصه حمل و نقل را ندارد.
فضاي چرك آلود درون اتاقك برخي از ميني بوس ها با صندلي‌ هاي كهنه كه جاي چندين مرحله جوش‌خوردگي بر تن آنها ديده مي شود با روكش‌ هايي رنگ و رو رفته، ‌مسافران را مجبور مي كند كه با احتياط بر روي صندلي ها بنشينند تا مبادا لباسشان به گوشه‌اي از صندلي گير كرده و پاره شود.
فرسودگي مشهود ناوگان حمل ونقل عمومي بخصوص در بخش ميني بوس در چهارمحال و بختياري ضرورت نوسازي اين ناوگان را دو چندان كرده، اما برخي مشكلات اقتصادي و نبود رغبت نوسازي ناوگان در بين رانندگان، نوسازي اين ناوگان فرسوده را به چالش كشيده است.
تعدادي از مسافران مسير شهركرد به فارسان در گفت و گو با گزارشگر ايرنا مي گويند: ميني‌ بوس‌ هاي فرسوده و كهنه اين مسير همواره مخاطراتي را براي مسافران ايجاد مي كند.
آنان معتقدند: از عمر مفيد اكثر ميني بوس هاي اين مسير سال ها گذشته و تردد با اين وسايط نقليه بدون خطر نيست.
برخي مسافران مسير شهركرد به كيار شرقي نيز مي گويند: فرسودگي و امكانات غيراستاندارد ميني بوس هاي اين مسير براي مردم مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.
آنان مي افزايند: در روزهاي سرد سال به دليل نداشتن بخاري مناسب، مسافران ميني بوس هاي فرسوده تا رسيدن به مقصد بر خود مي لرزند.
آنان ادامه دادند: در گرماي تابستان و سرماي زمستان، مجادله مسافران و رانندگان ميني بوس هاي فرسوده حكايتي است كه هر روز رخ مي دهد و برخي رانندگان در زمان اوج سرما با روشن كردن پيك نيك در ميني بوس ها به جاي حل مشكل، كاري خطرناك انجام مي دهند.
جمعي از رانندگان ناوگان ميني بوس چهارمحال و بختياري نيز در گفت وگو يا گزارشگر ايرنا با تاييد فرسودگي ومشكلات موجود در اين ناوگان اظهار داشتند: درآمد كم و هزينه بالا در بخش حمل و نقل مسافر و كالا با يكديگر تناسب ندارد و رانندگان و مالكان ناوگان ميني بوسي نمي توانند از عهده هزينه هاي عادي خودروها برآيند چه رسد به اينكه اقساط تسهيلات نوسازي خودرو نيز بپردازند.
آنان افزودند: محدوديت درآمد، مانع استقبال اين بخش از طرح نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي ميني بوس در استان شده است.
يكي از رانندگان قديمي ميني بوس در شهركرد مي‌گويد: قبول دارم كه اكثر ميني بوس ها قديمي، غيراستاندارد و داراي عمر بالايي است ولي اكثر رانندگان توانايي استفاده از تسهيلات نوسازي ناوگان حمل و نقل را به دليل درآمد كم ندارند.
اين راننده از بيان نام خود اجتناب كرد و افزود: برخي از رانندگان حدود 30 سال است كه با اين خودرو‌ها كار مي ‌كنند اما به دليل درآمد كم و ناتواني در پرداخت اقساط تسهيلات، تمايلي به نوسازي خودرو ندارند.
راننده ديگري مي گويد: 15 سال سابقه كار رانندگي با ميني بوس دارم و همسرم نيز شاغل است اما با اين وجود درآمدم از شغل رانندگي درحدي نيست بتوانم خودرو را نوسازي كنم و اگر همسرم شاغل نبود، چرخ زندگيمان با درآمد ميني بوس نمي چرخيد.
وي كه خود را ترابي معرفي مي كند، ميني بوس ‌هاي فرسوده را عامل افسردگي و استرس رانندگان دانسته و مي افزايد: اين خودروهاي فرسوده هيچ ايمني براي راننده و مسافر ندارند.
به گفته اين راننده، اكثر اوقات مسافران به دليل وضعيت بد ماشين با راننده مجادله مي كنند، ولي درآمد ناوگان ميني بوس در استان به گونه اي است كه به زحمت كفاف هزينه هاي خودرو را مي كند و براي رانندگان به صرفه نيست كه با استفاده از تسهيلات خودرو را نوسازي كنند.
به گزارش ايرنا، دولت براي نوسازي ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در كشور بسترهايي را در چندسال اخير فراهم كرده و تسهيلاتي براي اين منظور به مالكان خودروها پرداخت مي كند ولي استفاده از اين تسهيلات منوط به خواست رانندگان است و هيچ اجباري براي نوسازي وجود ندارد.
به دليل نبود بستر حمل و نقل ريلي و مشكلات موجود درزمينه حمل ونقل هوايي، 95 درصد جابجايي بار و مسافر در چهارمحال و بختياري از طريق ناوگان حمل و نقل جاده اي انجام مي شود.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي چهارمحال وبختياري نيز در گفت و گو با گزارشگر ايرنا اظهار داشت: نوسازي ناوگان ميني بوس جزو مطالبات مردم و از دغدغه هاي مسئولان استان است زيرا مهم ترين بخش حمل و نقل مسافر در استان اين ناوگان است.
منوچهر سلمانزاده گفت: به دليل مسافت كم بين شهرها در چهارمحال و بختياري در تمام مسير هاي بين شهري استان ناوگان ميني بوس فعال است و در بخشي از مسير ها نيز سواري هاي كرايه فعاليت دارد.
به گفته وي، در سال گذشته پنج ميليون و 865 هزار مسافر در استان جابجا شده كه از اين تعداد سه ميليون و 692 هزار نفر معادل 63 درصد كل مسافران با ناوگان ميني بوس جابجا شده اند.
سلمانزاده ادامه داد: هم اينك يكهزار و 93 دستگاه ميني بوس در چهارمحال و بختياري فعاليت مي كند كه متوسط سن اين ناوگان 28 سال است كه نشان مي دهد ناوگان ميني بوس استان فرسوده است.
به گفته وي، فرسوده بودن ناوگان ميني بوس در استان نارضايتي مسافران را به دنبال دارد و از طرف ديگر مصرف سوخت بالا را نيز دربر دارد.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان تصريح كرد: ناوگان فرسوده ميني بوس در هر 100 كيلومتر، 28 ليتر سوخت مصرف مي كند و اين در حاليست كه ناوگان نو در هر 100 كيلومتر 15 ليتر سوخت مصرف مي كنند.
سلمانزاده افزود: اين مسئله علاوه بر ايجاد آلودگي در محيط زيست، به دليل يارانه اي بودن سوخت، زيان زيادي را براي دولت دربر دارد و صاحبان ميني بوس هاي فرسوده نيز دو برابر مالكان خودروهاي نو براي سوخت و نگهداري هزينه مي كنند.
به گفته وي، فرسوده بودن ناوگان ميني بوس هزينه بالايي به تمام بخش ها اعم از دولت، بخش خصوصي و مسافر تحميل مي كند.
سلمانزاده ادامه داد: دولت وظيفه بسترسازي در اين بخش را دارد و از سال گذشته تسهيلاتي براي نوسازي ناوگان فراهم شده و اطلاع رساني فراواني نيز براي استفاده از اين تسهيلات انجام گرفته ولي در استان استقبالي از اين تسهيلات نشده است.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان ادامه داد: در اين طرح تا 70 درصد ارزش خودرو، تسهيلات با كارمزد شش درصد به متقاضيان پرداخت مي شود ولي رانندگان براي دريافت اين تسهيلات رغبت ندارند.
سلمانزاده گفت: بخش خصوصي براي نوسازي ناوگان بايد به دولت كمك كند چون آينده مطلوبي در شرايط موجود براي اين ناوگان ديده نمي شود.
به گفته وي، در صورت اجراي طرح محدوديت و امنيت ترافيك و واقعي سازي قيمت سوخت با اجراي هدفمندسازي يارانه ها در سال هاي آينده، ناوگان ميني بوس هاي فرسوده با مشكل براي تردد مواجه خواهد شد و رانندگان چاره اي جز نوسازي ندارند.
سلمانزاده تاكيد كرد: نوسازي ناوگان عمومي ميني بوس در چهارمحال و بختياري الزام نانوشته است.
وي اظهار داشت: سال گذشته مسير بروجن - شهرضا، شهركرد - بن و شهركرد - سامان مجهز به سيستم سواري كرايه شد و رانندگان ميني بوس هاي فرسوده اين مسيرها ترغيب به جايگزيني ناوگان خود با سواري كرايه شدند.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد اگر ديگر مسيرهاي برون شهري استان نيز به سيستم حمل و نقل سواري كرايه تجهيز شود، تغيير ذائقه براي مسافران و رغبت جايگزيني سواري كرايه به جاي ميني بوس هاي فرسوده براي رانندگان ايجاد مي شود.
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان گفت: طي سال گذشته يكهزار و 409 دستگاه ميني بوس در چهارمحال و بختياري فعال بود كه 22 دستگاه خودرو فرسوده از اين تعداد از سيستم خارج و نوسازي شد.
برخي وسايل نقليه ناوگان حمل ونقل عمومي برون شهري در چهارمحال و بختياري متعلق به دهه 60 و 70 است و عمر مفيد آن مدت هاست كه به سرآمده است.
7361/ 6014/
گزارش از نرگس كريمي