۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۵۹
کد خبر: 82080199
T T
۰ نفر
دبير كميته فقهي سازمان بورس: تعيين قيمت خودرو در شوراي رقابت، نافي انتشار اوراق سلف آن نيست

تهران- ايرنا- دبير كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا كه قيمت خودرو را شوراي رقابت تعيين مي كند و خودروسازان براي تامين مالي اوراق سلف منتشر مي كنند و خريداران نيز براي پوشش ريسك قيمت خودرو براي دوره مشخص (يك ساله) اين اوراق را مي خرند، بنابراين اين موضوع هيچ منافاتي با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه، «سيدعباس موسويان» افزود: در هفته هاي گذشته بحث انتشار اوراق سلف خودرو در بورس كالاي ايران به منظور تامين مالي خودروسازان مطرح منتشر شد و خودروسازان نيز از تامين مالي با اين روش جديد استقبال كردند.
موسويان گفت: افزون بر خريداران، فروشندگان خودرو نيز از انتشار اين اوراق منتفع مي شوند.
وي اضافه كرد: موضوع ديگر اين است كه قيمت خودروهاي داخلي هر روز در بازار آزاد بسته به عوامل مختلف نوسان دارد؛ به طوري كه گاهي بهاي يك خودرو از قيمت كارخانه بالاتر و نرخ خودرو ديگر از نرخ كارخانه اي پايين تر است.
دبير كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعيين قيمت ها از سوي شوراي رقابت صورت مي گيرد و خودرو نيز مانند هر كالاي ديگري روزانه دستخوش تغيير قيمتي در بازار مي شود. به اين ترتيب افزون بر مسائل شرعي، از لحاظ اقتصادي نيز انتشار اوراق سلف خودرو و همچنين معاملات ثانويه اين اوراق در طول عمر اين معاملات، منطقي و جذاب است.
به گزارش ايرنا، پيش از اين «بهرام شهرياري» عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان خودرو، گفته بود: اكنون بخشي از بازار خودرو ايران را خودروهاي خارجي به دست آورده اند و در شرايط كنوني، انتشار اوراق سلف خودرو شايد اثري مستقيم بر روند قيمت ها نداشته باشد اما به گردش سرمايه در صنعت خودرو كمك مي كند.
وي اضافه كرد: انتشار اوراق سلف خودرو در بورس كالا مي تواند براي خريداران و خودروسازان مفيد و جذاب باشد، زيرا خودروسازان مي توانند با اين روش تامين مالي كرده و خريداران نيز افزون بر دريافت سود مشخص در توليد نيز مشاركت خواهند داشت.
وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه توليد خودرو در سال 1394 را دستيابي به يك ميليون و 400 هزار دستگاه هدفگذاري كرد و بر پايه آمارهاي منتشر شده، توليد انواع خودرو داخلي در 11 ماهه پارسال (منتهي به بهمن ماه) برابر با 878 هزار و 644 دستگاه بود.
بر پايه هدفگذاري كمي برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1396 بالغ بر يك ميليون و 750 هزار دستگاه خودرو سبك (سواري و وانت) بايد توليد شود كه اين رقم در افق چشم انداز 1404 دستيابي به سه ميليون دستگاه مورد انتظار است كه يك سوم آن بايد راهي بازارهاي صادراتي شود.
اقتصام**9186**1559**1961