۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82083242
T T
۰ نفر

اما و اگرهاي اوقات فراغت فصل تابستان

۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82083242
اما و اگرهاي اوقات فراغت فصل تابستان

گچساران - ايرنا - اوقات فراغت سه ماهه تعطيلي فصل تابستان فرصت مناسبي براي تجديد قواي كودكان و نوجوانان و فراگيري مهارت هاي زندگي و آموزش هاي غيررسمي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، برنامه ريزي نامناسب خانواده ها، جزيره اي عمل كردن 13دستگاه متولي برگزاري برنامه هاي اوقات فراغت و استقبال كم برخي كودكان از اين طرح ها اما و اگرهايي است كه نيازمند توجه بيشتر است.
استفاده بي رويه از فضاهاي مجازي و بازي هاي رايانه اي كه پرخاشگري و اضافه وزن از پيامدهاي آن است تشكيل گروه هاي همسال و سرگرمي هاي آسيب زا مانند مصرف قليان را از آسيب هاي اوقات فراغت تابستان است.
كارشناسان مي گويند: جمعيت 13 ميليوني دانش آموزان كشور مي تواند با برنامه ريزي مناسب براساس توانمندي و استعداد آنان به فرصتي براي مهارت هاي زندگي، شغلي و تجديد قواي كودكان و نوجوانان تبديل كرد.
اگرچه مسئولان با پيش بيني طرح هاي مانند نشاط معنوي در بقاع متبركه، برنامه هاي هنري در مساجد، سرگرمي ورزشي و اردويي تلاش هاي خوبي براي پربار كردن دوران سه ماهه تابستان كرده اند اما جاي خالي بهره وري از روزهاي تابستان براساس علاقه واقعي كودك و نوجوان ومنسجم نبودن برنامه ريزي براي آينده شغلي كودكان مشهود است.
يك دانش آموز پايه پنجم ابتدايي با انتقاد از برنامه ريزي خانواده اش در تابستان سال گذشته براي شركت در چندين دوره آموزشي كه به هيچ كدام از آنها علاقه اي نداشت گفت: انتخاب كودكان نخستين عامل براي برنامه ريزي والدين در اوقات فراغت تابستان باشد.
امير محمد احمدي افزود: در صورتي كه يك دانش آموز يك رشته آموزشي و يك رشته تفريحي در برنامه اوقات فراغت داشته باشد مي تواند مفيد باشد.
وي اظهار كرد: پر كردن تمام ساعت هاي روزهاي تابستان با برنامه هاي متنوع براي كودكان خسته كننده و آموزش ها بازدهي كافي ندارد.
يك دانش آموز پايه دوم ابتدايي گفت: انجام بازي در فضاي مجازي برايم يك رويا است اما پدر و مادرم اجازه نمي دهند.
رويا محمد طاهري از والدين خواست براي استفاده از فضاي مجازي به صورت محدود براي كودكان اقدام كنند.
پدر يك دانش آموز گچساراني با اشاره به اين كه فراگيري مهارت هاي حرفه اي يك برنامه خوب براي غني سازي اوقات فراغت در كنار فعاليت هاي تفريحي است گفت: نگرش جامع و دوسويه به اوقات فراغت تابستان به گونه اي كه هم كودك خسته و افسرده نشود و هم استفاده مفيدي شود بايد در خانواده ها نهادينه گردد.
آرش كاوياني با اشاره به آموزش 100 رشته مهارتي در فني و حرفه اي گچساران از دانش آموزان خواست از اين فرصت براي بهره وري مفيد استفاده كنند.
يك دانش آموز پايه دوم متوسطه اول با اشاره به نبود سينما در شهر دوگنبدان مركز گچساران گفت: امكانات كافي براي انتخاب هاي متنوع در پر كردن مطلوب اوقات فراغت تابستان وجود ندارد.
رامين كشاورز با بيان اين كه قصد دارد در فصل تابستان براي خدمت در مناطق محروم در قالب اردوهاي جهادي به مناطق روستايي سفر كند، از مسئولان خواست با راه اندازي مشاوره هاي روانشناسي در كنار پايگاه هاي اوقات فراغت به كودكان و خانواده ها در برنامه ريزي براي روزهاي تعطيل تابستان تلاش بيشتري كنند.
يك كارشناس علوم تربيتي گفت: برنامه ريزي جايگاه اوقات فراغت در نظام عمومي كشور ما دچار ضعف است و هيچكدام از دستگاه هايي كه متولي برنامه ريزي اوقات فراغت جوانان هستند برنامه ريزي يكپارچه و منسجمي ندارند كه در راستاي آن بتوانند برنامه ها را پوشش دهند.
عبدالخالق پادياب بيان كرد: يكي از رويكردهاي اوقات فراغت اين است كه بايد در يك فضاي كاملا سالم و آزاد به صورت مشاركتي انجام شود تا افراد بتوانند از اوقات بيكاري خود لذت برده و از خستگي و بار رواني ناشي از كار روزمره و فعاليت هاي رسمي فارغ شوند.
وي افزود: براي غني سازي دوره هاي كودكي و نوجواني بايد برنامه ها و نياز هاي اساسي اين قشر از جامعه را مورد بررسي و تجديد نظر قرار داد.
اين كارشناس اظهار كرد: خانواده ها مي توانند با ايجاد فضاي صميمي بين فرزندان در خانه نقش مهمي در پربار كردن اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند.
پادياب ابراز كرد: استفاده مطلوب از فناوري هاي نوين نه تنها هيچ آسيبي به قشر جوان نمي رساند بلكه منجر به توانمندسازي و لذت بردن آنها از اين تكنولوژي نيز مي شود.
مدير آموزش و پرورش گچساران گفت: اين شهرستان 23 هزار و 500 دانش آموز دارد.
سيد ظهيرالدين پورالحسيني افزود: فعاليت دو پايگاه در زمينه هاي هنري و اردويي، مسابقات فرهنگي و ورزشي از جمله برنامه هاي پيش بيني شده طرح اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در فصل تابستان امسال است.
وي با اشاره به گرمي هواي گچساران در فصل تابستان تصريح كرد: تلاش والدين براي برنامه ريزي مناسب اوقات فراغت براي پيشگيري از روزهاي كسل كننده و تكراري ضروري است.
پورالحسيني استفاده زياد از فضاي مجازي و بازي هاي رايانه اي را از آسيب هاي اوقات فراغت تابستان دانست.
مديركل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين استان 148 هزار دانش آموز دارد.
هادي زارع پور افزود: اجراي برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت به صورت متمركز و به پرهيز از مستقل عمل كردن دستگاه هاي متولي يكي از نيازهاي اين طرح است.
وي تصريح كرد: در سال گذشته تعداد 75 پايگاه اوقات فراغت در استان كهگيلويه و بويراحمد فعال بود.
وي اظهار كرد:تابستان پارسال حدود 57هزار دانش آموز از خدمات آموزشي و تفريحي اين پايگاه ها بهره مند شدند.
مديركل آموزش و پرورش استان كهگيلويه و بويراحمد افزود: 29 هزار و 870 نفر از دانش‌آموزان از اردوهاي زيارتي سياحتي و 27 هزار نفر نيز از خدمات آموزشي در پايگاه هاي اوقات فراغت استفاده كردند.
زارع‌پور افزود: اعزام پنج هزار و 400 دانش‌آموزان بي‌بضاعتي كه تاكنون موفق به زيارت حرم امام رضا (ع) نشده‌اند به مشهد مقدس از برنامه هاي مهم طرح اوقات فراغت امسال است.
شهرستان 120 هزار نفري گچساران در جنوب كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
فرزانه شريفي
8143/6162/1662