۵ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82087389
T T
۰ نفر

سه قنات استان اصفهان امسال ثبت جهانی می شود

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82087389
سه قنات استان اصفهان امسال ثبت جهانی می شود

اصفهان – ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از ثبت جهانی سه قنات در استان اصفهان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ایرنا، فریدون الهیاری سه شنبه شب در مراسم تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان كه در كاخ موزه چهلستون برگزار شد، افزود: سه قنات ' مون ' اردستان، وزوان و مزد آباد در شهرستان شاهین شهرو میمه استان اصفهان در راه ثبت جهانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو)است .
قنات مون در اردستان، تنها قنات دو طبقه جهان است و قنات وزوان در شهر وزوان و قنات مزد آباد در شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارند.
مقرر است این سه قنات، تابستان امسال در سازمان یونسكو به ثبت جهانی برسند.
11 قنات از كشور ایران نامزد ثبت جهانی در یونسكو هستند كه سه قنات از میان آنها در استان اصفهان است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین گفت:مجوز تاسیس 12 اداره جدید میراث فرهنگی در شهرستان های استان دریافت شده و در آینده نزدیك این تعداد به 14 اداره افزایش پیدا می كند.
وی تصریح كرد: ارتقای ساختار سازمانی میراث فرهنگی كه در كل استان فعالیت می‌كند در برنامه‌ هایمان بود به طوری كه پیش از این دو اداره در سطح استان با 24 شهرستان كه گاهی فاصله با برخی شهرستان‌ها 450 كیلومتر است فعالیت می‌كرد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح كرد: در استان اصفهان 9 پایگاه ملی وجود دارد كه بخشی از آن در گذشته تنزل رتبه پیدا كرده بود اما اكنون چند پایگاه جدید احداث شد و برخی هم ارتقا پیدا كرد.
مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان كرد: 33 پایگاه حفاظتی در استان وجود دارد كه برخی از آن‌ ها ارتقا یافتند و از سربازان نیز برای حفظ میراث فرهنگی نیز استفاده می شود.
وی ادامه داد: 15 انجمن میراث فرهنگی در شهرستان‌های اصفهان مجوز اخذ شده و در 24 شهرستان و بخش‌هایی كه ارزشی هستند باید انجمن احداث شود.
الهیاری با بیان اینكه از چهار پایگاه ملی در دو پایگاه معاونان وزیر حضور دارند، گفت: تشكل‌های میراث فرهنگی با رویش‌های جدید روبرو شده است و با نشاط و انگیزه بیشتر ظرفیت را دارند كه پشتوانه میراث فرهنگی باشند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: آمار ثبت شده ها در سال گذشته افزایش داشت به طوری كه پرونده 74 اثر ثبتی تكمیل شده و 23 اثر نیز در مراحل پایانی است.
به گفته وی 1731 بنای تاریخی، 57 میراث فرهنگی ناملموس و مابقی آثار طبیعی را در استان اصفهان وجود دارد.
وی افزود: درسال 94 بیش از 240 پروژه مرمتی در استان وجود داشت.
در این مراسم از شماری از خادمان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از جمله پیشكسوتان و خانواده خادمانی كه از دنیا رفته اند، تجلیل شد.
استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت : اماكن و فضاهای تاریخی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا از این طریق هنرهایی مانند موسیقی و آواز با آثار تاریخی تلفیق شود و هم افزایی هنری در پی داشته باشد.
رسول زرگرپورافزود: این كار می تواند به هم افزایی هنر و آثار تاریخی كمك كند و در مجموع نتایج خوبی در پی خواهد داشت.
وی گفت: مرحوم كازرونی كه در دهه 70 رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، هر ساله از سه ‌نفر خادمان فرهنگی تقدیر می‌كرد و این اقدام مثبت و ارزشمند او هم اكنون باید جاری و ساری شود.
وی ادامه داد: رئیس‌ جمهوری در سفر به اصفهان(سال 93) 400 میلیارد ریال برای بازسازی میراث فرهنگی اصفهان اختصاص داد و پیشنهاد كرد كه مردم برای ورود فعالانه به عرصه میراث فرهنگی تشویق شوند.
زرگرپور ادامه داد: پیشنهاد می‌كنم هر ساله از تنی چند از خادمان سازمانهای مردم نهاد به عنوان خادم میراث فرهنگی قدردانی شود تا این رویه ادامه یابد و نهادینه شود.
پ / 6020/ 6022