۵ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۸
کد خبر: 82087487
T T
۰ نفر
كليات اجراي دو طرح گردشگري در استان كردستان تصويب شد

سنندج- ايرنا- اعضاي كارگروه گردشگري استان كردستان با كليات اجراي دو طرح گردشگري قلعه ايمام مريوان و منطقه نمونه گردشگري سنگ سياه دهگلان موافقت كردند.

به گزارش ايرنا معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان روز چهارشنبه در جلسه تصويب اين دو طرح گفت: شهرهاي بانه و مريوان به واسطه سرمايه گذاري هايي كه توسط بخش خصوصي در آنها در حال انجام است در شرايطي ايده آل قرار مي گيرند.
امير قادري با تاكيد بر اينكه اين دو شهر از قطب هاي گردشگري استان كردستان هستند، افزود: در گذشته اقدامات عملياتي در اين حوزه در اين شهرها، چندان نمودي نيافته است.
وي با بيان اينكه شاهد اجراي طرح هاي مطلوبي در حوزه گردشگري با هدف ايجاد تحول اساسي در اين حوزه هستيم تاكيد كرد: اين روند بايد در تمام شهرهاي استان ادامه يابد.
او اجراي پروژه هزار و 40 ميليارد ريالي شامل پارك آبي، مجموعه شهربازي و تفريحي با پيشرفت فيزكي 25 تا 30 درصدي در بانه را از جمله اقدامات با هدف رونق حوزه گردشگري دانست و افزود: پروژه پارك جنگلي بابوس بانه نيز در حال واگذاري به بخش خصوصي است.
معاون استاندار كردستان با بيان اينكه با كليات طرح جامع گردشگري قله ايمام مريوان موافقت مي شود، گفت: البته بايد اين طرح در جزئيات مورد بررسي و مطالعه بيشتر قرار گيرد.
وي هرگونه اقدام در اين پروژه را منوط به هماهنگي با منابع طبيعي دانست و اظهار كرد: جذابيت قلعه امام به واسطه بافت جنگلي و هويت تاريخي آن است و اين مساله بايد در طرح هاي گردشگري به طور كامل حفظ و رعايت شود.
او گفت: البته در عين حال بايد اين پروژه ها به گونه اي باشند كه جاذب سرمايه گذار بوده و براي آنها توجيه اقتصادي نيز به همراه آورد.
پروژه ايجاد منطقه نمونه گردشگري سنگ سياه دهگلان ديگر طرحي بود كه در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت.
قادري در اين خصوص با اشاره به اينكه در كل كشور و به تبع در استان كردستان به گردشگري طبيعي توجه زيادي مي شود، گفت: با توجه به وجود سدهاي متعدد در استان، امكان استفاده از اين ظرفيت با هدف رونق گردشگري وجود دارد.
وي بر ضرورت مقيم كردن گردشگران در داخل شهرهاي استان تاكيد كرد و افزود: بايد تدابيري به كار بست تا از طريق ايجاد فضاهاي 'مكث' موجب ماندگاري گردشگران شويم.
معاون استاندار كردستان با بيان اينكه به طور جدي پيگير استفاده از ظرفيت هاي طبيعي استان براي جذب گردشگر هستيم، اظهار كرد: اين امكان علاوه بر سد سنگ سياه در حوزه سدهاي آزاد، ژاوه و عباس آباد نيز وجود دارد.
هم اكنون هفت سد در دست بهرداري و 10 سد در دست ساخت در استان كردستان وجود دارد.
قادري در بخش ديگري از صحبت هاي خود اظهار كرد: دولت از سرمايه گذاران حوزه گردشگري كه داراي اهليت بوده و قصد كار در اين زمينه را داشته باشند حمايت مي كند و در اين راستا مشكلي براي واگذاري زمين وجود ندارد.
وي اظهار كرد: اگر سرمايه گذاران اهداف مد نظر كه همان رونق و توسعه گردشگري است را به پيش ببرند مورد استقبال و حمايت دولت قرار خواهند گرفت.
معاون استاندار كردستان افزود: اما اگر سرمايه گذاران از زميني كه براي اجراي طرح هاي گردشگري به آنها واگذار مي شود، به اين منظور استفاده نكنند، اين زمين ها را بازپس خواهيم گرفت.
در پايان اين جلسه كليات اجراي دو طرح گردشگري قله امام مريوان و منطقه نمونه گردشگري سنگ سياه دهگلان به تصويب رسيد و مقرر شد جزئيات آن با هماهنگي منابع طبيعي و استانداري نهايي شود.
استان كردستان با طبيعت كوهستاني و بكر، وجود مناظر تاريخي و گردشگري و 227كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق و داشتن بازارچه هاي مرزي و مراكز تجاري يكي از مناطق گردشگري غرب كشور محسوب مي شود.
3033/1904