۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82089595
T T
۰ نفر
استاندارگیلان: قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای تا هفته آینده اعلام می شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای از كشاورزان چایكار تا هفته آینده اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای از چایكاران بر اساس نرخ تورم با 10 تا 15 درصد افزایش نسبت به سال قبل، از سوی شورای عالی اقتصاد تعیین شده كه تا روز یكشنبه هفته آینده اعلام خواهد شد و نگرانی چایكاران رفع می شود.
وی خاطرنشان كرد: قیمت خرید تضمینی همه محصولات از جمله برگ سبز چای از سوی شورای عالی اقتصاد تعیین می شود و قیمت تضمینی برگ سبز چای، تاثیری در كمیت و كیفیت چای ندارد و چایكاران همچنان چای با كیفیت تحویل صنایع عمل آوری می دهند.
چین اول برگ سبز چای كه از اول اردیبهشت ماه آغاز شده بود، با برداشت 33 هزار تن برگ سبز چای از باغ های شمال به اتمام رسید كه 86 درصد آن درجه یك و 14 درصد درجه دو محسوب می شود.
28 هزار هكتار باغ چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارد و بیش از 50 هزار خانوار چایكار در این دو استان، به این مهم اشتغال دارند.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود كه در سال جاری، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
میزان نیاز سالانه كشور به چای خشك، حدود یكصد هزار تن است كه سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از كشاورزان خریداری شد كه از این میزان، 19 هزار و 600 تن چای خشك استحصال شد.
همچنین سال گذشته هر كیلوگرم برگ سبز چای درجه یك به قیمت 21 هزار و 800 ریال و برگ درجه دو نیز 12 هزار و یكصد ریال بصورت تضمینی از چایكاران خریداری شد.
6029/2007 /6070