مترو ونك - تجریش هوا شد

تهران- روزنامه شرق- شماره 2595- دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوبه كمیسیون ماده پنج شهر تهران پیرامون پروژه تجاری- اداری میدان ونك را كه قرار بود محل احداث یكی از مجتمع‌های ایستگاهی پروژه‌ هزار میلیاردی خط مترو ونك - تجریش باشد، لغو كرد.

یك منبع آگاه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به «شرق» گفت پیروز حناچی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، پس از اطلاع از تصویب این پروژه در كمیسیون ماده پنج، دقیقا در جلسه‌ای كه او حضور نداشته است، دستور لغو این مصوبه را صادر می‌كند.
براساس این گزارش، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تاریخ ششم اردیبهشت امسال مقرر می‌كند تا مصوبه كمیسیون ماده پنج درباره پروژه تجاری- اداری میدان ونك به دلیل مغایرت این طرح با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و مصوبات بلندمرتبه‌سازی، باطل شود.
در این جلسه پس از ارائه گزارش دبیرخانه شورای‌عالی درباره مصوبه كمیسیون ماده پنج شهر تهران پیرامون پروژه تجاری- اداری میدان ونك، ضمن تأكید مجدد بر ضرورت ارائه طرح یكپارچه اراضی اطراف میدان ونك برای بررسی و در مراحل اخذ تصمیم نهایی در شورای‌عالی، مصوبه قبلی كمیسیون ماده پنج شهر تهران را باطل می‌كنند.
شورای‌عالی در نامه ارسالی شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تأكید كرده كمیسیون ماده پنج در این مورد و موارد مشابه، درصورت مغایرت‌داشتن طرح موضوع با مصوبات شورای‌عالی، صرفا مجاز به ارائه پیشنهاد به شورای‌عالی برای اعلام نظر شوراست و تا تهیه طرح یكپارچه اراضی اطراف میدان ونك و در مراحل بررسی استانی و ارجاع به شورای‌عالی و اتخاذ تصمیم نهایی، انجام هرگونه عملیات اجرائی در این محدوده ممنوع است.
پروژه مترو ونك تا تجریش را كه شهرداری منطقه سه با همكاری مترو در دستور كار گذاشته، قرار است با سرمایه‌گذاری روی مجتمع‌های ایستگاهی و فاینانس ‌هزارمیلیاردی اجرا شود.
پیش‌تر در گزارش قبلی «شرق» فخرالدین سلیمانی، شهردار منطقه سه، دراین‌باره گفته بود برای اجرای پروژه خط مترو از میدان ونك به میدان تجریش كه هدف آن آرام‌سازی این محور است، تاكنون همراهی و نظر مساعد شورا را گرفته‌ایم و به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا مجتمع‌های ایستگاهی این مسیر را اجرا كنند و درواقع هزینه اجرای پروژه از دل آن به دست بیاید.
اما طبق همین برنامه، یكی از ایستگاه‌های این خط مترو، در قطعه زمینی در شمال غربی میدان ونك قرار است ساخته شود؛ زمینی كه پیش از این بارهاوبارها كمیسیون ماده پنج با هرگونه ساخت‌وساز در آن مخالفت كرده بود، چراكه كاربری اصلی این زمین فضای سبز است.
طبق توضیح قبلی سلیمانی، شهردار منطقه سه، مالك ملك گوشه شمال‌غربی میدان ونك در سال ٩٠ راضی به توافق با شهرداری نمی‌شد و قصد ساخت‌وساز در كل زمین را داشت، اما حالا راضی شده‌اند تا طبق قانون كلی طرح تفصیلی، ٧٠ درصد از ملك را به شكل رایگان برای ایجاد فضای سبز عمومی به شهرداری دهند و در ٣٠ درصد مابقی آن ساخت‌وساز داشته باشند.
او می‌گوید اینكه مالك در ٣٠ درصد باقی‌مانده كه در قسمت غربی زمین است چه پروژه‌ای را با چه تراكمی اجرائی می‌كند، موضوع دیگری است كه بعدا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و فعلا شهرداری با مالك در این اندازه به تفاهم رسیده‌اند. شهردار منطقه سه پیش‌تر گفته بود این ملك طبق قانون می‌تواند به‌عنوان پهنه M١١١ ساخت‌وساز داشته باشد.
باید یادآوری كرد در سال ١٣٩٠ حمزه شكیب، رئیس كمیسیون عمران شورای شهر در دوره سوم، با طرحی دوفوریتی، جلو تجاری‌شدن فضای سبز شمال غربی میدان ونك را می‌گیرد و اعلام می‌كند مالكان این ملك - ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره)- از حدود ١٨‌ سال پیش تا‌كنون اصرار بر تغییر كاربری از فضای سبز به اداری و تجاری دارند و هر بار با مخالفت كمیسیون ماده پنج مواجه شده‌اند و حالا گویا بعد از یك‌سری اقدامات، این درخواست مجددا در كمیسیون ماده پنج مطرح و موفق به دریافت جواز ساخت یك برج اداری و تجاری شده‌اند. وی همان زمان به روی گسل‌بودن این منطقه و مطابقت‌نداشتن این رأی با اصول كمیسیون ماده پنج و ماده ٧ تأكید می‌كند.
همان زمان خسرو دانشجو، سخنگوی وقت شورای شهر تهران، تأكید می‌كند تكرار یك درخواست به‌دفعات برای گرفتن یك نتیجه، نباید وجود داشته باشد و پیشنهاد ایجاد مكانیسمی از سوی دبیرخانه كمیسیون ماده پنج را می‌دهد تا رأی اولیه، رأی نهایی برای همیشه قلمداد شود اما گویا كسی به این پیشنهاد اعضای شورا توجهی نمی‌كند و مالك و شهرداری این پیشنهاد را در دوره چهارم مجددا به شورا و به كمیسیون ماده پنج می‌برند و موفق هم می‌شوند.
پیش‌تر درباره تلاش مالك این زمین برای تغییر كاربری و همراهی شهرداری برای اجرای این پروژه صحبت شده و گفتیم مالكان پس از كش‌وقوس بسیار در دوره سوم شورا و به نتیجه‌نرسیدن، بالاخره در دوره چهارم مجوز تغییر كاربری و اجرای این پروژه كلان را می‌گیرند.
بنا بر اطلاع خبرنگار «شرق»، كمیسیون ماده پنج، در تاریخ ٢١ اسفند ٩٤ تغییر كاربری این ملك را تأیید كرده و اكنون بعد از چند ماه دبیر شورای‌عالی این رأی را برمی‌گرداند البته گویا همه اعضای شورای شهر تهران هم چندان از این پروژه از جهات مختلف رضایت ندارند.
یك عضو از اینكه در جریان كارها و مطالعات نبوده، دلخور است، یك عضو با كل پروژه و اجرای آن در فضای سبز مشكل دارد، یك عضو دیگر هم می‌گوید اعتبار این پروژه باری است روی شهر و اصلا در برنامه بلندمدت در نظر گرفته نشده است. به‌عبارتی اگرچه مالكان و شهرداری تلاش كرده‌‌اند با متصل‌كردن این مجتمع‌های تجاری در بهترین نقاط شهر با پروژه‌های الزامی مترو، كارشان را پیش ببرند؛ اما گویا همین عامل مانع و سد راه هم شده است.
هفته گذشته كه اعضای شورا میزان عمل شهرداری تهران به برنامه پنج‌ساله خود را بررسی كرده بودند، موضوع همین پروژه پیش آمد و چند عضو بر خارج‌از‌برنامه ‌بودن این پروژه تأكید كردند.
احمد مسجدجامعی، به نمونه‌ای از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شهرداری تهران برای سال ٩٥ كه به هیچ عنوان در برنامه پنج‌ساله دیده نشده، اشاره كرد و گفت: خط مترویی كه قرار شده از ونك به میدان تجریش برسد، در برنامه پنج‌ساله دیده نشده است.
دوستان در شورا با دست و دلبازی‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌‌اند و دنبال كارهای اجرائی آن هستند. این همان پروژه‌ای است كه در بندی جداگانه در جریان بررسی بودجه ٩٥ آوردند و با یك نشست و برخاست یك‌ساعته، یك تصمیم یك‌میلیاردی برای شهر گرفتند، درحالی‌كه حتی رئیس كمیسیون عمران و حمل‌ونقل هم خبر نداشتند.
این اظهارات را محسن سرخو هم تأیید كرد و در پایان جلسه، احمد دنیامالی نیز درباره آن به «شرق» توضیح داد و گفت: این خط در كنار چند خط دیگر برای مترو از قبل پیش‌بینی شده است و اتفاقا خط ونك تا تجریش، محور مهمی است و شورا هم به آن رأی داده؛ اما برای ما مهم است آن را چطور اجرا می‌كنند.
كمیسیون عمران در جریان این طرح نبوده و موافق بسیاری از بخش‌ها نیست؛ اما حالا كه شورا تصویب كرده، حتما آن را بررسی خواهیم كرد. حرف ما این بود كه دوستان شهرداری چرا این موضوع مهم را در بندی جداگانه آوردند و تصویب هم كردند، درحالی‌كه باید قبلا در كمیسیون مربوطه می‌آمد و دلیلی نداشته كه كمیسیونی دیگر؛ یعنی كمیسیون برنامه و بودجه آن را تصویب كند.
البته علیرضا دبیر، رئیس كمیسیون برنامه و بودجه، گفته علت این عجله، كمك به مترو بوده است. دبیر در جلسه هفته گذشته در شورا توضیح داد كه طبق اظهارات معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك، این خط جزء خطوط در برنامه بوده و در حال پیگیری است و ما خواستیم كمكشان كنیم تا عقب‌افتادگی و انحراف در حمل‌و‌نقل را جبران كنیم. مترو حدود دو‌هزار میلیارد تومان عقب‌افتادگی دارد و ما خواستیم این موضوع را با این اعتبار جبران كنیم.
مهدی چمران، رئیس شورا هم در توضیحی تكمیلی گفت این پروژه بدون تصویب در شورای‌عالی ترافیك تهران و كشور اجرائی نمی‌شود و اگرچه در بودجه برای آن اعتبار گذاشته‌‌اند؛ اما تاكنون اجرائی نشده و بدون گذراندن مراحلی قانونی هم اجرائی نمی‌شود.
حالا با این مصوبه و دستور جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری كشور، مراحل طی‌شده با انواع و اقسام پیچ‌و‌تاب متوقف می‌شود و مالك و شهرداری تهران برای اجرای مجتمع ایستگاهی خط مترو ونك تا تجریش (درصورت تصویب در شورای‌عالی ترافیك) باید محل دیگری، غیر از این زمین را در نظر بگیرند.
روزنامه شرق
تهرام 9353
۰ نفر