۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82095120
T T
۰ نفر
ابراز اميدواري رئيس جمهوري چين به عادي شدن روابط با فيليپين

پكن - ايرنا - «شي جين پينگ» رئيس جمهوري خلق چين ابراز اميدواري كرد كه روابط اين كشور با فيليپين كه به دليل منازعات درياي جنوبي تيره شده، بار ديگر بهبود يابد.

به گزارش ايرنا، وي در پيامي كه براي «رودريگو دوترته» رئيس جمهور جديد فيليپين ارسال كرده، آورده است: اميدواريم در دوره جديد حكومت در فيليپين مناسبات بار ديگر به حال عادي بازگردد.
وزارت امور خارجه چين امروز سه شنبه در بيانيه اي اعلام كرد كه پيام رئيس جمهوري اين كشور ديروز براي طرف فيليپيني ارسال شده است.
در بخشي از اين پيام آمده است كه چين و فيليپين داراي مناسبات دوستانه ديرينه هستند و در طول تاريخ روابط و مناسبات مردمي فراواني داشته اند.
پيام «شي» در شرايطي به مانيل تسليم مي شود كه روابط دو كشور در خصوص مالكيت دو كشور بر بخش هايي از درياي جنوبي و شكايت مانيل از پكن به دادگاه بين المللي لاهه باعث تيرگي مناسبات دوجانبه شده است.
فيليپين فروردين سال 93 با طرح شكايت از چين در دادگاه بين المللي لاهه و ادعاي مالكيت بخشي از درياي چين جنوبي، موضع پكن را در خصوص مالكيت اين سرزمين ها در سطح بين المللي به چالش كشيد.
همزمان چين از برگزاري رزمايش مشترك فيليپين با آمريكا و تقويت روابط نظامي دو كشور ناخرسند است و به مانيل اعلام كرده است منازعات مربوط به منطقه بايد مستقيما و بدون واسطه بيگانگان ميان كشورهاي همين منطقه مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
رئيس جمهوري خلق چين در پيام خود تصريح كرده است كه روابط مناسب و مطلوب ميان دو كشور براي هر دو طرف منافع فراواني در برخواهد داشت.
«شي» افزوده است كه هر دو كشور در قبال حل و فصل مشكلات و اختلافات و گسترده تر كردن همكاري ها و بازگرداندن روابط به شرايط سالم مسئول هستند.
منازعات ميان چين و فيليپين در درياي جنوبي روابط دو كشور را در شرايط نامناسبي قرار داده و برون رفت از اين شرايط براي هر دو طرف سخت به نظر مي رسد.
پيام رئيس جمهوري چين به «دوترته» پس از آن ارسال مي شود كه وي به تازگي در اظهاراتي گفته كه حاضر است به ازاي توسعه روابط اقتصادي با پكن، از ادعاهاي ارضي فيليپين در درياي جنوبي چين عقب نشيني كند.
وي تاكيد كرد كه حل وفصل اختلاف هاي ارضي با چين از طريق مذاكرات چندجانبه با حضور هم پيمانان نزديك اين كشور از جمله آمريكا، استراليا و ژاپن و ديگر كشورهاي منطقه امكان پذير خواهد بود.
كارشناسان اظهارات رئيس جمهوري جديد فيليپين را به هشداري جدي به آمريكا و استراليا به عنوان دو هم پيمان نزديك مانيل نسبت داده اند كه مي تواند سال ها تلاش و پيشرفت در روابط ديپلماتيك را به خطر بياندازد.
پكن هم اكنون با فيليپين، ويتنام، مالزي و برونئي از اعضاي اتحاديه «آ.سه.آن» بر سر مالكيت بخش هايي از سرزمين هاي درياي چين جنوبي كه غني از گاز و نفت است، اختلاف دارد.
آساق**231**1597