۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۷
کد خبر: 82096043
T T
۰ نفر
ایران آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی است

اسلام آباد - ایرنا - معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی تاكید كه ایران در راستای تقویت تعامل میان كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی، آماده اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان كشورهای عضو این سازمان بین المللی در رشته مختلف است.

'وحید احمدی' روز سه شنبه در سخنرانی در پانزدهمین نشست مجمع عمومی 'كمیته دائمی همكاری های علمی و فناوری سازمان همكاری اسلامی'(كامستك) كه به میزبانی اسلام آباد پایتخت پاكستان برگزار شد، گفت: ایران علاوه بر حضور فعال در برنامه های گوناگون سازمان همكاری اسلامی ازجمله در عرصه نانوفناوری، دانشگاه های مجازی و پارك های علم و فناوری، آمادگی دارد همكاری خود را با سازمان همكاری اسلامی را در حوزه های پروژه های مشترك در زمینه مطالعات زیست محیلی، اكولوژیك و اقیانوسی (oceangraphic)، علم نجوم، علوم و فناوری هوا-فضا، ارائه خدمات آموزشی به كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی باهدف تقویت جایگاه علمی و اشتغال زایی و اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان كشورهای عضو این سازمان گسترش دهد.
وی با تاكید بر حمایت كامل ایران از تلاش ها در جهت تقویت همكاری در حوزه علوم و فناوری و افزایش تعامل در زمینه های مربوطه به ویژه میان كشورهای اسلامی گفت: ایران توجه جدی به رویكرد تقویت ارتباط میان شخصیت های علمی و دانشگاهی این كشور و مجامع علمی سایر كشورها دارد.
احمدی گفت: اعتقاد داریم مجامع علمی در جهان اسلام برای به حداقل رساندن فاصله ها و نابرابری های موجود در جهان و جبران فقر و عقب ماندگی برخی كشورها باید تلاش دسته جمعی داشته باشند.
معاون وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ایران گفت: با توجه به ظرفیت های بالای علمی و فناوری ایران در منطقه ازجمله برخورداری از جمعیت دانشجویی چهار میلیون و 800 هزار نفری، حدود دو هزار و 400 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، 700 موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی، 38 پارك فناوری و حدود چهار هزار شركت كوچك و متوسط فعال در حوزه علم و فناوری، در مسیر تحقق اهداف برنامه اقدام 10 ساله كامستك گام های بلندی برخواهد داشت.
وی اظهار داشت: ایران در بودجه سال مالی جدید خود، در راستای كمك به تحقق اهداف برنامه اقدام 10 سال سازمان همكاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، بر میز بودجه انجام فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی خود افزوده است و این مهم می تواند حركت به سمت محقق كردن اهداف علمی و فناوری را تسریع كند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: تمام اعضای سازمان همكاری اسلامی باید از فرصت تعامل و همكاری برای ایجاد محیطی امن و باثبات در جهان اسلام استفاده كنند.
وی گفت: كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی باید گام های بلندتری در جهت توسعه و پیشرفت در حوزه علوم و فناوری بردارند.
احمدی همچنین با اشاره به موضوع 'جایزه مصطفی(ص)' گفت: در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همكاری و توسعه علمی كشورهای اسلامی، و به سبب تأكید پیامبر مكرم اسلام(ص) بر اهمیت علم‌آموزی، جایزه مصطفی(ص) به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان با همكاری كامستك و سایر سازمان‌های اسلامی از جمله بانك توسعه اسلامی، آكادمی علوم جهان اسلام و دانشگاه‌های برجسته كشورهای اسلامی، اهدا می‌شود.
وی گفت: این جایزه كه به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد كه توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد. برگزیدگان جایزه علاوه بر لوح و مدال جهانی مصطفی(ص)، با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار كه از محل خیرین و موقوفات علم و فناوری تأمین شده، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
به گفته احمدی، تمامی مراحل سیاستگذاری و داوری این جایزه؛ در هیات عالیرتبه‌ای از برجستگان علمی و فناوری جهان صورت می‌پذیرد و جمهوری اسلامی ایران تنها میزبان دبیرخانه این حركت جهانی است. بیش از 200 مركز علمی در سطح كشورهای اسلامی با این جایزه در ارتباط و همكاری هستند.
بعد از سخنرانی معاون وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ایران، كلیپی از اهدای جایزه مصطفی(ص) در سال گذشته پخش شد.
پانزدهمین اجلاس مجمع عمومی كمیته دائمی همكاری های علمی و فناوری سازمان همكاری اسلامی موسوم به 'كامستِك' (COMSTECH) صبح سه شنبه با حضور رئیس جمهوری پاكستان، به میزبانی اسلام آباد كار خود را آغاز كرد.
آساق**1723