۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82097254
T T
۰ نفر
تاكيد استاندار گلستان بر استفاده مسافري از كريدور ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان

گرگان - ايرنا- استاندار گلستان بر استفاده مسافري از كريدور ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان با هدف بهره برداري بيشتر از سرمايه هاي انجام شده در ساخت اين خط ريلي تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، حسن صادقلو روز چهارشنبه در همايش ظرفيت هاي اينچه برون در كريدور ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان كه در گرگان برگزار شد، افزود: استفاده از اين خط آهن نبايد فقط منحصر به حمل و نقل كالا باشد و ظرفيت هاي مهم آن در لابلاي جابه جايي انواع كالاها پنهان بماند.
وي بيان كرد: اين خط ريلي ،تمرين رابطه و تعامل كشورهاي ايران ، تركمنستان و قزاقستان است و اراده اين كشورها در اجراي پروتكل هاي مشترك در راستاي اهداف راه آهن بايد جدي تر باشد.
استاندار گلستان در ادامه به استفاده حداكثري از كريدور ريلي ايران ،تركمنستان و قزاقستان تاكيد كرد و گفت: يكي از اهداف بلند مدت استفاده از اين خط آهن توسط سه كشور بهره بردار بايد دستيابي به بازارهاي روسيه و چين باشد.
صادقلو ادامه داد: هم اينك از طريق اين خط آهن سالانه 2.5 ميليون تن كالا جابه جا مي شود ، ولي تا زماني كه آمار جابه جايي كالا از اين خط به 20 ميليون تن در سال نرسد، سرمايه گذاري انجام شده براي ساخت اين كريدور جبران نخواهد شد.
وي به برنامه ريزي براي احداث خط ريلي اينچه برون به بندرعباس نيز اشاره كرد و گفت: اجراي اين خط آهن با توجه به زمينه سازي براي اتصال به آبهاي آزاد مي تواند منجر به شكوفايي فراوان ايران و كشورهاي پيرامون باشد.
استاندار گلستان ادامه داد: قزاقستان علاقمندي فراواني به سرمايه گذاري در اين بخش دارد كه با توجه به نتايج بلندمدت و سودآوري زياد ناشي از ساخت اين خط، شتاب در مطالعه و برنامه ريزي ساخت آن ضروري است.
وي اضافه كرد: ساخت اين خط آهن نبايد در كش و قوس هاي سياسي و منطقه اي فراموش شود و حق ايران و كشورهاي پيرامون در استفاده از آن پايمال نشود.
صادقلو به برنامه ريزي و تلاش استان براي فراهم آوردن زيرساخت هاي اقتصادي تاكيد كرد و گفت: احداث منطقه آزاد و آغاز عمليات بندر خشك، بخشي از تلاش گلستان براي دريافت ارزش افزوده بيشتر از ظرفيت هاي منطقه اي است.
به گفته وي، استان هاي شمالي ظرفيت زيادي در صادرات انواع كالا و ايجاد امنيت غذايي دارند كه مي توان از اين توان براي تبادل با كشورهاي پيرامون و دريافت ارزش افزوده بيشتر استفاده كرد.
راه آهن بين المللي ايران - تركمنستان - قزاقستان سال 93 با حضور روساي جمهوري سه كشور در مرز اينچه برون در شرق استان گلستان به بهره برداري رسيد.
اين خط آهن كه با هدف توسعه حمل و نقل ريلي ايجاد شد، موجب كاهش طول مسير حمل و نقل بين ‌المللي كشورهاي مستقل مشترك المنافع (CIS) تا خليج فارس و اروپا، اتصال كشورهاي آسياي‌ مركزي به آب هاي آزاد درياي جنوب، فراهم نمودن امكان ترانزيت و صادرات ميليون ها تن غلات، مواد نفتي، آهن آلات و ساير محصولات و افزوده شدن سالانه حداقل سه ميليون تن بار به حجم بارهاي ريلي ايران شده است.
گمرك اينچه برون تنها گمرك خشكي استان گلستان در محدوده شهرستان گنبدكاووس و در جوار مرز ايران و تركمنستان واقع شده و محل اتصال راه آهن قزاقستان - تركمنستان - ايران در خاك جمهوري اسلامي ايران است.
همايش معرفي ظرفيت هاي اينچه برون در كريدور ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان به مدت يك روز در گرگان در حال برگزاري است.
3091/1648