جاده قزوين-الموت-تنكابن براي ادامه ساخت با مشكل كمبود اعتبار مواجه نيست

قزوين-ايرنا-مديركل ساخت و توسعه راه هاي منطقه شمال غرب كشور گفت: جاده قزوين-الموت-تنكابن كه از طرح هاي ملي به شمار مي رود، براي ادامه ساخت و عمليات اجرايي با مشكل كمبود منابع مالي و اعتباري روبرو نيست.

مجتبي خدادادي پنجشنبه شب در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا كه پس از بازديد از جاده در دست احداث قزوين-الموت-تنكابن صورت گرفت، افزود: در لايحه بودجه امسال 300 ميليارد ريال براي اختصاص به اين طرح تعيين شده اما اعتبار عمده ساخت اين مسير از محل اوراق خزانه اسلامي و سهام فولاد تامين مي شود.
وي خاطرنشان كرد: جاده قزوين-الموت-تنكابن يكي از مهم ترين طرح هاي در دست ساخت كشور در حوزه راه است كه استان قزوين را به مازندران متصل مي سازد.
خدادادي با بيان اينكه با تكميل و بهره برداري از اين جاده، بخش قابل توجهي از ترافيك راه هاي مركز به شمال كشور كاهش مي يابد، اظهار كرد: اين جاده همچنين مي تواند منشاء تحول در حوزه گردشگري منطقه زيبا و تاريخي الموت باشد.
مديركل ساخت و توسعه راه هاي شمال غرب كشور، مجموع اعتبار مورد نياز براي ساخت و تكميل جاده قزوين-الموت-تنكابن را 10 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: در حال حاضر چهار پيمانكار بزرگ كار احداث اين مسير را برعهده دارند و پيشرفت فيزيكي مجموع اين طرح 20 درصد است.
وي،كوهستاني بودن مسير و برخورد با مسائلي چون رانش زمين در بخش هايي از طول راه را از جمله سختي هاي مربوط به كار احداث اين جاده خواند و با بيان اينكه به همين دليل نمي توان زمان دقيقي براي بهره برداري از اين جاده تعيين كرد،افزود: در طول اين مسير پل ها و تونل هاي مختلفي ساخته و يا در دست احداث قرار دارد.
خدادادي با بيان اينكه ساخت اين جاده با لحاظ كردن تمامي مسائل زيست محيطي دنبال مي شود و تلاش شده تا كمترين آسيبي به محيط زيست منطقه وارد نشود، افزود: بهره برداري از قطعه نخست اين مسير از قزوين تا شهرك در منطقه الموت به طول 62 كيلومتر در اولويت قرار دارد و اميدواريم كه بتوان آنرا تا سال آينده محقق كرد.
جاده قزوين -الموت - تنكابن كه استان هاي قزوين و مازندران را به يكديگر متصل مي سازد داراي 148 كيلومتر طول به سه بخش 62، 52و 34 كيلومتري تقسيم شده كه فاز اول آن در حال حاضر حدود 65 درصد پيشرفت فيزيكي همراه است.
جاده قزوين- الموت – تنكابن به عنوان تنها راه دسترسي جديد از شمال به جنوب رشته كوه البرز طي نيم قرن اخير بوده و به عنوان چهارمين راه ارتباطي به مازندران است و با احداث آن مسافت كنوني قزوين تا تنكابن در غرب مازندران كه حدود 330 كيلومتر است، به حدود 182 كيلومتر كاهش يافته و پيش‌بيني مي‌شود در سال نخست بهره ‌برداري، سه ميليون دستگاه خودرو از آن عبور كند و سالانه يك صد ميليون ليتر سوخت صرفه‌جويي شود.
3013/ 6128