۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82099679
T T
۰ نفر

72 درصد روس ها آمریكا را دشمن اصلی می دانند

۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82099679
72 درصد روس ها آمریكا را دشمن اصلی می دانند

مسكو- ایرنا- یافته های یك نظر سنجی در روسیه نشان می دهد كه روس ها آمریكا، اكراین و تركیه را در صدر دشمنان و بلاروس را دوست اصلی كشور خود می دانند.

به گزارش ایرنا، تعمیم نتایج نظر سنجی انجام شده از سوی لودا سنتر روسیه كه امروز (جمعه) انتشار یافت، نشان می دهد، آمریكا با 72 درصد در صدر قضاوت منفی روس ها قرار دارد.
آلكسی گراژدانكین رییس این مركز نظر سنجی در باره دلایل گسترده بودن احساسات ضد آمریكایی بین روس ها گفت:
بدترین روابط مسكو با اتحادیه اروپا و واشنگتن اوایل سال 2015 رخ داد، اما از آن زمان وضعیت كمی تغییر كرد و با ثبات شد، ولی در ماه گذشته میلادی بی توجهی غرب به روز پیروزی روسیه بر آلمان نازی (نقش شوروی در جنگ دوم جهانی) و نادیده گرفتن منافع روسیه نگرش منفی روس ها به آمریكا را بدتر كرد.
آمریكا و اتحادیه اروپا از سال 2014 در ارتباط با اوضاع اكراین، بسته های تحریمی مالی و محدودیت های مختلف را علیه روسیه به اجرا گذاشته اند كه وارد سومین سال خود شده است و نشانه ای از احتما لغو آن در زمان حاضر دیده نمی شود.
براساس این نظر سنجی، 48 درصد پاسخ دهندگان نیز اوكراین را دشمن دوم روسیه خوانده اند، در حالیكه سال گذشته این قضاوت 37 درصد بوده است و این افزایش نشان می دهد، احتمال بیشتر شدن آن باز هم وجود دارد.
تركیه هم با 29 درصد در جایگاه سوم دشمنان روسیه قرار گرفته، در حالیكه این شاخص برای سال گذشته فقط 16 درصد بوده است.
اقدام آذرماه سال گذشته تركیه در ساقط كردن بمب افكن سوخو 24 روسی بر فراز آسمان سوریه و كشته شدن یك خلبان آن هنگام فرود با چتر توسط تروریست ها و تنش های گسترده بین آنكارا و مسكو، احساسات ضد تركیه ای را در روسیه بشدت افزایش داده است.
50 درصدشركت كنندگان در این نظر سنجی همچنین بلاروس را اصلی ترین دوست روسیه خوانده اند و قزاقستان با 39 و چین با 34 درصد در ردیف های دوم و سوم فهرست دوستی قرار گرفته اند.
اروپام 391 ** 1516