۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۶
کد خبر: 82102115
T T
۰ نفر
عزم جزم خیرین سلامت برای رفع مشكلات درمانی استان مركزی

اراك - ایرنا - مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان مركزی گفت: خیرین سلامت باعزم جزم خود برای رفع مشكلات درمانی استان فعالیت خود را دراین خطه آغاز كرده اند.

محسن ابدال كه قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك در حوزه مشاركت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های حوزه سلامت نیز هست درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در خصوص تاریخچه، نحوه فعالیت، ارزش كمكهای مردم و دیگر مسائل مربوط به این حوزه توضیحانی ارائه كرد.
س - لطفا در خصوص تاریخچه این مجمع توضیحاتی بفرمایید.
ج - در پی دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و روسای كمیسیون بهداشت و درمان و اموراجتماعی مجلس شورای اسلامی و جمعی از خیرین استان فارس با رهبر معظم انقلاب اسلامی در آبان ماه 1385 و توصیه و تاكیدات معظم له بر واگذاری امور سلامت به مردم و با توجه به سوابق بسیاردرخشان و ارزشمند «سید رضا نیری» در گسترش فرهنگ ایثار و خدمت رسانی به محرومان و نیازمندان طی سالیان متمادی ، نامبرده طی حكم مورخه 17/5/1386 آقای لنكرانی وزیر اسبق بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی به عنوان مشاور وزیر و رئیس ستاد مركزی خیرین سلامت كشور منصوب شد.
تشكیل هیات موسس و هیات امنا، ازاقدامات بعدی است كه این مهم با دعوت از جمعی از خیرین مقیم استان تهران و تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام شد.
با مشخص شدن هیات های مذكور، اساسنامه مجمع خیرین سلامت كشور به عنوان یك سازمان مردم نهاد، تنظیم و جهت اخذ مجوزهای لازم و ثبت در اداره كل ثبت شركت ها و موسسات غیرتجاری به وزارت كشور ارائه گردید.
مجمع خیرین سلامت كشوردرتاریخ 19/10/1388 به عنوان یك سازمان مردم نهاد با هدف فراهم آمدن امكان شناسایی و ساماندهی كلیه فعالیت های مجمع خیرین سلامت كشور به عنوان یك سازمان مردم نهاد؛ غیرسیاسی ، غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و در موضوع بهداشت و درمان با رعایت كامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ، فعالیت می نماید و مطابق اساسنامه مربوطه اداره می شود.
ستاد اصلی مجمع خیرین سلامت كشور در تهران است و در تمامی استان ها و تعدادی از شهرستان ها كه دارای دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی هستند شعبه اصلی دارد، در برخی از شهرستان های فاقد دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی نیز دارای دفتر نمایندگی است.
س- آقای ابدال لطفا اهداف و وظایف مجمع خیرین سلامت را بیان كنید؟
ج- مجمع خیرین سلامت كشور با هدف فراهم آمدن امكان شناسایی و ساماندهی خیرین سلامت كشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از كمك ها، مشاركت های مردمی و هدایت كمك ها به اولویت های ملی در حوزه سلامت تشكیل شده است.
اهم وظایف این سازمان مردم نهاد شامل احداث ، تكمیل ، ترمیم و تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی ، همیاری در اداره و توسعه برنامه های مراكز آموزشی ، درمانی ، تحقیقاتی و پژوهشی ، تلاش درجهت ایجاد هماهنگی و وحدت رویه وحمایت معنوی وقانونی ازفعالیت های موسسات خیریه، تلاش در جهت شناسایی نیازهای واحدهای درمانی و موسسات بهداشتی، درمانی ودارویی و اهتمام دررفع آنها، تلاش درجهت احیاء و توسعه فرهنگ و سنت های اسلامی درزمینه وقف ، حبس ، وصیت ، هبه ، قرض الحسنه ، خمس ، صدقات وترویج فرهنگ مشاركت های مردمی و خیرین ، ایجاد شرایط لازم جهت معرفی طرح های مختلف عام المنفعه بهداشتی و درمانی به نیكوكاران به منظور تقویت وتوسعه طرح های مذكور و ارائه مشاوره به افراد خیر و نیكوكار در امور بهداشتی و درمانی در جهت تطبیق نیات خیر آنان با نیازهای جامعه است.
س- جنابعالی چه مدت است به عنوان مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان مركزی مشغول فعالیت شده اید؟
- از حدود یك ماه قبل با برگزاری انتخابات جدید، اینجانب به عنوان مدیر عامل مجمع خیرین استان مركزی انتخاب و مشغول فعالیت شدم.
س- مجمع خیرین سلامت استان مركزی تاكنون در كدام شهرهای این استان شكل گرفته است؟
ج- علاوه بر اراك هم اكنون در شهرهای ساوه ، خمین ، محلات ، فراهان و دلیجان مجمع خیرین سلامت تشكیل شده و به سبب مستقل شدن دانشكده علوم پزشكی ساوه ، مجمع خیرین این شهر به صورت مستقل فعالیت می كند و دارای مدیرعامل است اما در مجمع خیرین بقیه شهرستان های استان مدیر اجرایی فعال است.
برای شهرهای تفرش ، آشتیان و شازند هم مقدمات كار برای تاسیس مجمع خیرین سلامت فراهم شده است.
س- آیا برای جمع آوری و هزینه كرد كمك های خیرین برنامه هدفمندی دارید؟
ج- كمك های مردمی مفید در بخش سلامت را به صورت هدایت شده جمع آوری كرده و در این حوزه در زمینه های درمان ، بهداشت و آموزش مصرف می كنیم.
به خاطر جلوگیری از هدررفت منابع ابتدا نیازهای واقعی را از دانشگاه می گیریم و برهمان اساس ، آن را عرضه می كنیم و طبق نیات خیران ، كمك ها جمع آوری شده و در ساخت و ساز ، خرید تجهیزات و وسایل بیمارستانی ، درمانگاهی ، تجهیزات اداری و آموزشگاهی هزینه می شود.
برای جمع آوری این كمك ها یابه طورحضوری خدمت خیرین می رسیم ونیازها را عرضه می داریم كه درصورت جلب اعتماد آن ها، رقم را می پردازند و در جای خودش خدمت رسانی می شود و یا از طریق سایت، رسانه ها و همایش ها نیازهای خود را به اطلاع مردم رسانده و از كمك های آنها استفاده می نمائیم.
از سویی نیز تصمیم داریم با صدور دفترچه های عضویت اقدام به عضوگیری كنیم زیرا كارهای همگانی بهتر جواب می دهد و نتایج آن سودمندتر خواهد بود و درصورتی كه هرماهه 50 هزارتومان توسط 30 درصد از خانوارهای اراكی پرداخت شود سالانه 14 میلیارد تومان برای رفع مشكلات درمانی استان مركزی جمع آوری خواهد شد.
س- اركان هیات امنای مجمع خیرین سلامت استان مركزی چند نفرند و آیا اشخاص حقیقی صاحب نفوذ نیز در آن عضویت دارند؟
ج- اركان هیات امنای مجمع خیرین سلامت استان مركزی (شورای خیرین) شامل 35 نفر از مسئولان و خیران استان است و هیات مدیره از بین شورا و با رای اعضای شورا انتخاب می شوند.
هر دو سال یكبار با برگزاری انتخابات ، اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و بازرس انتخاب می شوند، گفتنی است؛ مدیر عامل نیز از بین هیات مدیره و با رای اعضای هیات مدیره به مدت دو سال انتخاب می شود.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی به عنوان یك شخصیت حقیقی ریاست شورای خیرین استان مركزی را به عهده دارد و محمود زمانی قمی استاندار استان مركزی ، دكتر حسین بختیاری فرماندار شهرستان اراك ، اسماعیل تاج آباد رئیس شورای اسلامی شهر اراك ، دكتر حسن طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشت درمانی اراك و محمد ابراهیم عباسی شهردار كلانشهر اراك از دیگر اعضای شورای خیرین این استان هستند و 10 نفر از اعضا نیز خیران سرشناس و خوشنام اراكی می باشند.
این شورا به منظور سیاستگذاری و تعیین خط مشی ها ، سالانه یك یا دو بار تشكیل جلسه می دهد.
س- خدماتی كه تاكنون مجمع خیرین سلامت استان مركزی داشته است را بیان كنید؟
ج- از سال 1387 تاكنون به رغم عدم رضایت از خدمات ارائه شده ، اما حدود 60 میلیاردتومان توسط خیران به حوزه سلامت استان مركزی كمك شده است.
این كمك ها در قالب ساخت درمانگاه ، ساخت خانه بهداشت ، بازسازی و نوسازی بخش های آی سی یو ، سی سی یو ، پایگاه های اورژانس بین جاده ای و خرید لوازم و تجهیزات پزشكی و كمك های موردی به درمان بیماران سخت درمان بوده است.
مقادیری از كمك ها نیز به بیمارستان ها و مراكز درمانی بابت هزینه دارو و بستری بیماران بی بضاعت انجام می شود.
-: درباره ساخت و سازهایی كه مجمع خیرین سلامت استان مركزی در دست اقدام دارد ، توضیح دهید؟
ج- در اراك برای ساخت فاز دوم بیمارستان آیت الله خوانساری كه توسط مجمع خیرین خود این بیمارستان آغاز شده می طلبد مردم كمك كنند كه این پروژه به سرانجام برسد.
ساخت این بیمارستان به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و قرار است از طریق كمك های مردمی تامین شود و بخش دیگری از كمك ها به صورت غیرنقدی و در قالب تامین مصالح ساختمانی است كه توسط عده ای از خیران تعهد شده است، انجام خواهد شد.
هم اكنون چهار میلیارد تومان از 12 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ، شامل یك میلیارد تومان از سوی استاندار مركزی ، یك میلیارد تومان اوراق وقفی كه توسط اوقاف و امورخیریه به فروش رفته و دو میلیارد تومان توسط صنایع كه تعهد كردند مصالح ساختمانی در اختیار قرار دهند، تامین شده است و این پروژه تاكنون حدود 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
در آشتیان نیز ساخت كلینیك تخصصی در دست اقدام است كه كارهای مقدماتی آن انجام شده و توسط خیران پیگیری می شود، در دلیجان ؛ یك خانه پزشك در حال اتمام است و ساخت یك پایگاه اورژانس شهری جاده ای و دیالیز بیمارستان امام سجاد (ع) در دست اقدام است.
در خمین ؛ ترمیم و بازسازی بخش ها و اتاق عمل و خرید لوازم و تجهیزات پزشكی توسط یك خیر برای بیمارستان امام خمینی (ره) و دانشكده علوم پزشكی این شهر انجام شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
در حال حاضر یكی از نیازهای مبرم استان مركزی؛ ایجاد یك بیمارستان سوانح سوختگی باحداقل 32 تخت استاندارداست كه مجمع خیرین سلامت استان مركزی بنا دارد این مهم را عملیاتی كند.
زمین مناسب برای ایجاد بیمارستان مذكور مهیا شده و درصورت یاری رسانی خیران علاقه مند، عملیات ساختمانی آن به سرعت آغاز و نیازهای درمانی استان در این بخش برطرف خواهد شد.
بیماران سوختگی استان مركزی هم اكنون در بخش سوانح سوختگی بیمارستان ولیعصر (عج) اراك با 20 تخت ویزیت شده و مورد مداوا قرار می گیرند.
س- چه تعداد خیر از سال 1387 تاكنون با مجمع خیرین سلامت استان مركزی برای رفع نیازهای این حوزه همكاری داشته اند؟
ج- در این مدت حدود یك هزار خیر به انحاء مختلف از قبیل پرداخت كمك های نقدی ، موردی و یا تامین مصالح با مجمع خیرین سلامت استان مركزی همكاری داشته اند.
س- با وجود بودجه های دولتی و نیز طرح تحول سلامت ، درخواست كمك های مردمی برای ساخت و سازها و تجهیز لوازم بیمارستانی چه توجیهی دارد؟
ج- طرح تحول سلامت آمده كه پرداخت های مردم را كاهش دهد ولی مشكلات زیرساخت و تجهیزات بیمارستانی همچنان باقی است.
بودجه و اعتبارات دولتی به هیچ وجه كفاف خرید لوازم و تجهیزات كه اكثرا فرسوده است را نمی دهد، از همین رو مردم باید به كمك حوزه درمان بشتابند و اطمینان داشته باشند كه هر ریالی كمك كنند به طور حتم در ایجاد زیرساختهای سلامت برای مردم به كار گرفته می شود.
كار ما فقط در حوزه درمان منحصر نمی شود ؛ كمك های خیران حتی با كمترین رقم به طور حتم با استقبال مجمع خیرین سلامت استان مركزی مواجه می شود و این كمك ها در زمینه های بهداشت ، آموزش ، كلاس های آموزشی ، خوابگاه های دانشجویی مرتبط ، مراكز بهداشتی شهری و روستایی، ساخت و ساز و خرید لوازم و تجهیزات به كار گرفته خواهد شد.
ما اعتقاد داریم محور توسعه پایدار، آدم های سالم هستند و هرگاه آدم های سالم داشته باشیم در همه زمینه ها و عرصه ها موفقیت حاصل خواهد شد.
س- نشانی سایت و شماره حساب مجمع خیرین سلامت استان مركزی برای عضویت و یا واریز كمك های نقدی خیران را اعلام كنید؟
ج- مجمع خیرین سلامت استان مركزی از یك ماه آینده از طریق مراجعه علاقه مندان به سایت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی اراك به نشانی: www.arakmu.ac.ir و در زیرگروه ریاست ؛ نسبت به عضوگیری و نحوه تعامل و اعلام نیازهای مجمع اقدام می كند.
شماره حساب 4101789 بانك رفاه كارگران شعبه دانشگاه علوم پزشكی اراك نیز برای واریز كمك های نقدی خیرین و بدون هیچ محدودیتی تعیین شده است.
مصاحبه كننده: احمد الهی
6066/6012