۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲
کد خبر: 82103774
T T
۰ نفر
ضرب الاجل توقف فعالیت های غیر مجازمعدنی در حریم غار دژ اسپهبد خورشید

ساری - ایرنا - فرماندار شهرستان سوادكوه از خطر تخریب غار دژ اسپهبد خورشید واقع دراین شهرستان هشدار داد و گفت : به منظور حفاظت از این اثر طبیعی تاریخی ، از فعالیت های غیرمجاز معدنی در حریم آن جلوگیری می شود .

عبدالجواد توحیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : در مدت حداكثر 72 ساعت آینده از فعالیت این مجموعه های معدنی در اطراف و حریم اسپهبد خورشید جلوگیری خواهد شد .
وی فعالیت غیرمجاز معدنی در اطراف این غار دژ را با عنوان 'بی‌سلیقگی و نبود مدیریت' نام برد و ادامه داد : با وجود دستور جمع آوری و ممانعت از فعالیت برخی از این واحدهای معدنی ،اما این مهم محقق نشده است و تعدادی از این مجموعه ها در فاصله چند كیلومتری فعالیت دارند .
فرماندار شهرستان سوادكوه تاكید كرد : برای مصونیت و حفظ این غار دژ طبیعی تاریخی كشور و مازندران نیاز است تا این موارد و نكات ایمنی برای مخدوش نشدن چهره غار رعایت شود .
وی كه معتقد است تعطیلی معادن می بایست براساس موارد قانونی صورت بگیرد ، ادامه داد : پس از اتمام مجوز فعالیت معدن شن و ماسه خطیركوه ، تمدید مجوز نخواهد شد .
به گفته توحیدی،كیفیت بالای خاك اطراف اسپهبد دژ برای ساخت و سازها و نیز عملیات چهارباندكردن محور تهران - مازندران باعث شد تا به طور موقت از این خاك استفاده شود .
وی ادامه داد : با توجه به ضرورت حفظ این غاردژ به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی كشور ، درمدت 48 تا 72 ساعت آینده از برداشت شن و ماسه در اطراف این میراث تاریخی نیز جلوگیری می شود .
طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول ۸۵ متر با بقایای قلعه ای كهن در ارتفاعات خطیركوه در حاشیه شرقی جاده
سوادكوه واقع شده است كه در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از كف تا زیر طاق با كاربری فضاهای مسكونی بنا شده است.
ورودی این طاق و غار كه در سال ۱۳۳۵ توسط عده ای غارشناسان ایرانی كشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد ، حكایتگر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است.
به دلیل سوابق تاریخی و معماری بی نظیر ، سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .
از غار قلعه طبیعی اسپهبد خورشید به عنوان ' تخت جمشید مازندران' نیز یاد می كنند .
در یكسال اخیر هشدارهایی مبنی بر تخریب این غار دژ از سوی مسئولان اعلام شد كه آخرین هشدار از سوی معاون میراث فرهنگی مازندران اوایل ماه جاری با عنوان 'خطر تخریب بیخ گوش قلعه تاریخی اسپهبد خورشید ' اعلام و رسانه ای شد .
/1899/2096/6084