۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82105037
T T
۰ نفر
ادامه فعالیت گروه های افراطی در پاكستان با نام های جدید

اسلام آباد - ایرنا - نگاهی به فعالیت گروه های افراطی و غیرقانونی متعدد در پاكستان در سال های اخیر حكایت از آن دارد كه این كشور در متوقف كردن این گروه كه بعضا دست به حملات تروریستی مرگبار نیز می زنند، چندان موفق نبوده است.

نگاهی به سوابق و فعالیت گروه های غیرقانونی در پاكستان به روشنی نشان می دهد پس از آنكه این گروه ها از سوی دولت غیرقانونی و ممنوع الفعالیت اعلام می شوند، پس از مدتی با تابلوی جدید، دوباره فعالیت خود را از سر می گیرند.
وزارت كشور پاكستان، نهاد مسئول برای تشخیص قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت های گروه های مختلف براساس قانون مبارزه با تروریسم مصوب سال 1997 این كشور است.
یكی از نمونه های بارز این گروه ها كه تا كنون چند بار فعالیت آن از سوی دولت متوقف شده ولی دوباره با نام و تابلوی دیگر ظاهر شده و فعالیت خود را ادامه داده است، گروه موسوم به 'سپاه صحابه پاكستان' است.
این گروه برای نخستین بار در سال 2002 از سوی دولت پاكستان غیرقانونی و ممنوع الفعالیت اعلام شد. اما طولی نكشید كه همان افراد با همان عقایدی كه با تابلوی سپاه صحابه فعالیت می كردند، فعالیت خود را به عنوان گروهی جدید موسوم به 'ملت اسلام' ادامه دادند و این گروه هم در سال 2003 غیرقانونی اعلام شد.
اما این بار هم این برچسب غیرقانونی، مانع از ادامه فعالیت افراد تشكیل دهنده این گروه نشد و تنها باعث شد كه از یك نام به نام دیگر تغییر كند و این بار نام 'اهل سنت و الجماعت' را برای خود برگزیدند تا به فعالیت های خود ادامه دهند.
اگرچه این گروه هم در سال 2012 غیرقانونی اعلام شد، اما هنوز به فعالیت های خود براساس افكار و ایدئولوژی افراط گرایانه ادامه می دهد و با توجه به اصالت این گروه كه سال ها پیش به عنوان سپاه صحابه فعالیت می كرد، از گروه های ضدشیعی در پاكستان محسوب می شود.
نمونه بارز دیگر این گروه های غیرقانونی در پاكستان كه عملا فعالیت خود را با استفاده از نام و عنوان های جدید ادامه داده اند، گروهی موسوم به 'لشگر طیبه' به رهبری فردی به نام 'حافظ سعید' است كه در سال 2002 غیرقانونی اعلام و از ادامه فعالیت منع شد.
اما حافظ سعید توانست این گروه را با همان اهداف و همان عقاید، دوباره زیر تابلوی 'جماعت الدعوه' احیا كند. اگر چه این گروه در فهرست تحریم ها سازمان ملل قرار گرفته است، اما تنها محدودیتی كه دولت پاكستان علیه این گروه در نظر گرفته، این است كه ظاهرا فعالیت های آن را زیر نظر دارد و حافظ سعید رهبر این گروه آزادانه در سراسر پاكستان فعال است و با سخنرانی های خود در شهرهای گوناگون و به مناسبت های مختلف، خبرساز می شود و حرف هایش، تیتر روزنامه ها و رسانه ها می شود.
گروه موسوم به 'جیش محمد' نیز كه متهم به انجام حملات تروریستی در هند است، برای نخستین بار در سال 2002 گروهی غیرقانونی از سوی دولت پاكستان اعلام شد. اما طولی نكشید كه این گروه دوباره و این بار با تابلوی 'خدام اسلام' ظاهر شد. دولت پاكستان گروه خدام اسلام را هم در سال 2003 از فعالیت منع كرد ولی این گروه همچنان فعالیت های خود را در سایه دنبال می كند.
دولت پاكستان پس از حمله تروریستی مرگبار به مدرسه پیشاور در سال 2014 كه موجب كشته شدن حدود 150 دانش آموز شد، با حمایت و تایید ارتش این كشور، قانونی به نام 'برنامه اقدامی ملی علیه تروریسم' را تصویب كرد. دولت پاكستان بعد از حمله تروریستی مدرسه پیشاور همچنین تصمیم گرفت كه ممنوعیت اجرای مجازات اعدام را در این كشور لغو كند و طی بیش از یك سال اخیر، صدها نفر از افراد مجرم به دست داشتن در اقدامات تروریستی را كه سال ها بود بلاتكلیف در زندان ها به سر می بردند، اعدام كرده است.
این قانون شامل بندهای مختلف با هدف اقدامات سخت گیرانه علیه تروریست ها و گروه های شبه نظامی و تروریستی است ویكی از بندهای آن، مربوط به ایجاد دادگاه های نظامی تحت نظارت ارتش برای محاكمه سریع و قاطعانه تروریست ها و صدور حكم در كوتاه ترین زمان ممكن برای افراد مجرم به دست داشتن در حملات تروریستی است.
با وجود تمام این سخت گیری ها، برخی گروه های ممنوعه و افراطی در پاكستان، با همان اهداف و همان عقاید و افكار، اما با نام های جدید همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند و شواهد و قرائن حاكی از آن است كه این گروه ها برای پیشبرد اهداف و برنامه های فرقه گرایانه و افراط ی خود در پاكستان، از حمایت های مالی برخی اعراب منطقه برخوردارند.
پاكستان هزینه های زیادی را به دلیل حضور پرتعداد گروه های غیرقانونی و افراط گرا در این كشور پرداخت كرده و افكار و ائدئولوژی های افراطی این گروه، تا حد قابل توجهی موجب تشدید تروریسم در این كشور در سال های اخیر شده است.
همچنین پاكستان به شدت از آمریكا، هند و همچنین افغانستان متهم به این است كه در مبارزه علیه برخی گروه های تروریستی، بطور جدی عمل نمی كند و میان این گروه ها تبعیض قائل می شود. آمریكا خواستار اقدام جدی پاكستان علیه گروه لشگر طیبه است و هند هم معتقد است كه گروه موسوم به 'جیش محمد'، خاك پاكستان را محل امنی برای خود قرارداده و با استفاده از این محل امن، طرح های تروریستی خود را علیه هند برنامه ریزنی و سپس اجرا می كند.
پاكستان ولی ادعا می كند كه هیچ گونه تبعیضی میان 'گروه های تروریستی' قائل نیست و با تمام آنها به طور جدی برخورد می كند.
آساق*272**1723