۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82106183
T T
۰ نفر
حذف مس از پساب به كمك نانوجاذب تولیدی محققان ایرانی

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همكاری شركت پایا سنتزموفق به سنتز نانوجاذبی شدند كه قادربه حذف فلزمس با كارایی بالایی از محلول‌های آب است. این نانوجاذب می‌تواند جهت تصفیه‌ پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، الهه فلاح تلوكی مجری طرح گفت: دهه‌های بسیاری است كه عمده مسائل و مشكلات زیست‌محیطی به دلیل تخلیه و رهاسازی مقادیر زیادی از مواد آلاینده درمحیط ‌زیست ایجاد می‌شود.
وی تصریح كرد: امروزه آلودگی آب‌ها توسط فلزات سنگین به‌عنوان یك مشكل بسیار بزرگ تلقی می‌شود، فلزات سنگین از جمله آلاینده‌های زیست ‌محیطی هستند كه وجود آن‌ها در آب و مواد غذایی، مسمومیت‌های مزمن و بعضا بسیار خطرناكی را برای انسان ایجاد می‌كند، تاكنون یافتن روشی مؤثر و كارآمد برای حذف و جداسازی فلزات از سیستم‌های آبی یك موضوع حائز اهمیت برای مهندسان و فعالان محیط‌ زیست بوده است.
فلاح تلوكی با اشاره به معایب روش‌های مرسوم حذف فلزات سنگین گفت: تاكنون روش‌های مختلف و متعددی برای حذف و جداسازی یون‌های فلزات سنگین از محلول‌های آبی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما هزینه‌ بالا، مصرف بالای انرژی، بازدهی كم، تولید مقادیر زیاد لجن و نیاز به مواد شیمیایی خاص، عوامل محدودكننده‌ این روش‌ها هستند از این رو، هدف از انجام این طرح، سنتز یك نانوجاذب مغناطیسی با توانایی بالا در جذب و جداسازی فلزات سنگین بوده است.
وی گفت: نانوجاذب سنتز شده دراین طرح قادر است فلزات سنگین را با كارایی بالا و هزینه پایین‌تر از محلول‌های آبی حذف كند، همچنین فرایند جذب یك فرآیند سازگار با محیط ‌زیست است و در حین فرآیند تركیبات سمی تولید نخواهد شد. این نانوجاذب را می‌توان به دلیل دارا بودن خاصیت مغناطیسی احیا كرده و مجددا مورد استفاده قرار داد.
فلاح تلوكی در باره مشكلات استفاده از نانوذرات مغناطیسی و نحوه‌ حل آن افزود: نانوذرات مغناطیسی به دلیل اندازه‌ كوچك و همچنین نیروهای بین‌ذره‌ای نظیر نیروی واندروالس و الكتریكی تمایل زیادی به تجمع و تشكیل كلوخه دارند، این موضوع موجب كاهش شدید ظرفیت جذب آن‌ها می‌گردد.
وی ادامه داد: برای غلبه بر این مشكل، ابتدا نانوذرات مغناطیسی سنتز شدند و در ادامه با استفاده از روش پلیمریزاسیون بر روی سطح دانه‌های پلیمر استایرن توزیع و تثبیت شدند و یك نانوكامپوزیت مغناطیسی-پلیمری سنتز شد با این روش نه‌تنها از مشكل انباشتگی نانوذرات كاسته می‌شود، بلكه از خصوصیات پلیمر استایرن كه یك جاذب بسیار مطرح در صنعت تصفیه‌ پساب است نیز استفاده می‌گردد.
این طرح درقالب پایان‌نامه كارشناسی ارشد تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده و با همكاری شركت پایاسنتز انجام‌ شده است.
علمی ** 9340**1601**
۰ نفر