۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82106522
T T
۰ نفر
كوه آبیدر كردستان را در گرمای سوزان تابستان از آتش سوزی حفظ كنیم

سنندج- ایرنا- فصل گرما كه از راه می رسد نگرانی ها برای وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان كردستان نیز بیشتر می شود در این میان برخی از تفرجگاه ها و كوه های مشرف به شهرهای استان كه سابقه آتش سوزی در آن وجود دارد بیشتر جای نگرانی دارد، كوه آبیدر سنندج یكی از این نقاط است.

به گزارش خبرنگار ایرنا آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در پارك جنگلی آبیدر و مراتع پرپشت این منطقه هر سال صدمات بسیاری بر این زیست بوم وارد می كند و با وجود تلاش ها و فعالیت های گسترده فعالان زیست محیطی در كنار مسوولان، تاكنون حركتی منسجم برای جلوگیری از تكرار این مشكلات صورت نگرفته است.
متولی اصلی كنترل آتش سوزی ها از سویی شهرداری سنندج و از سوی دیگر منابع طبیعی است و هر سال هم این دو نهاد با آوردن دلایلی قانونی، توپ را به زمین دیگری انداخته اند.
سیدغریب رییس شورای اسلامی شهر سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار كرد: امروز در همه جهان كارهای زیست‌ محیطی به مهمترین دغدغه جامعه تبدیل شده و بخش عمده‌ ای از برنامه ریزی ها حول محور محیط زیست می چرخد.
وی افزود: چند سال است كه در مناطق جنگلی و مراتع شهر سنندج آتش‌سوزی هایی را شاهد هستیم كه موجب نگرانی مردم و مسوولان این شهر شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر سنندج خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون نتوانسته ‌ایم اقدام پیشگیرانه ‌ای انجام دهیم و راهكاری عملی برای جلوگیری از آتش ‌سوزی در مراتع به ویژه در آبیدر پیدا كنیم.
سجادی افزود: آبیدر یكی از نمادهای فرهنگی، هویتی و تاریخی شهر سنندج و استان كردستان است و اهمیت این مكان بركسی پوشیده نیست لذا برای حفظ این سرمایه ملی باید اقدامات اساسی اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های مطلوبی كه امسال در استان داشتیم پوشش گیاهی مناسبی در آبیدر ایجاد شده و همین امر بخشی از آسیب ‌هایی را كه سال گذشته بر اثر آتش ‌سوزی‌ ها به این كوه زیبا وارد شده بود را جبران كرد است اما همین امر زمینه ساز پوشش گسترده مرتعی و مهیا كردن آتش سوزی هاست.
سجادی خواستار استقرار آتش‌ كوب در چند نقطه از این جاذبه گردشگری و طبیعی سنندج شد و افزود: مدیریت منسجم و واحد در آبیدر یكی از نیازهای ضروری برای مقابله با مبحث آتش سوزی و جلوگیری از خطرات زیست محیطی در این منطقه است اما باید قبول كنیم در بحث مسوولیت‌ پذیری مشكل داریم.
وی افزود: مردم در بحث مدیریت آبیدر از شورا و شهرداری انتظار دارند و ما را در این حوزه مسوول می‌ دانند لذا اگر شهرداری احساس مسوولیت می ‌كند انتظار داریم سایر ادارات نیز از زیر بار مسوولیت آبیدرشانه خالی نكنند.
منوچهر فخری شهردار سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مدیریت بحران استان كردستان باید برای جلوگیری از آتش‌سوزی آبیدر طرحی تدوین كند تا در پیشگیری از وقوع هر نوع حادثه ‌ای از تمام امكانات و ظرفیت ‌ها استفاده شود.
وی افزود: شهرداری سنندج تنها متولی پارك جنگلی آبیدر نیست و تنها هزار و 400هكتار از محوطه بیش از 20هزار هكتاری آبیدر در اختیار شهرداری است و مابقی در اختیار منابع طبیعی استان است.
فخری خاطرنشان كرد: باید متولی بحران آتش‌ سوزی در آبیدر مشخص شود و وظایف هر دستگاهی به صورت كامل و تفكیك شده مشخص شود.
شهردار سنندج افزود: باید برمبنای تجربیات علمی حركت كنیم تا خروجی مد نظر و مطلوب را شاهد باشیم و در زمان بحران اجازه ندهیم افرادی كه آموزش ‌های لازم را ندیده ‌اند به صحنه ورود پیدا كنند چرا كه این كار موجب هدر رفتن فرصت ‌های طلایی در مهار بحران خواهد شد.
مرتضی سنندجی مدیرعامل سابق آتش ‌نشانی سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشكلات و محدودیت های این سازمان در خصوص مهار آتش سوزی های آبیدر اشاره كرد و گفت: گشت دایمی آتش ‌نشانی با هدف پیشگیری از وقوع آتش ‌سوزی باید هرچه زودتر در كوه آبیدر سنندج فعال ‌شود.
وی افزود: برخی از نقاط كوه آبیدر سنندج همچون «گویزه كور» به دلیل حضور معتاان و فعالیت قلیان فروشی هر ساله با آتش‌ سوزی های عمدی مواجه می شود و اگر برای این مبحث چاره ای اندیشیده نشود نمی توانیم در مسیر مهار و جلوگیری از بروز آتش سوزی های گسترده موفق باشیم.
سنندجی همچنین استفاده از گشت‌ های موتوری و خودرویی آتش ‌نشانی به منظور اطلاع‌ رسانی به موقع در سنندج به عنوان عاملی دیگر در راستای مهار به موقع آتش سوزی مراتع و مناطق جنگلی نام برد و خواستار توجه متولیان امر در این خصوص شد.
وی افزود: مهم ‌ترین اولویت ما باید پیشگیری از وقوع حریق باشد چرا كه نمی ‌توان تمام نیروها و امكانات آتش ‌نشانی را به كوه جنگلی آبیدر اختصاص داد و سایر مناطق شهر را نادیده گرفت.
فرید زرنگارنماینده سازمان های مردم نهاد زیست محیطی سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: سال گذشته 88 فقره آتش ‌سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌های شهر سنندج روی داد كه مهم‌ ترین مشكل در مهار این آتش ‌سوزی ‌ها مربوط به امكانات و ماشین‌ آلات مورد نیاز بوده است.
وی افزود: بیشتر مراتع و مناطق جنگلی سنندج صعب العبور هستند و ماشین آلات سنگین نمی توانند برای مهار آتش سوزی این مناطق اقدامی موثر انجام دهند و تنها راهكار استفاده از آتش كوب و نیروی انسانی آموزش دیده است.
زرنگار اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد استان توانسته اند بیش از 250 نفر را برای این مبحث آموزش دهند كه می‌ توان از ظرفیت این نیروها در بحث مدیریت بحران استفاده كرد.
محمد ناصر محمدی معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان كردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مراقبت از جنگل كاری های آبیدر و مراتع آن باید توسط شهرداری سنندج كه به عنوان دستگاه بهره بردار شناخته می شود با جدیت دنبال شود.
وی افزود: قبل از اینكه پارك جنگلی آبیدر به شهرداری سنندج واگذار شود این اداره كل با درنظر گرفتن چند نیروی ثابت كه امور اطفا حریق و مراقبت های لازم را از مراتع و مناطق جنگلی این محوطه طبیعی عهده دار بودند از بسیاری آتش سوزی ها جلوگیری می شد.
محمدی خاطرنشان كرد: متاسفانه از زمانی كه مدیریت محدوده پارك جنگلی آبیدر به مساحت هزار و 500هكتار به شهرداری سنندج واگذار شده است شاهد بروز آتش سوزی های متعددی بودیم كه این مهم با مدیریت و برنامه ریزی درست قابل كنترل است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان كردستان اظهار داشت: با به كارگیری 30 كارگر به مدت پنج ماه می ‌توان مراقبت‌ های لازم را از آبیدر به عمل آورد و با مراقبت از مناطق جنگلی و مراتع آن می توان از وقوع آتش سوزی جلوگیری كرد.
وی افزود: باید به این مهم توجه كرد كه بیش از 80 درصد مراتع كردستان مستعد آتش سوزی هستند و تنها راهكار مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع احساس مسوولیت همگانی و انسجام در بین دستگاه های متولی امر است.
7351/1904
گزارش از خبات ساعدی
۰ نفر