۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82107970
T T
۰ نفر

چند توصیه به مادران بارداری كه قصد روزه داری دارند

۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82107970
چند توصیه به مادران بارداری كه قصد روزه داری دارند

تهران - ایرنا - دبیركارگروه سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: روزه داری، كمبود آب و املاح معدنی در بدن زنان باردار را تشدید می كند، پس مادر، بهتر است برای روزه گرفتن حتما به پزشك معالج مراجعه كند.

ناهید خداكرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: ناشتا ماندن طولانی مدت می تواند كمبود آب و املاح معدنی برای زنان باردار را در پی داشته باشد به همین منظور بهتر است مادران باردار در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: سلول های جنین در سه ماه اول بارداری مادر به ویژه هشت هفته اول در حال شكل گیری است، اگرچه می گوییم برای روزه گرفتن هیچ مشكلی پیش نمی آورد اما مادر در این سه ماهه اول بارداری به علت حالت تهوع دوران بارداری، بیشتر در معرض كمبود آب قرار می گیرد و روزداری، آن را تشدید می كند.
رئیس انجمن مامایی ایران اظهار كرد: همچنین كمبود آب در بدن زن باردار منجر به كمبود سدیم و پتاسیم می شود و این موضوع حتی می تواند منجر به تشنج در او شود؛ بنابراین بهتر است بانوان بارداری كه قصد گرفتن روزه را دارند، حتما با پزشك معالج خودشان مشورت داشته باشند چون پزشكان بهتر می دانند با توجه به توان جسمی آنان، روزه گرفتن برای مادر مفید یا مضر است.
وی خاطرنشان كرد: برخی بانوان اگر در شرایط نرمال یا طبیعی بارداری بسر می برند، می توانند با یك رژیم متعادل كه منجر به كمبود آب بدنشان نشود در دوران بارداری روزه بگیرند اما این موضوع به عهده خود مادر گذاشته شده است.
وی گفت: البته در سه ماهه دوم و سوم بارداری كه جنین بیشتر از موادغذایی مادر استفاده می كند، امكان روزه گرفتن كمتر است چون جنین از بدن مادر تغذیه می كند و مادر می بایست موادغذایی را در زمان و وقت خودش مصرف كند تا جنین از آن تغذیه كند.
رئیس انجمن مامایی ایران، وضعیت جسمی مادران را با هم متفاوت دانست و گفت: مادران بستگی به شرایط جسمی ، می توانند برای روزه گرفتن در دوران بارداری تصمیم بگیرند؛ ضمن اینكه چون جنین از بدن مادرتغذیه می كند ، مادر هم در زمان روزه داری ، حتما باید غذاهای مقوی و دارای انرژی بیشتر استفاده كنند.
خداكرمی توصیه كرد: زنان باردار حتما این موضوع را مدنظر داشته باشند كه كاهش قند خون در حین بارداری برای جنین نیز خطرآفرین است و باید بیشتر مراقب باشند.
اجتمام(4)**7268**1776
۰ نفر