۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82109145
T T
۰ نفر

این معضل كهنه و این سرمایه خفته

۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82109145
این معضل كهنه و این سرمایه خفته

ساری- ایرنا - زباله ها معضل كهنه و درعین حال سرمایه خفته مازندران، موجب مشكلات متعدد شد و باوجود كلید خوردن ساخت دو نیروگاه تولید برق از زباله از سال 90 در استان هنوز هیچیك به بهره برداری نرسید، اگر چه خبرهای خوشی از دولت تدبیر وامید به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، دفع غیراصولی روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران و دپوی غیر بهداشتی آنها موحب شده شیرابه ها به داخل رودخانه و دریا بریزد و نگرانی محیط زیست و طبیعت دوستان را به همراه داشته باشد.
با تصویب طرح افتتاح نیروگاه زباله سوز در شورای برنامه ریزی استان مازندران در سال 90 مقرر شد تا در دو شهر ساری و نوشهر پروژه احداث نیروگاه های زباله سوز اجرایی شود. اما بعد از گذشت پنج سال و امروز و فردا كردن بهره برداری از این نیروگاه ها، هنوز هیچكدام به بهره برداری نرسید.
اگر چه بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها تا پایان سال 92 همه پسماندهای عادی باید جمع آوری می شد، اما متاسفانه این امر اجرایی نشد و روند دفع غیراصولی و غیر بهداشتی زباله در استان زیبای مازندران همچنان ادامه دارد.
همین الان اگر كسی از مسیر ساری به قائمشهر از پل تلار عبور كند بوی بد و متعفن زباله كه حس بویایی انسان را آزار می دهد، از فاصله دور می تواند استشمام كند. درحالی كه این شمه كوچكی از زباله هایی است كه در جای جای استان رها می شود و چه بسا بقیه زباله ها در دل جنگل و یا محلی رها شود كه انسان كمتر از آن مسیر عبور می كند تا برایش اینگونه جلب توجه نماید.
** معضل زباله استان متمركز حل شود نه شهر به شهر
فرامرز ابوالحسنی رئیس شورای شهر بابل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره انجیل سی و مشكل انباشت زباله در این منطقه ، گفت: اگرچه طرح توسعه كمپوست سایت انجیل سی با ظرفیت 200 تن در روز در دست اجراست اما انباشت زباله در این منطقه به یك مشكل جدی در شهرستان تبدیل شده است.
وی از قول مساعد سازمان همیاری های وزارت كشور برای راه اندازی هرچه سریعتر این سایت خبر داد و افزود: برای توسعه سایت انجیل سی یك میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار نیاز است و با توجه به وعده سازمان همیاری ها بدلیل مشكلات بودجه این امر محقق نشد.
ابوالحسنی افزود: در عین حال معاون عمرانی استاندار و همچنین معاون وزیر كشور قول داد این موضوع تا پایان امسال محقق شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بابل در پاسخ به این سوال ایرنا كه آیا حدود 10 سال قبل، كارخانه كمپوست در یابل بهره برداری نشده بود، اظهارداشت: این كار 10 سال گذشته انجام شد اما درحال حاضر مستهلك شده و پنج تا 10 درصد ظرفیت فعالیت می كند.
وی ادامه داد: ظرفیت اسمی كارخانه كمپوست در بابل 100 تن بوده و چندین بار نیز تعمیر و به روز شد اما دیگر جوابگو نیست و از این رو طرح توسعه كمپوست سایت انجیل سی در حال اجرا است.
رئیس شورای اسلامی شهر بابل با بیان اینكه مشكلات زباله شهرهای استان نباید به صورت شهرستانی دیده شود، خاطرنشان كرد: این مشكل باید متمركز شود و به طرح ملی با اعتبارات ملی نیاز است.
وی ادامه داد: برای راه اندازی سایت یكهزار تنی امحای زباله، 600 میلیارد تومان بودجه باید هزینه شود پس این مشكل فرای درآمد شهرداری هاست و باید با نگاه ملی به موضوع نگاه كرد.
** مشكل تاخیر در بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری، اعتبار است نه بی تفاوتی
شنبه 31 اردیبهشت 1390 كلنگ ساخت نیروگاه زباله‌سوز در شهرك صنعتی شماره یك ساری با حضور محمدجواد محمدی‌زاده معاون رئیس‌جمهوری وقت و رئیس سابق سازمان محیط‌زیست كشور بر زمین زده شد.
یاسر بهارفر مدیر سازمان پسماند شهرداری ساری درباره روند اجرایی این طرح در گفت وگو با ایرنا، زباله سوزی از روشهای امحاء پسماند دانست كه در ایران برای اولین بار مورد استفاده قرار می گیرد و گفت: پروژه نیروگاه زباله سوز ساری، در 3 خط موازی هریك به ظرفیت 150 تن در روز با امكان امحا پسماند شهری طراحی شده است.
به گفته وی، این نیروگاه با استفاده از انرژی حرارتی حاصل از سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی الكتریكی، به میزان 5 مگاوات در ساعت برق تولید می كند.
مدیر سازمان پسماند شهرداری ساری با بیان اینكه بخشی از تجهیزات این نیروگاه وارد شده و بخشی از عملیات ساختمانی آن نیز انجام شده است، ابراز امیدواری كرد تا سال آینده به بهره برداری برسد.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا با گذشت بیش از چهار سال این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده و آیا واقعا تا یكسال دیگر راه اندازی می شود، گفت: انجام این كار فراتر از مسولیت یك سازمان وشهرداری است و این اعتبارات است كه حرف اول را می زند.
بهارفر ادامه داد: مشكل تاخیر در بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری اعتبار است نه بی تفاوتی و نبود اراده در بین مسوولان.
علی نبیان معاون عمرانی استاندار در همین ارتباط در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه، زباله ها در مازندران سرسبزی و زیبایی این استان را دارد به چالش می كشد، چند سالی است كه اجرای طرح نیروگاه زباله سوز و تولید برق در دو نقطه از استان مازندران یعنی نوشهر و ساری كلید خورده اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.
وی افزود: در حال حاضر این طرح ها با پیشرفت 55 تا 60 درصد در حال اجرا است.
نبیان با بیان اینكه با راه اندازی این دو نیروگاه هم برق تولید و هم معضل زباله رفع می شود، اظهار داشت: البته وقتی این دو نیروگاه تولید برق آغاز به كار كنند دیگر زباله به چشم سرمایه نگریسته می شود تا معضل.
معاون عمرانی استاندار خاطرنشان كرد: در سفر كاروان دولت تدبیر و امید به خطه سرسبز مازندران این موضوع نیز لحاظ و تامین منابع برای كامل كردن این طرح درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: با تامین اعتبار از سوی دولت تدبیر و امید تا پایان سال آینده (96) دو نیروگاه زباله سوز مازندران در ساری و نوشهر به بهره برداری می رسد.
اگرچه چندسال طرح نیروگاه برق با استفاده از زباله در مازندران در حال اجرا شدن است و از طرفی در شهری مانند ساری برخی مردم روستاهای اطرافی محل این طرح، نسبت به عوارض زیست محیطی آن اعتراض دارند و با وجود برخی شایعات مبنی بر خرید دستگاه های زباله سوز دست دوم و از كار افتاده چینی از سوی شهرداری و همه مشكلات سر راه اجرای این طرح بزرگ، اما درعین حال راه اندازی این طرح و به ثمر نشستن آن بسیار می تواند برای استان، حفظ محیط زیست و حفظ جان انسان ها و موجودات زنده مثمر ثمر باشد.
7329/1899