۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۸
کد خبر: 82111441
T T
۰ نفر

امكان شناسایی كالای قاچاق دشوار است

۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۸
کد خبر: 82111441
امكان شناسایی كالای قاچاق دشوار است

همدان - ایرنا - رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان گفت: با توجه به نبود شناسنامه مشخص امكان شناسایی كالای قاچاق از كالای دارای مجوز دشوار شده است.

علیرضا شجاعی روز دوشنبه در كمیسیون برنامه ‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان همدان افود: نبود ابزاری برای شناسایی كالای قاچاق از كالای دارای مجوز یكی از مهمترین مشكلات بازرسان فعال در امر مبارزه با قاچاق كالا است.
وی اضافه كرد: یك كارت شناسایی حاوی نام كالا توسط مالك كالا ارائه می شود كه نمی توان منطبق بودن كالا با كالای موجود در كارت شناسایی را بررسی كرد.
رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت همدان بیان كرد: البته برای رفع این مشكل تدابیر در قانون دیده شده است كه تاكنون مفاد این قانون اجرایی نشده است
شجاعی گفت: با وجود یكسان بودن تعداد گشتهای سال 93 و 94 ولی ارزش ریالی پرونده های قاچاق از سه میلیارد و 350 میلیون ریال در سال 93 به 6 میلیارد و 600 میلیون ریال در سال گذشته رسیده است.
وی افزود: 471 میلیون ریال پرونده قاچاق در سه ماه نخست سال گذشته تشكیل شده كه این آمار در سالجاری به 785 میلیون ریال افزایش یافته است.
وی برخورد با قاچاقیان تلفن همراه را در اولویت این سازمان دانست و تصریح كرد: البته باید پیش از اجرای طرح ، شدت برخورد با متخلفان و تبعات ناشی از آن در نظر گرفته شود.
وی اضافه كرد: به منظور برخورد با قاچاق پوشاك در كشور نیز فعالان این بخش تا تیرماه مهلت دارند تا نسبت به دریافت مجوز و نامنویسی در سایت اقدام كنند.
رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اضافه كرد: پس از اتمام مهلت تعیین شده عرضه كننده پوشاك خارجی باید به عنوان نمایندگی فعال شناخته شده باشد در غیر این صورت بعنوان عرضه كننده قاچاق با متخلف برخورد می ‌شود.
شجاعی اظهار كرد: برای كاهش سیگار قاچاق نیز نشستهای متعددی برگزار شده ولی یكی از مشكلات این بخش مابه تفاوت 35 درصدی قیمت سیگار داخلی با سیگار قاچاق است كه این امر موجب افزایش تقاضا برای سیگار قاچاق شده است.
وی افزود: با این وجود ساماندهی فعالان در حوزه عرضه سیگار آغاز شده و تاكنون 70 واحد عمده ‌فروش در استان از مركز دخانیات مجوز دریافت كرده ‌اند.
وی تاكید كرد: خرده ‌فروشان سیگار تا اواخر خرداد سالجاری مهلت دارند تا در سامانه ایرانیان اصناف نامنویسی پروانه فروش یك ساله دریافت كنند.
شجاعی گفت: ارائه مجوز فروش سیگار به خرده فروشان منوط به رعایت شرایطی نظیر رعایت فاصله قانونی تا مكان آموزشی، فرهنگی و مذهبی است.
وی اظهار كرد: تمامی انبارهای موجود در سطح استان شناسایی شدند و متولیان این انبارها بصورت ماهانه آمار میزان موجودی انبارها را اعلام می كنند.
7526/6993