۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۴
کد خبر: 82112664
T T
۰ نفر
خطر انقراض جنگل های گرانبهای هیركانی را تهدید می كند

انزلی- ایرنا- جنگل های هیركانی یا خزری به مساحت 1.9 میلیون هكتار از آستارا تا گرگان میراث طبیعی و ثروت خدادادی هنگفتی است كه برداشت ها و دخالت های غیر كار شناسی انسانی آنها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش ایرنا، علاوه بر ارزش این جنگل ها در حفظ منابع آبی ، تعدیل آب و هوا ، جلوگیری از فرسایش خاك ، گونه های گیاهی موجود در این جنگل ها فسیلهای زنده طبیعی نادر و با ارزش بشمار می آیند.
گونه بارانك با نام علمی sorbus torminalis جزء با ارزش ترین گونه های جنگل های هیركانی است كه نه تنها در اروپا بلكه در ایران نیز با نام خاویار جنگل از آن یاد می شود.
كارشناس ارشد سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور و پژوهشگر جنگلداری در این خصوص به ایرنا گفت : بارانك گونه ای ارزشمند و تاثیرگذار در تركیب و تنوع عناصر رویشی جنگل های خزری است .
حامد زال نژاد اظهار كرد : متاسفانه این روزها بارانك به دلیل قطع بی رویه در خطر انقراض قرار دارد .
وی افزود: انجیلی، بلوط بلند مازو، راش، ممرز، افرا و توسكا به فراوانی یافت شده ولی گونه هایی چون بارانك، سرخدار، لیلكی، ملچ، اوجا، شب خسب در خطر انقراض است و به ندرت در جایی مشاهده می شود.
وی خاطرنشان كرد : ارتفاع درخت بارانك به 35 متر و قطر آن گاه به نیم متر هم می رسد و از گونه های كمیاب جنگل های شمال محسوب می شود .
زال نژاد افزود: دلیل نابودی این درختان قطع بی رویه و قاچاق چوب است.
به گفته وی بارانك از ارتفاعات میان بند تا بالا بند جنگلهای شمال دیده می شود و شباهت زیادی به درخت الندری دارد، كه روستاییان به زبان محلی همه را الندری می شناسند.
به گفته وی میوه درخت بارانك به شكل گلابی كوچك است و جزو خوشمزه ترین میوه های جنگلی است و همچنین چوب این درخت مرغوب و خوش نقش و نگار است.
وی با اشاره به این كه میوه این درخت جزو خوشمزه ترین میوه های جنگل محسوب می شود افزود: در برخی روستاها مشاهده شده به دلیل سخت بودن برداشت میوه آن متاسفانه به قطع درخت می پردازند كه این موضوع بسیار نگران كننده است .
كارشناس ارشد و پژوهشگر جنگلداری متذكر شد: در صورت ادامه این روند ، دیگر بارانك در جنگل های مناطق شمال یافت نخواهد شد .
زال نژاد تصریح كرد: متاسفانه این روزها به اشكال مختلف جنگل های هیركانی در حال نابودی اند قطع بی رویه درختان آفات و بیماری ، آتش سوزی ، قاچاقچیان چوب و غیره آنها را در معرض تهدید قرار داده است.
این كارشناس ارشد جنگلداری افزود : بهترین روش جلوگیری از این روند فاجعه آمیز، نشر ، ترویج و بالا بردن سطح فرهنگ استفاده از این گنجینه با ارزش است.
جنگل های هیركانی در حقیقت باقیمانده دوران سوم زمین شناسی هستند گونه هایی از قبیل انجیر بلوط بلندمازو، بارانك ، سرخدار، لیلكی و غیره در جنگل های شمال ایران یافت می شوند كه شاهد آن دوره هستند .
جنگل های خزری به صورت یك نوار باریك كه طول این نوار حدود 800 كیلومتر و عرض آن بین 20 تا 70 كیلومتر است كه از آستارا تا گلی داغی گرگان ادامه دارد.
جنگلهای هیركانی در شمال ایران دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای است.
/6070/6030