۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82113652
T T
۰ نفر

پارك علم و فناوری ضرورتی در مسیر توسعه اردبیل

۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82113652
پارك علم و فناوری ضرورتی در مسیر توسعه اردبیل

اردبیل - ایرنا - تنها یك سال از ایجاد پارك علم و فناوری در استان اردبیل می گذرد، دیگر استانها از این فرصت تاثیرگذار در مسیر پیشرفت سال هاست بهره جسته و به پیش می روند اما اردبیل برای رسیدن به دیگر مناطق نیاز به كمك های ویژه دارد.

پارك های علم و فناوری با توجه به گسترش سریع دانش و فناوری های نوین فرصت و ضرورت بی بدیل در توسعه هستند و بهره گیری مناسب از آنها می تواند چرخ رونق صنایع دانش بنیان را سرعتی مضاعف بخشد.
صنایع و مدیریت سنتی صنعتی، آرام آرام در حال زوال هستند و دنیا با تكیه براقتصاد دانش بنیان مسیری پیچیده در توسعه را در پیش گرفته است و در این مسیر پارك های علم و فناوری مهمترین نقش را در هدایت و راهوری چرخ اقتصادی بر عهده دارند.
استان اردبیل بسیار دیر به این چرخه وارد شده اما مصمم است كه عقب ماندگی ها در این زمینه را با برداشتن گام های بلند به هر طریقی جبران كند و در این میان نیم نگاهی به حمایت های مركزنشینان نیز دارد تا غفلت ها در این عقب ماندگی را به نوعی جبران كنند.
در همین یك سال تلاش های مطلوبی برای ارتقای جایگاه علمی برداشته شده كه افق روشنی را پیش روی این استان ترسیم كرده است اما رفع موانع پیش رو برای جهش علمی و دستیابی به هدف های متعالی، همت مسوولان را می طلبد.
مجید خدابخش استانداراردبیل با اشاره به تصویب راه اندازی پارك علم و فناوری این استان در دولت یازدهم و تامین 10 هكتار زمین برای توسعه تاسیسات و فضای آن، پارك را فرصتی برای شكوفایی و بهره گیری از خلاقیت های علمی دانشجویان و جوانان مستعد استان می داند و مسوولان استان را به استفاده از تولیدات شركت های دانش بنیان و فناور بومی جهت ترغیب دانشمندان جوان در تولید ایده به ثروت فرامی خواند.
وی با اشاره به محدودیت استخدام در دستگاه های دولتی فضای مجازی و شركت های دانش بنیان و فناور را به لحاظ دارا بودن تسهیلات كافی از سوی دولت، بستر مناسبی جهت ایجاد اشتغال پایدار جوانان جویای كار و تحصیلكرده می داند و بر نقش آفرینی پارك علم و فناوری در تبدیل ایده به ثروت و تحقق اقتصادمقاومتی در این استان تاكید می كند.
وی عقیده دارد كه اردبیل استانی سبز تلقی می شود و از آنجائیكه آوردن صنایع مختلف برای این استان محدودیت دارد باید از ظرفیت های پارك علم و فناوری و مراكز رشد برای توسعه علمی و فنی استان استفاده شود.
اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری اردبیل نیز می گوید: در بسیاری از استان ها و شهرهای كشور پارك های علم و فناوری ایجاد و فعال شده اما استان اردبیل از این منظرعقب مانده است و باید وضعیت استان به منظور ایجاد انگیزه و حركت در نخبگان و دانشگاهیان از طریق رسانه ها به سمع و نظر مردم برسد.
وی با اشاره به وجود 55 دانشگاه، 65 هزار دانشجو و سه هزار و 500 استاد دانشگاه در استان اردبیل، برداشته شدن گام های بلند برای توسعه علمی این استان را ضروری می داند و بر همراهی استادان و صاحب نظران با دانشجویان علاقمند به كارو تلاش در شركت های دانش بنیان و فناور تاكید می كند.
عباسی از اینكه در سال های گذشته 10 میلیارد ریال اعتبار دولتی ایجاد و تقویت مراكز رشد دانشگاهی استان به احداث ساختمان دانشگاه محقق اردبیلی هزینه شده است اظهار تاسف می كند و معتقد است كه باید با تامین اعتبار و مدیریت صحیح هزینه ها عقب ماندگی اردبیل در حوزه مشاغل دانش بنیان و فناور جبران شود.
عبدالقیوم قلی پوری سرپرست پارك علم و فناوری استان اردبیل نیز می گوید: در طول یكسال فعالیت این پارك، به منظورآشنایی علاقه مندان با مشاغل دانش بنیان و تبیین دستاوردهای فناوری نانو چند همایش در استان برگزار شده و 75 شركت، متقاضی نام نویسی در سامانه دانش بنیان و بهره مندی از مزایای آن شده است.
وی می افزاید: طرح توجیهی مركز رشد جامع اردبیل تهیه و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است و اخذ مجوز تاسیس آن را به منظور توسعه علمی استان پیگیری می كنیم؛ ایجاد مراكز اقماری رشد در شهرستان های استان را در دستور كار داریم و شهرستان های گرمی مغان، خلخال و پارس آباد متقاضی آن هستند.
قلی پوری بیان می كند: 27 شركت فناور دانش بنیان و غیردانش بنیان در ساختمان پارك علم و فناوری استان اردبیل مستقر شده است و از آنها در زمینه های تجاری سازی ایده ها، ارایه تسهیلات ارزان قیمت، استانداردسازی تولیدات، شركت در نمایشگاه ها، اعمال معافیت های گمركی و مالیاتی و پشتیبانی های حقوقی حمایت می كنیم.
وی ادامه می دهد: یك ایده برای تبدیل به ثروت زنجیره ای شامل مركز رشد، ایجاد شركت دارای محصول، استقرار در پارك علم و فناوری و انتقال به شهرك های صنعتی را طی می كند و ایجاد شهرك های صنعتی در اردبیل را پیگیری می كنیم تا در آینده شركت های بالنده و توانمند را در آن شهرك ها مستقر كنیم و به این منظور باید 50 هكتار زمین مناسب تامین شود.
وی می افزاید: پارك علم و فناوری استان اردبیل به علت نوپا بودن فاقد ردیف اعتباری است، زیر ساخت هایش توسعه نیافته و در ساختمان استیجاری مستقر است و به علت تنگنای مالی در تملك زمین منظور شده برای توسعه پارك با مشكل مواجه هستیم و امور جاری پارك با اتكا به مبالغی كه از وزارت علوم به صورت اعتبارات ابلاغی تامین می شود اداره می گردد.
سرپرست پارك علم و فناوری استان اردبیل برگزاری نمایشگاه استانی با فضای هزار و 300 مترمربع در سال گذشته و شركت در نمایشگاه های مشابه در تهران و تبریز را از عملكردهای پارك علم و فناوی این استان برمی شمرد و از تولید و فروش محصول نانوپوشش در حوزه صنایع ساختمان، دستگاه های تولید مواد غذایی در حوزه صنعت، و تولید محصولات نزم افزاری، انرژی های نو، كشاورزی و گیاهان دارویی توسط شركت های مستقر در پارك علم و فناوری اردبیل خبر می دهد.
قلی پوری می گوید: با همت پارك علم و فناوری اردبیل و با ایده بومی، در این استان نانورنگ تولید شد و با استقبال یك سرمایه گذار تولید انبوده آن در تهران آغاز شده است. همچنین برای فروش نانوپوش تولیدی شركت های پارك علم و فناوری این استان جهت استفاده در كارهای ساختمانی شهرستان انزلی با متقاضی آن محصولات قرارداد منعقد شده است.
وی می افزاید: اردبیل از نظر فكر و ایده جایگاه بالایی دارد و از نظر تعداد ایده ها در جشنواره ایده های برتر كشور در سال گذشته رتبه پنجم را احراز كرد و از حیث كیفیت ایده های ارایه شده نیز یك ایده از اردبیل با راهیابی به مرحله نهایی به عنوان ایده برتر جشنواره معرفی شد.
وی اظهار می دارد كه غرفه های نمایشگاه های پارك علم و فناوری استان اردبیل به علت جذابیت محصولات و نو بودن ایده ها همواره بازدید زیاد علاقمندان را شاهد بوده است و باوجود اینكه این استان سال ها بعد از سایر استان ها صاحب پارك علم و فناوری شده است تلاش می كنیم تا در طی مسیر توفیق علمی به موازات استان های دیگر حركت كنیم.
محسن دیندار معاون فناوری و پشتیبانی پارك علم و فناوری استان اردبیل نیز می گوید: در سال گذشته 75 شركت دانش بنیان در استان شناسایی شد و با حمایت های به عمل آمده 14 مورد از آنها شرایط تبدیل به شركت دانش بنیان را احراز كردند و تاكنون به طور كلی به آنها 6 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی می افزاید: برخلاف اظهار نظر برخی از مسوولان، مراحل اقدام و دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شكوفایی آسان نیست و به عنوان مثال برای پرداخت سه میلیارد ریال تسهیلات به یك شركت دانش بنیان 76 صفحه طرح توجیهی خواسته شده است و باوجود اینكه اغلب شركت های دانش بنیان در اردبیل نوپا هستند در تخصیص وام به وضعیت و سابقه ی گردش مالی آنها توجه می شود.
وی ادامه می دهد: هرچند استاندار اردبیل از پارك علم و فناوری با جدیت حمایت می كند و با تلاش و تاكید وی همراهی دستگاه های اداری استان را شاهد هستیم اما اردبیل در تاسیس پارك علم و فناوری 10 سال از سایر استان ها عقب مانده است و انتظار داریم نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با تامین اعتبار لازم برای جبران این عقب ماندگی تلاش كنند.
دیندار از ترسیم و تدوین مدل فناوری استان اردبیل و انجام تمام برنامه ها و كارهای علمی و عملی در این استان بر اساس آن مدل ونقشه راه خبر می دهد.
وی می گوید: محدوده پارك علم و فناوری از قوانین مناطق آزاد تجاری پیروی می كند و از معافیت گمركی برخوردار است و حقوق كارمندان شركت های مستقر در پارك نیز شامل معافیت مالیاتی می شود اما بسیاری از فعالان عرصه تولید و اقتصاد از این مزایا اطلاع ندارند.
وی ادامه می دهد: مجوز اولیه ایجاد دفترهای تبادل و رایزنی فناوری بین ایران و جمهوری آذربیجان از وزارت علوم اخذ شده است و ایجاد آن با رویكرد صدور محصولات فناور استان پیگیری می شود و با برگزاری ایده شو (نمایش ایده ها) در حضور تولیدكنندگان، سرمایه گذاران و صادركنندگان گفتمان سازی صدور تولیدات فناور را در استان آغاز خواهیم كرد.
معاون فناوری و پشتیبانی پارك علم و فناوری استان اردبیل در خصوص علت عقب ماندگی این استان در برخورداری از پارك علم و فناوری معتقد است كه دانشگاه های اردبیل در گذشته در تحقق آن سهل انگاری كرده اند و باید در این رابطه پاسخگو باشند.
دیندار می گوید: پارك علم و فناوری برای احراز جایگاه تاثیرگذار خود در استان به تبلیغ و تبیین نیاز دارد اما انجام آن از ناحیه صداوسیما مستلزم تامین هزینه است و با این حال از رسانه های دیداری و شنیداری انتظار داریم با همكاری در این رابطه در ارتقای علمی استان نقش خود را ایفا كنند.
او می افزاید: شركت های دانش بنیان در الویت حمایت از سوی پارك علم و فناوری هستند و از 27 شركت مستقر در پارك علم و فناوری استان اردبیل، چهار شركت دانش بنیان و بقیه غیردانش بنیان هستند.
طاها فلاحتی مدیرعامل شركت بهین سانا صنعت تولید كننده تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی مستقر در پارك علم و فناوری اردبیل نیز می گوید: از سال 93 كار خود را آغاز كرده ایم، سه عضو اصلی و 10 عضو نیمه وقت كه همگی دانشجوی دكتری هستند در قالب این شركت فعالیت می كنند و با حضور در سومین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی تهران 500 الی 600 میلیون ریال از تولیدات خود را به فروش رساندیم.
وی عقیده دارد كه اشتهار اردبیل به استانی كشاورزی و دامداری و دور از انتظار بودن تولید محصولات صنعتی از این استان در نظر مردم از مشكلات پیش روی شركت های علمی صنعتی این استان است و ظرفیت های تولید فنی صنعتی اردبیل به روشنی در كشور تبیین نشده است.
وی می افزاید: به طور عمده اعضای شركت های دانش بنیان از چهره های علمی و دانشگاهی تشكیل می شوند و در استان اردبیل بین صنعت و بازار حلقه مفقوده ای وجود دارد و برای ارتباط آن دو و تبدیل ایده به ثروت به مشاورانی مجرب نیازمندیم.
فلاحتی مشكلات مالی را چالش جدی شركت های دانش بنیان و فناور اردبیل می داند و معتقد است كه فعالان این عرصه هر اندازه از حمایت های مالی لازم برخوردار باشند با غلبه بر موانع و تنگناها در دستیابی به هدف های متعالی تولید و اقتصاد موفق خواهند بود.
مهدی گلزاری عضو شركت رویان افزار مبتكر، فعال در طراحی نرم افزار نیز می گوید: این شركت از سال 80 كار خود را آغاز كرده است و پارك علم و فناوری استان اردبیل به رغم اینكه عمر زیادی ندارد و با مشكلات متعدد مواجه است از شركت ما و سایر شركت ها از هر نظر حمایت می كند.
وی می افزاید: زمانبر بودن اخذ تسهیلات بانكی از مشكلات شركت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان اردبیل است و بسیار مشاهده می شود كه در مسیر اخذ تسهیلات، ایده یك شركت توسط یك مرجع تایید و از سوی مرجع دیگر رد می شود یا تایید مجدد آن به لحاظ نیاز به كار كارشناسی زمان زیادی را طلب می كند.
وی ادامه می دهد: از مسوولان و دستگاه های اداری استان اردبیل انتظار داریم محصولات شركت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارك علم و فناوری این استان را به مراكز نیازمند آن محصولات معرفی كنند تا زمینه عرضه و فروش تولیدات و تداوم فعالیت علمی اقتصادی شركت ها فراهم شود.
گلزاری كار فرهنگی و ترویج گفتمان مشاغل دانش بنیان و فناور را در استان اردبیل ضروری می داند و از رسانه های جمعی می خواهد در این راستا به نقش و رسالت خود عمل كنند.
او می گوید: بهتر است موضوع پایان نامه های دانشجویان رشته های مرتبط با حوزه علم و فناوری از سوی پارك علم و فناوری برحسب نیاز استان تعیین و اعلام شود تا با هدفگذاری لازم در تدوین پایان نامه ها، گام های بلندی در توسعه علمی و اقتصادی استان برداشته شود.
رضا رهبر مسوول واحد امور نخبگان شهید فهمیده مستقر در پارك علم و فناوری اردبیل هم می گوید: این واحد وابسته به وزارت دفاع است و با اعمال مشاوره از طرح ها و ایده های نوظهور در حوزه وزارت دفاع، طب رزمی و تجهیزات پزشكی حمایت و پشتیبانی می كند.
با توجه به این اظهارنظرها و دیدگاه های مختلف می توان نتیجه گرفت كه پارك علم و فناوری اردبیل بستر فعالیت تحقیقاتی، توسعه علمی، تولید و اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان و فناور را در این استان فراهم كرده است و می توان امیدوار بود كه با برطرف شدن موانع پیش رو و چشیده شدن طعم نان تنور نانو و دانش بنیان از سوی فعالان عرصه های علم و اقتصاد، مسیر ترقی و تعالی اردبیل هموارتر و جایگاه آن در نقشه علمی كشور مرتفع تر شود.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124/6016
۰ نفر