۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82114487
T T
۰ نفر
توليد ماهي قزل آلا دركهگيلويه وبويراحمد به 14 هزار تن افزايش مي يابد

ياسوج - ايرنا - مدير شيلات سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده و بازگرداندن واحدهاي تعطيل به چرخه توليد ميزان توليد ماهي قزل آلا در سطح استان تا 14هزارو 500 تن افزايش خواهد يافت.

كورش يزدان پناه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه از مجموع 202 مزرعه پرورش ماهي قزل آلا در استان 172 مزرعه فعال است افزود: تلاش مي شود با بازگرداندن تعدادي ديگر از مزارع ماهي به چرخه توليد اين ميزان در سال جاري افزايش يابد.
وي اظهاركرد: سال گذشته 126 هزار تن ماهي قزل آلا در كشور توليد شد كه از اين مقدار 13 هزار تن در كهگيلويه وبويراحمد بوده است.
يزدان پناه با بيان اينكه ميزان توليد ماهي قزال آلا در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 سه هزار تن افزايش داشته است تصريح كرد: فعاليت مجدد 40 مزرعه پرورش ماهي تعطيل شده احداث و راه اندازي مزارع جديد پرورش ماهي در سال گذشته از جمله دلايل اين افزايش بوده است.
وي بيان كرد: سرزمين كهگيلويه وبويراحمد وجود چشمه ها و زدوخانه هاي پرآب وداشتن ظرفيت طرحهاي پروز ماهي تا يك هزار تن در سال از شرايط مناسبي براي توسعه آبزي پروري برخوردار است.
يزدان پناه عنوان كرد: در مناطق گرمسيري ماهيان گرم آبي و در مناطق سردسيري قزل آلا ظرفيت مناسبي براي توسعه و درآمد زايي در اين راستا است.
كهگيلويه و بويراحمد يكي از قطب هاي توليد ماهي قزل آلا در كشور است به طوري كه حدود 1.6 درصد توليد ماهيان سردآبي جهان و 10 درصد توليد ماهيان سردآبي كشور را تامين مي كند.
به گفته مسئولان ميزان سرانه مصرف ماهي در استان هم اكنون پنج و نيم كيلوگرم است كه پيش بيني مي شود در افق 1404 ميزان سرانه مصرف ماهي در اين استان به بيش از 10 كيلوگرم برسد.
از 270 هزار هكتار زمينهاي كهگيلويه وبويراحمد حدود 70هزار هكتار آبي است.
7531/6162