۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82114755
T T
۰ نفر
ذخيره سلول هاي بنيادي نوزادان، ضامن سلامت آينده خانواده هاست

سمنان- ايرنا- رئيس جهاد دانشگاهي استان سمنان گفت: خانواده ها با نگهداري سلول هاي بنيادي خون بندناف نوزادان، مي توانند سلامت خود، فرزاندان و ساير بيماران را تضمين كنند.

حسن رهايي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به استفاده از سلولهاي بنيادي خون بند ناف براي درمان بيماريهاي مختلف در دنيا، افزود: در ايران بيماري هايي كه منشا خوني دارند مانند تالاسمي، سرطان خون و كم خوني درمان مي شوند.
وي با بيان اينكه يكي از راهكارهاي تضمين امنيت سلامت افراد پيوستن به بانك خون بند ناف رويان است، افزود: خون بند ناف، خوني است كه پس از تولد در بند ناف و جفت باقي مانده و اين خون غني از سلول هاي بنيادي است.
وي تصريح كرد: سلول هاي بنيادي خون بند ناف بسيار پرتوان و ناميرا هستند و همچنين در اثر تكثيرهاي پي در پي، دچار پيري نمي شوند و با تزريق و يا جايگزيني آن ها در مناطقي كه به صورت جدي آسيب ديده اند، مي توان به بهبودي آن ها كمك كرد.
رهايي گفت: شركت فناوري بُن ياخته هاي رويان زير مجموعه پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي، از سال 1384 فعاليت خود را در زمينه ذخيره سازي سلول هاي بنيادي از خون بند ناف را آغاز كرده است كه اين فعاليت از سال 92 در استان سمنان شروع شده است.
وي با بيان اينكه بانك خون بند ناف به جمع آوري، جداسازي و ذخيره سازي سلول هاي بنيادي خون بند ناف با توافق والدين مي پردازد، افزود: بانك خون بند ناف به 2 نوع، عمومي و خصوصي تقسيم مي شود.
وي تصريح كرد: در بانك خون عمومي، خانواده ها مي توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا كنند تا براي فرد ديگري كه نياز به پيوند دارد، مورد استفاده قرار گيرد، اما هيچ ضمانتي وجود ندارد كه فرد اهدا كننده، خودش در آينده از آن استفاده كند، اما در بانك اختصاصي، خون بندناف با حفظ هويت خانواده متقاضي، براي آنان ذخيره سازي مي شود تا در صورت نياز خانواده آن را در آينده براي خود و يا فرد ديگري كه از نظر ژنتيكي با نمونه سازگاري كافي داشته باشد، مورد استفاده قرار دهد.
رئيس جهاد دانشگاهي استان سمنان افزود: در بانك خصوصي، هر خانواده هزينه جمع آوري و نگهداري سالانه را پرداخت مي كند كه هزينه جمع آوري آن 25 ميليون رال و هزينه نگهداري سالانه يك ميليون و 160 هزار رالا است.
وي اظهار كرد: بيش از سه ميليون و 66 هزار نمونه در 176 بانك خصوصي در سراسر دنيا ذخيره سازي شده و در ايران بيش از 52 هزار نمونه در بانك خون بند ناف رويان تاكنون ذخيره شده است كه سهم استان سمنان از اين تعداد، 200 نمونه است.
رهايي از جمله فعاليت هاي نمايندگي خون بندناف جهاد دانشگاهي استان سمنان را، برگزاري كلاس هاي آموزشي براي مادران باردار و زوج ها، عقد قرار داد و خونگيري از بند ناف در زمان مشخص، ارسال نمونه هاي خون بند ناف به مركز رويان تهران و شركت در نمايشگاه هاي مرتبط با سلامت مادر و نوزاد عنوان كرد.
رئيس جهاد دانشگاهي استان سمنان، اطلاع رساني جامع درباره مزاياي ذخيره سازي سلول هاي بنيادي به عموم مردم استان با همكاري نهادهاي مختلف، رسانه ها، دانشگاه علوم پزشكي و شهرداري، ارائه تسهيلات مالي به خانواده هاي نيازمند و ارائه تسهيلات براي متقاضيان با همكاري بانك ها و اختصاص مكان مناسب به دفتر نمايندگي خون بند ناف خواستار شد.
اولين پيوند خون در سال 1988 ميلادي در فرانسه توسط دكتر گلوكمن به يك كودك مبتلا به كم خوني انجام گرفت.
طبق استاندارد جهاني خون بندناف تا 20 سال نمونه ذخيره شده قابل نگهداري است و بهترين زمان استفاده از آن در پنج سال اول ذخيره سازي است.
شعار بانك خون بندناف رويان، «زين پس سلامتي هم پس انداز مي شود» در نظر گرفته شده است.
7342/6103