عرضه سیمان در بورس كالا پس از 4 سال وقفه، از سر گرفته شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس كالای ایران به از سرگیری عرضه سیمان در بورس كالا پس از چهار سال توقف اشاره كرد و گفت: هم اكنون با مازاد شدید عرضه سیمان در كشور مواجه هستیم، بنابراین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع مختلف قرار است عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس كالای ایران صورت بگیرد.

حامد سلطانی نژاد روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره آغاز عرضه سیمان در بورس كالا، افزود: با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس كالا، در یك سال گذشته رایزنی و توافق هایی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس كالا صورت گرفته است كه روز گذشته شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس كالا بودیم.
مدیر عامل بورس كالای ایران با بیان این كه تلاش ما در بورس كالا این است كه بازارهای هدف سیمان ایران را گسترش دهیم و رقابت منفی را در این صنعت از بین ببریم، افزود: تحقق این موضوع مستلزم حذف چندگانگی نرخ است و این اتفاق می تواند با صادرات هدفمند سیمان در بورس كالا رخ دهد.
مدیرعامل بورس كالای ایران در ادامه به وجود ابزارهای تامین مالی برای فعالان صنعت سیمان در بورس كالا اشاره كرد و گفت: ابزارهای نوین مالی مانند «اوراق سلف موازی استاندارد» و گواهی سپرده كالایی این قابلیت را دارد كه در مدت زمان كوتاهی برای صنایع، تامین مالی كند.
سلطانی نژاد افزود: در گذشته بورس كالا از طریق معاملات سلف برای شركت ها و صنایع تامین مالی كوتاه مدت انجام می داد، اما در یك سال اخیر با توسعه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، حجم تامین مالی به صورت میان مدت و بلندمدت از طریق بورس كالا افزایش یافته است، به طوری كه شركت سیمان سپاهان نیز سال گذشته با انتشار اوراق سلف در بورس كالا به میزان 200 میلیارد ریال تامین مالی كرد.
مدیرعامل بورس كالای ایران با تاكید بر این كه صنعت سیمان ایران برای افزایش حجم فروش صادراتی و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی، به یكپارچگی فروش و قیمت نیاز دارد، گفت: بورس كالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانكی و همكاری با بانك‌های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور كار قرار داده است كه با تحقق این امر، حجم كالاهای صادراتی و نفوذ قیمت های ایران در منطقه بیشتر می شود.
سلطانی نژاد به سابقه معاملات سیمان در بورس كالا نیز اشاره كرد و گفت: سیمان كالایی است كه در تیرماه سال 1389 در بورس كالا پذیرش شد و تا اوایل سال 1391 در آماری قابل قبول حدود یك میلیون تن سیمان در بورس مورد معامله قرار گرفت و 36 شركت سیمانی در بورس كالا پذیرش شدند.
وی به صادرات سیمان از بورس كالا نیز اشاره كرد و گفت: رشد عرضه های سیمان در بورس كالا به گونه ای پیش رفت كه حدود 63 هزار تن سیمان از طریق بورس كالا صادر شد، اما رفته رفته ادامه تعیین قیمت های دستوری برای سیمان و نبود امكان رقابت برای خرید این محصول، به كاهش انگیزه تولیدكنندگان سیمان و توقف عرضه های این محصول در بورس كالا منجر شد.
به گزارش ایرنا، پس از حدود 4 سال غیبت، دیروز (شنبه) دو هزار تن سیمان تیپ2 شركت سیمان اصفهان روی تابلوی معاملات بورس كالای ایران رفت كه یك هزار تن آن با قیمت پایه 1055ریال معامله شد.
این عرضه و معامله در شرایطی صورت گرفت كه دبیر انجمن سیمان از مهیا بودن شرایط برای صادرات سیمان از بورس كالا خبر داده بود كه به نظر می رسد آغاز عرضه های داخلی این محصول، سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس كالا خواهد بود.
اقتصام**2022**1561