۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82117838
T T
۰ نفر
دشت های تشنه كهگیلویه در كنار رودخانه خروشان مارون

یاسوج - ایرنا- كام 25 هزار هكتار دشت و زمین كشاورزی شهرستان كهگیلویه در جنوب استان كهگیلویه وبویراحمد و در كنار رودخانه پرآب و دائمی مارون روز به روز تشنه تر و هر سال بر نگرانی كشاورزان دیم كار این منطقه از افت برداشت محصول افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه پرآب مارون و سدهای كوثر و مارون در اطراف دشت های پهناور شهرستان كهگیلویه قرار دارند اما نبود كشت آبی ، فقر و محرومیت مردم این خطه را در كنار زمین های حاصلخیز را مضاعف كرده است.
از 70هزار هكتار زمین های زراعی شهرستان كهگیلویه كمتر از یك دهم آن آبی است و در سایر اراضی كشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
مهار آب رودخانه های پرآب این شهرستان از جمله سمه ،مارون، طسوج، جن و بلربیشه با توجه به كیفیت اراضی و زمین های مستعد ،برای خارج شدن این منطقه از بن بست محرومیت ضروری است.
شهرستان های كهگیلویه و چرام اكنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد كشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها و كارهای زیربنایی از جمله احداث سد و نبود منابع آبی پایدار در دو بخش كشاورزی و آشامیدنی با محرومیت های عمیقی مواجه اند.
مردمانی كه تنها حرفه غالب آنها كشاورزی آن هم بصورت سنتی و فصلی است آبیاری زمین های كشاورزی علاوه بر ایجاد درآمد پایدار به شكوفایی بخش كشاورزی این مناطق نیز كمك می كند.
سد كنونی مارون برروی رودخانه مارون كه در بخش مركزی شهرستان كهگیلویه سرچشمه می گیرد با حجم یك میلیارد متر مكعب تنها دشت های تشنه خوزستان را آبیاری می كند.
نه تنها از آب این سد به كشاورزی كهگیلویه اختصاص نیافته است بلكه مخزن این سد بخشی از زمین های بالادست این سد را در شهرستان كهگیلویه نیز بلعیده است.
یك كشاورزی كهگیلویه ای با اشار ه به وجود بیش از دو هزار هكتار اراضی كشاورزی دیم در حاشیه رودخانه مارون گفت: كشاورزان این منطقه هرساله از خشكسالی زیان های زیادی را متحمل می شوند.
حسن رحیمی افزود: در صورت تخصیص آب از رودخانه مارون علاوه بر تنوع كشت محصولات، كشت گندم بصورت آبی می تواند به درآمد زایی و خودكفایی بهره برداران نیز كمك كند.
علی نصیری یكی دیگر از كشاورزان حاشیه رودخانه مارون با اشاره به سفر وزیر نیرو و بازدید از دشت های خشك شهرستان گفت: تخصیص آب از رودخانه پرآب مارون و احداث سد مارون 2 برای آبیاری زمین های كشاورزی تنها دغدغه كشاورزان از دولت یازدهم است.
این كشاورز افزود: به دلیل نبود آب تنها گندم دیم در مزارع كشت می شود كه بازده اقتصادی خوبی برای كشاورزان نیز ندارد.
فرماندار كهگیلویه نیز با اشاره به دشت های وسیع و مستعد شهرستان در كنار رودخانه مارون گفت: اخذ مجوز ساخت سد مارون 2 حیاتی ترین نیاز اقتصادی این شهرستان كمتر توسعه یافته است.
علی پوزش افزود: با توجه به كاهش 10 متری آب سفرهای زیرزمینی دشت ها و كشاورزی سنتی روند مهاجرت از این شهرستان به سرعت در حال افزایش است.
وی ابراز داشت: با توجه به بن بست بودن و محرومیت این شهرستان آبیاری زمین های كشاورزی علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی در كاهش روند مهاجرت نیز دارد.
رئیس اداره منابع آب كهگیلویه با اشاره به اینكه تاكنون برای طرح مطالعاتی اولیه سد مارون دو افزون بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است گفت: با بهره برداری از سد مارون 2 بیش از 25 هزار هكتار از اراضی و دشت های دیم شهرستان های كهگیلویه و چرام آبیاری خواهد شد.
علی آران با بیان اینكه بخش كمی از حدود 70هزار هكتار زمینهای كشاورزی این مناطق آبی است افزود: برداشت آب از سدها و رودخانه ها به عنوان یكی از مطالب های بحق مردم تاكنون محقق نشده است.
وی اظهاركرد: با توجه به وجود زمین های اراضی مستعد در كنار رودخانه مارون نیاز است دولت توجه ویژه ای به شهرستان محروم كهگیلویه در زمینه توسعه كشاورزی با اجرای طرحهای تامین آب داشته باشد.
آران عنوان كرد: با توجه به وجود 14 رودخانه دائمی و فصلی پرآب در شهرستان كهگیلویه احداث سد بر روی یكی از این رودخانه ها می تواند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت شهرستانهای كهگیلویه و چرام توسعه كشاورزی واشتغال را نیز رونق بخشد.
وزیر نیرو در بازدیداخیر خود از دشت های مستعد كشاورزی كلاچو در شهرستان كهگیلویه با اشاره به وجود زمین های مستعد در شهرستان كهگیلویه و حاشیه رودخانه مارون اظهار كرد: وزارت نیرو برای تسریع در روند اجرایی شدن مطالعات سد مارون 2 از همه ظرفیت ها استفاده خواهد كرد.
حمید چیت چیان افزود: با توجه به ظرفیت مستعد زمین های كشاورزی این شهرستان ساخت سد مارون 2 در آینده شكوفایی كشاورزی این منطقه را به دنبال دارد.
چیت چیان پروژه تامین آب دهدشت غربی را نیز یكی از پروژه های مهم در بخش كشاورزی شهرستان كهگیلویه دانست و تصریح كرد: تخصیص اعتبار این طرح برای شتاب بخشی آن مورد توجه وزارت نیرو است.
با بهره برداری از پروژه تامین آب دهدشت غربی بیش از پنج هزارو 500 هكتار از اراضی كشاورزی شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب روستای چنگلوا و اراضی روستای چهارمه آبیاری خواهد شد.
چیت چیان با اشاره به احداث سد بالیاب از سوی استان خوزستان بیان كرد: با برنامه ریزی های انجام شده گزینه مناسب برای استفاده بهتر شهرستان كهگیلویه از آب این سد لحاظ خواهد شد.
وی عنوان كرد: از ظرفیت نماینده مردم در مجلس برای اجرایی شدن سد بالیاب به نحو احسن استفاده خواهد شد.
وزیر نیرو در سفر به كهگیلویه و بویراحمد ضمن افتتاح 2 طرح بزرگ انتقال آب به زمین های كشاورزی امامزاده جعفر و تصفیه خانه شهر دوگنبدان، شروع عملیات اجرایی آبرسانی به زمین های كشاورزی خان احمد از طرح های در حال اجرای سد تنگ سرخ و انتقال آب به زمین های دهدشت غربی دیدن كرد.
سطح زیر كشت محصولات باغی و زراعی شهرستان كهگیلویه بیش از 70هزار هكتار است كه از این مقدار تنها پنج هزار هكتار آبی و سایر اراضی دیم هستند.
بیش از 200 هزار نفر از جمعیت حدود 700 هزار نفری كهگیلویه وبویراحمد در دو شهرستان كهگیلویه و چرام ساكن هستند.
7531/6162 /1662
گزارش از: حسین خدمتی
۰ نفر