توسعه کشاورزی کهگیلویه، دغدغه ای که در دولت سیزدهم برطرف شد

یاسوج- ایرنا- توسعه بخش کشاورزی در کهگیلویه که طی سالیان اخیر به یکی از دغدغه های اصلی مسوولان و مردم تبدیل شده بود در دولت سیزدهم با تخصیص اعتبارات لازم و تامین زیرساخت ها ،کشاورزی این شهرستان در مسیر توسعه و درآمدزایی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، با توجه به ظرفیت های موجود، وجود روخانه های پراب، دشت های حاصلخیز و در بن بست قرار گرفتن، توسعه بخش کشاورزی راهکاری برای رونق اقتصادی، اشتغالزایی، تحقق اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی در کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه محسوب می شود.

در سال های اخیر از تریبون های مختلف توسعه بخش کشاورزی به عنوان تنها راه برون رفت از محرومیت و اشتغالزایی جوانان جویان کار در شهرستان کهگیلویه گوشزد شد ولی اقدام عملی برای این دغدغه انجام نشد.

۲۵ هزار هکتار دشت و زمین کشاورزی شهرستان کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه وبویراحمد در کنار رودخانه های پرآب و دائمی وجود دارد که می شد از گذشته های دور تاکنون از این ظرفیت برای توسعه منطقه به نحو احسن استفاده کرد ولی به دلیل سهل انگاری و نبود برنامه ریزی اجرایی نشد.
از ۷۰ هزار هکتار زمین های زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
مهار آب رودخانه ها بخصوص آبهای سطحی و تزریق آن به اراضی و زمین های مستعد برای خارج شدن این منطقه از بن بست محرومیت با ایجاد طرح های آبرسانی و سدهای خاکی کوهبرد و سرپری بیش از چند دهه است که عملیات اجرایی انها در دولت های مختلف آغاز ولی روند اجرایی آنها به کندی پیش رفته است.
مردم شهرستان کهگیلویه که تنها حرفه غالب آنها کشاورزی آن هم بصورت سنتی و فصلی است سالهای زیادی بود که آبیاری زمین های کشاورزی برای ایجاد درآمد پایدار و شکوفایی بخش کشاورزی برای انان به یک آرزو تبدیل شده بود و دولت مردمی سیزدهم که شعار اصلی آن محرومیت زدایی بر پایه ایجاد اشتغال بوده توسعه بخش کشاورزی را با فعال کردن طرح ها و بهره برداری از طرح های کشاورزی شتاب بخشید.

آبگیری سد کوهبرد در کهگیلویه؛ پایان ۱۱ سال انتظار

این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶، توسط شرکت خصوصی در فاز اول آغاز به کار و با وجود کمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول با ارتفاع ۲۶.۵ متر و حجم ۲.۵ میلیون متر مکعب تکمیل شد.

توسعه کشاورزی کهگیلویه، دغدغه ای که در دولت سیزدهم برطرف شد

سد مخزنی کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی است که به منظور توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمنی اجرا شد.

جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان‌ آبها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آینده این طرح پیش بینی شد.

در سفر مهر ماه سال گذشته هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه های هیات دولت بر محرومیت زدایی و تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه تمام متمرکز شد.

در این راستا سد کوهبرد با توجه به حجم آبگیری سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب نقش مهمی در توسعه کشاورزی شهرستان کهگیلویه دارد که برای تسریع در روند اجرایی مورد توجه هیات دولت و مسئولان استانی قرار گرفت.

مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: از جمله رهاوردهای سفر مهرماه ۱۴۰۰ هیأت دولت به استان ، تخصیص ۴۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه بود.

سید علی معتمدی پور با اشاره به تکمیل فاز اول و آبگیری این سد افزود: از زمان سفر ریاست جمهوری به استان با توجه به تاکید رئیسی در راستای توسعه کشاورزی استان تاکنون ۱۷۰میلیارد برای تکمیل پروژه هزینه شده است.

وی اجرای سیستم نوین آبیاری در مزارع پایین دست را یک اولویت مهم دانست و گفت: با بهره برداری از این سد، ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آبیاری خواهد شد.

معتمدی پور توسعه کشاورزی از سنتی به نوین را با توجه به کمبود منابع آبی در این شهرستان ضروری دانست و اضافه کرد: برای توسعه این طرح در مزارع پایین دست سد کوهبرد ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: با توجه به برنامه های حمایتی دولت در سفر دوم هیات دولت به استان اعتبار خوبی برای تکمیل این طرح مصوب خواهد شد.

تحقق وعده دولت با اشتغالزایی بیش از ۷۰۰ نفر

فرماندار کهگیلویه سد کوهبرد را یکی از طرح های مهم دولت سیزدهم دانست و گفت: با آبیاری زمین های دیم کشاورزی علاوه بر اشتغالزایی روند توسعه کشاورزی شهرستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

سید عبدالعزیز موسوی با اشاره به اینکه تنها منبع درآمد بیشتر مردم شهرستان کهگیلویه حوزه کشاورزی است بیان کرد: نیاز است جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات لازم ضمن حمایت از کشاورزان زمینه را برای ورود سرمایه گذاران در راستای توسعه اشتغالزایی در این منطقه فراهم کند.

اجرای شبکه آبیاری تحت فشار مورد حمایت وزارت جهاد است

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در بازدید سال گذشته از سد کوهبرد کهگیلویه گفت: اجرای شبکه آبیاری نوین و قطره ای ۳۵۰ هکتار از اراضی پایین دست سد کوهبرد کهگیلویه با تامین اعتبار از سوی وزرات جهاد کشاورزی تا پایان سال جاری وارد مرحله اجرا خواهد شد.

توسعه کشاورزی کهگیلویه، دغدغه ای که در دولت سیزدهم برطرف شد

رضا سرافرازی با اشاره به منابع آبی و خاک حاصلخیز و باکیفیت شهرستان کهگیلویه بیان کرد: این ظرفیت ها می توانند در افزایش بهره ورزی محصولات کشاورزی نقش مهمی دارند.

وی افزود: با توجه به کیفیت آب شیرین این سد برنامه های محوری دولت حمایت از تشکلهای کشاورزی برای توسعه و اشتغال خواهد بود.

سرافرازی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با تامین اعتبارات لازم از اجرای شبکه های نوین آبیاری در راستای تحقق اهداف دولت حمایت ویژه خواهد کرد.

وعده دولت در اجرای پروژه های نیمه تمام در کهگیلویه عملی شد

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمیی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: وعده دولت در تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه تمام بخصوص پروژه های کشاورزی با آبگیری سد کوهبرد و تزریق اعتبارات لازم به سد سرپری و آبرسانی حومه غربی عملی شد.

حجت الاسلام سید محمد موحد بر همکاری جهاد کشاورزی در توسعه آبیاری زمین های پایین دست طرح های کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: بخش کشاورزی و گردشگری منطقه حومه غربی دهدشت با اشتغالزایی خوبی توسعه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به اشتغالزایی این طرح نیاز است جهاد کشاورزی با تامین زیرساختها ،بهره برداران را برای کشت محصولات کشاورزی حمایت کند.

آبرسانی به اراضی حومه غربی دهدشت یکی از طرح های مهم تامین آب کشاورزی استان است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ،آبرسانی به زمین های حومه غربی دهدشت را یکی از طرح های مهم تامین آب کشاورزی استان دانست و گفت: اجرای این طرح، شکوفایی بخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه را در پی خواهد داشت.

توسعه کشاورزی کهگیلویه، دغدغه ای که در دولت سیزدهم برطرف شد

سید علی احمد زاده بیان کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از پنج هزارو ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب روستای چنگلوا و اراضی روستای چهارمه آبیاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: در راستای سیاست های توسعه محور دولت در بخش کشاورزی در سفر دوم هیات دولت یکهزار میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی این طرح مصوب شد.

توسعه کشاورزی کهگیلویه، دغدغه ای که در دولت سیزدهم برطرف شد

احمدی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در چهار فاز پیش بینی شده افزود: فاز اول و دوم این طرح که شامل ساخت مخزن پنج هزار متر مکعبی، اصلاح پمپاژ ثانویه، خط انتقال به طول ۱۳ کیلومتر، احداث سد انحرافی، آبگیر و پمپاژ اولیه تاکنون روند اجرایی خوبی نداشته است.

با اجرای پروژه آبرسانی به دهدشت غربی پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات زراعی می رود و موجب تقویت معیشت ساکنان روستاهای این منطقه خواهد شد.

اجرای این پروژه عظیم آبی با هدف تامین آب اراضی دهدشت غربی شامل روستاهای لیر بزرگ، لیر کوچک و حوزه چنگلوا از سال ۹٠ آغاز شده است.

سد سرپری کهگیلویه به طور ویژه در متمم سفر ریاست جمهوری دیده شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عملیات اجرایی سد سرپری کهگیلویه به مدت ۲ سال تعطیل بوده است، که با تزریق اعتبارات متمم سفر و اعتبارات استانی و نفت عملیات اجرایی آن دوباره آغاز شد.

آرش مصلح ادامه داد: از محل متمم سفر ریاست جمهوری سال گذشته یکهزارو ۲۰۰ میلیارد ریال برای آن مصوب شد که از این میزان ۴۰۰ میلیارد ریال آن را به صورت نقدی وزارت نفت به عهده گرفت.

وی تصریح کرد: در کمیته برنامه ریزی سال جاری نیز ۱۵ میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی آن مصوب شد که با توجه به تلاش شبانه روزی پیمانکار و حمایت دولت امید است ظرف یک سال آینده سد را تا مرحله آبگیری پیش ببریم.

مصلح تاکید کرد: سد سرپری در مسیر جاده اصلی و کنار جاده اصلی قرار دارد و با هدف گردشکری و کشاورزی در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۶۵ میلیارد ریال هزینه ساخت این سد شده و ۱۰۰ میلیارد ریال مطالبات پیمانکار است.سد سرپری کهگیلویه در سال ۹۰ کلنگ زنی شد و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حجم این سد سه میلیون متر مکعب، ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۲۰۳ متر است.اراضی کشاورزی تحت پوشش این سد ۴۵۰ هکتار در روستاهای سرپری چاه بردی، برج بهمنی و چهار مه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هرگونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

شهرستان کهگیلویه جزو شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که به دلیل توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می برند و با احداث این سدها و پروژه تامین آب حومه غربی در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha