۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82118446
T T
۰ نفر
بازسازي نخستين سنگر دفاع از آبادان در دفاع مقدس به ياد 400 شهيد

آبادان - ايرنا - يادمان شهداي ذوالفقاري نخستين سنگر دفاع از آبادان در دوران دفاع مقدس با شماره ثبت 16 در تاريخ 25 شهريور 94 در فهرست ميراث فرهنگي و معنوي كشور شد، اين يادمان اين روزها به ياد 400 شهيد منطقه در حال بازسازي است.

به گزارش ايرنا محاصره آبادان موفقيتي براي رژيم متجاوز عراق در اوايل جنگ تحميلي بود؛ هجدهم مهر 1359 ارتش متجاوز عراق با عبور از رودخانه كارون و احداث دو پل شناور در منطقه مارد و سلمانيه موفق شد تا نيروهاي خود را براي تسخير شهر آبادان به شرق كارون اعزام كند.
در اين زمان متجاوزان بعثي با همراهي سربازاني از سودان، عربستان، اردن و مصر كه به ياري رژيم بعثي عراق شتافته بودند،با قطع جاده ارتباطي آبادان به اهواز مردمي را كه از آبادان در حال مهاجرت بودند به اسارت خود در آوردند.
يك روز پس از آن نيز نيروي هاي بعثي اقدام به قطع جاده ارتباطي آبادان به ماهشهر كردند و با عبور از اين جاده و رسيدن به شمال آبادان و ساحل شمالي بهمنشير كه يكي از دو رودخانه‌اي است كه آبادان را محصور كرده، محاصره اين شهر را كامل كردند.
با محاصره آبادان، مردم براي خروج از شهر دچار مشكلات زيادي شدند اما تعداد زيادي از مردم نيز براي مقاومت در مقابل دشمن در شهر ماندند تا دشمن موفق به تسخير اين ديار نشود. نيروهاي مدافع شهر با سلاح هاي ابتدائي مربوط به جنگ جهاني دوم از جمله برنو و ام 1 و برخي مواقع، اسلحه ' ژ3 ' در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح ارتش عراق صف آرائي كردند.
شهيد تندگويان، وزير وقت نفت جمهوري اسلامي ايران و بسياري از سرنشينان خودروهاي عبوري در مسير جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نيروهاي عراقي درآمدند.
9 آبان، در حالي كه مسير تماس نيروهاي مقاوم با دشمن بعثي در غرب آبادان شكل گرفته بود، 'درياقلي سوراني' اوراقچي آباداني، در حاشيه بهمنشير هنگامي كه ديد عراقي ها بي سر و صدا نخل هاي كوي ذوالفقاري را قطع كرده‌اند و بعد از پل زدن روي بهمنشير به طرف جاده خسروآباد مي‌روند تا محاصره آبادان را تكميل كنند با عجله، فاصله 9 كيلومتري كوي ذوالفقاري تا مقر سپاه آبادان را با دوچرخه ركاب زد تا فرمانده سپاه آبادان و نيروهاي مدفع شهر را از اقدام عراقي ها آگاه سازد.
بلافاصله نيروهاي نظامي داخل شهر اعم از سپاه، بسيج و مردم محلي به منطقه ذوالفقاري آمده و به سه گروه 12، 13 نفري تقسيم شدند و در نبردي تن به تن دشمن را از كوي ذوالفقاري و روستاي سادات بيرون راندند.
از آن پس خط مقدم دفاع از شهر آبادان در اين منطقه شكل گرفت و تلاش گروهي از فدائيان اسلام به فرماندهي شهيد سيد مجتبي هاشمي و جاويد الاثر شاهرخ ضرغام سبب شد كه ماشين جنگي استكبار جهاني و هم پيمانانش كه درصدد محاصره و اشغال صددرصد آبادان بودند به مدت يك سال در دشت ذوالفقاريه متوقف شود و دشمن آرزوي اشغال آبادان را با خود به گور برد.
اين محور عملياتي در آن زمان مورد بازديد بسياري از چهره هاي انقلابي از جمله رهبر معظم انقلاب، شهيد چمران و مرحوم جمي امام جمعه فقيد آبادان قرار گرفت.
مسئول يادمان شهداي ذوالفقاري و يكي از رزمندگان قديمي فدائيان اسلام در آبادان يكشنبه در گفت و گو با ايرنا از ساخت 40 سنگر عملياتي به ياد 400 شهيد اين منطقه خبر داد و گفت:اين سنگرها با نام هاي شهداي محوري از جمله شهداي روحاني، شهداي كميته انقلاب اسلامي وقت، سنگر دانش آموزان، سنگر هشت فاميل و سنگر شهداي پزشك نامگذاري و در فضاي به مساحت 10 هكتار در حال ساخت است.
قاسم صادقي افزود:از آغاز محاصره آبادان تا شكست حصر، حدود 10 هزار نفر از اقشار مختلف مردم اعم از دانشجو، كسبه، كارگر، اقليت‌هاي مذهبي، طلبه و روحاني، عشاير به اين منطقه آمدند تا از آبادان دفاع كنند.
وي از جمع آوري تصاوير و خاطرات جمعي از شهداي كه در اين محل از سراسر ايران اسلامي حضور داشتند از خانواده هاي آنها خبر داد و اظهاركرد: در حال جمع آوري و تدوين خاطرات هستيم تا به صورت مستند از آنها استفاده كنيم.
صادقي، همچنين با بيان گردآوري برخي از تجهيزات شهدا و اداوت به كار رفته در دفاع از شهر آبادان در اين يادمان، گفت:برخي از اداوات و تجهيزات دشمن بعثي نيز با كمك سپاه و ارتش براي بازسازي منطقه به اين مكان منتقل شده تا خط مقدم دفاع از آبادان به همان سبك بازسازي، و در معرض نمايش عموم بويژه راهيان نور قرار گيرد.
اين رزمنده سال هاي دفاع مقدس افزود:به منظور برگزاري برنامه هاي ديني و مذهبي حسينيه شهيد حجت الاسلام مجتبي نواب صفوي به مساحت 250 متر زيربنا ساخته و مورد بهره برداري قرار گرفت.
مسئول يادمان شهداي ذالفقاري هدف از بازسازي اين مكان را زنده نگه داشتن ياد و خاطرات شهداي هشت سال دفاع مقدس بويژه شهداي خط مقدم دفاع از آبادان عنوان كرد و اظهار كرد: اين مكان مي تواند به عنوان مكاني براي رزم و آموزش فرماندهان جوان نيروهاي مسلح مورد استفاده قرار گيرد.
وي گفت:تاكنون بيش از 30 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح و بازسازي يادمان هزينه شده است و پيش بيني مي شود در سالروز حماسه ذوالفقاري گام نخست آن به بهره برداري برسد.
3015/6125 / 6037
گزارش از : عدنان جواهري
۰ نفر