۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82119295
T T
۰ نفر

نمايش مفاهيم قرآني در آثار هنرمندان

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82119295
نمايش مفاهيم قرآني در آثار هنرمندان

تهران- ايرنا- بخش هنري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با پرداختن به موضوعات و نمايش آثار قرآني با هنرهايي مانند خوشنويسي، نقاشي، نگارگري، تصويرسازي، منبت، معرق و ... در پي معرفي بيشتر جلوه هاي قرآني و تاثير قرآن در زندگي است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار هنرهاي تجسمي ايرنا، هنر عالي ترين تجلي زبان بصري شمرده مي شود و امروزه هنرمندان ايراني از خوشنويسي تا فرش، از منبت و معرق تا سفال و از عكاسي و نقاشي تا گرافيك، در كمال ارادت و اخلاق به منبع وحي و منشا همه زيبايي ها و خوبي ها و با توسل به كتاب مبين تلاش كرده اند تا جلوه اي از قرآن را به مردم تقديم كنند.
در ابتداي نزول قرآن كريم، محققان، اديبان و هنرمندان به تدبير و تدبر در آن پرداخته اند و هر يك در رشته خويش كوشيده اند آثار ماندگاري را با تأسي از فرهنگ عظيم قرآني به ماندگار بگذارند.
اين فرهنگ به واسطه گستردگي و آميختگي آن با حقايق ناب الهي زندگي افراد و جامعه را متحول و متعالي مي سازد و بر مبناي همين ارزش و اعتبار است كه هنرهاي مرتبط با قرآن همواره در مرتبه اي بلند قرار دارند.
نمايشگاه قرآن، كتاب آسماني را بيش از گذشته وارد زندگي مسلمانان مي كند تا آنها آموزه هاي وحي را در زندگي شخصي خود بيش از پيش وارد كرده و آن را به عنوان يك معيار و شاخص در نظر داشته باشند.
نمايشگاه قرآن علاوه بر ايجاد تحول و ترويج فرهنگ قرآني موجب تعامل سازنده فكري و روحي هنرمندان قرآني هنرهاي تجسمي نيز مي شود.
هنرمنداني كه در طول سال شايد جايي براي تبادل انديشه ها در خصوص تقويت باورهاي ديني و قرآني در ميان جامعه پيدا نكنند اكنون نمايشگاه را مناسب ترين مكان براي اين منظور مي دانند. همچنين استفاده از ابزارهاي مختلف هنري و فرهنگي در نمايشگاه قرآن مي تواند جوانان و كودكان را بيش از پيش با معارف قرآني آشنا كند.

** حضور هنرهاي تجسمي در نمايشگاه قرآن
اصغر اميرنيا مدير كميته هنري نمايشگاه قرآن در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: بخش هنري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در 5 بخش برپا شد. بخش اول شامل معرفي هنرمندان قرآني كه آثار بسيار و موثري در زمينه قرآن عترت از قرون مختلف تاكنون توليد شده است.
وي ادامه داد: بخش هنرهاي تجسمي با نمايش 500 اثر شامل 95 اثر خوشنويسي با مضامين قرآني، 18 اثر نقاشي، 155 اثر نقاشي خط، 133 اثر نگارگري، 38 قطعه عكس، پنج اثر تصويرسازي، هفت اثر حجمي به نمايش گذاشته شده است.
اميرنيا افزود: نگارستان فاطمي بخش ويژه نمايشگاه در اين دوره است كه خوشنويسي 30 تابلو از هنرمندان ايران، عراق، هلند، امارات، بحرين و كويت درمورد حضرت فاطمه (س) به نمايش گذاشته شده است.
وي اظهار داشت: امسال با اختصاص فضاي دو هزار و 500 متر مربع به بخش هنرهاي تجسمي سبب شده تا كارهاي تجسمي از نظر كمي و كيفي بسيار رشد داشته و هنرمندان مطرح بيشتري در اين دوره از نمايشگاه حضور داشتند باشند.
مدير كميته هنري نمايشگاه قرآن ادامه داد: بخش صنايع دستي يا هنرهاي سنتي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با 100 اثر سفال، سراميك، تذهيب و نگارگري نيز حضور داشتند كه هر روز 12 هنرمند به ارائه 50 كارگاه مي پردازند و در حوزه صنايع دستي با حضور 20 هنرمند 90 كارگاه عرضه مي شود.
وي ادامه داد: اين كارگاه ها سبب آشنايي بيشتر و نزديك تر مردم با صنعت هنرهاي قرآني است.
اميرنيا، در ادامه با اشاره به بخش موزه ها در نمايشگاه قرآن افزود: در اين بخش 150 اثر قرآني نفيس با خطوط مختلف شامل قرآن و ادعيه و تابلوهاي قرآني و اشياي عتيقه است كه از موزه هاي حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، امام علي (ع)، كتابخانه ملي، مجموعه خصوصي صادق خرازي و 40 اثر تصويري از موزه ملك گردآوري شده است.
وي گفت: هدف از بخش موزه ها در معرض ديد عموم گذاشتن كارهاي قرآني و آشنايي مردم با وضعيت گنجينه هاست تا اطلاع يابند كه اين آثار در اين موزه هاست و به بازديد آثار بروند.
اميرنيا درباره بخش هنرهاي نمايشي گفت: نمايش خياباني در سه ژانر با50 اجراي پرفورمنس ( اجراي نمايشي) و مفهومي برپا مي شود و پانتوميم با مردان نقره اي با 30 اجرا، نقالي در10 اجرا و پرده خواني نيز با 10 اجرا صورت مي گيرد. مردم از نگاه نمايش با مفاهيم قرآني آشنا شوند.
وي افزود: بعد از فراگيري قرآن بايد تدبر كرد تا فهم قرآن ايجاد شود، فهم قرآن باعث مي شود عمل به كتاب آسماني صورت گيرد.
وي گفت: از ديگر بخش ها مي توان به نمادهاي حجمي اشاره كرد كه ساخت سه نماد (المان) مفهومي با عنوان قدتبين الرشد، حي اعلي و آرم بسم الله است.
وي ادامه داد: قرآن به قدري ظرفيت دارد كه هزاران سال هنرمندان مي توانند براي توليد خلق اثر كار كنند خوشبختانه هنرمندان ما افرادي مذهبي و ديني هستند كه تلاش دارند آثار را به سمت و سوي ديني و قرآن داشته باشند.
وي ادامه داد: همه آثار ارائه شده در بخش هنري، نشان از پژوهش مطالعه و فهم ديني و تدبر هنرمندان دارد.
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با شعار «به سوي فهم قرآن» از 24 خرداد ماه تا هشتم تير ماه از ساعت 18 تا 23 و 30 دقيقه ميزبان روزه داران و مشتاقان كتاب الهي است.
فراهنگ**9338**1027
۰ نفر