۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82121370
T T
۰ نفر
بیش از 8 میلیون پیامك تبلیغاتی در سه اپراتور كشور لغو شد

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی از لغو هشت میلیون و 811 هزار و 389 پیامك تبلیغاتی و نیز 11 میلیون و 628 هزار و 455 سرویس ارزش افزوده پیامكی در سه اپراتورتلفن همراه كشور خبر داد.

مدتی است رویای حذف پیامك های تبلیغاتی كه پیش از این كابوسی برای بسیاری از كاربران تلفن همراه بود و آسایش را از آنان سلب می كرد، اكنون به واقعیت پیوسته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران برای این منظور گام های عملی برداشته و سامانه متمركز 800 را راه اندازی كرده است.
پس از ارسال پیامك به سرشماره 800 یا شماره گیری كد دستوری#800* فهرستی با سه گزینه باز می شود كه نخستین گزینه سرویس های فعال و دو گزینه بعدی نوع پیامك های تبلیغاتی یا خدمات مبتنی بر محتوا (ارزش افزوده) را نشان می دهد.
در همین پیوند، سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره انواع خدمات پیامكی گفت: اپراتورها در پیامك های ارزش افزوده كه با تایید مشترك فعال شده و هزینه بر است، باید شمار سرویس های ارزش افزوده فعال مشترك را اعلام و روش غیرفعال سازی را نیز ذكر كنند.
«حسین فلاح جوشقانی» درباره پیامك های تبلیغاتی كه حساسیت بیشتری برمی انگیزد، افزود: این پیامك ها به چند دسته تقسیم می شود كه یك نوع آن مربوط به ارایه كنندگان محتواست (content provider) كه با درخواست مشترك دیگر نباید سرشماره های خاص تبلیغات بفرستند.
وی گفت: نوع دیگر، پیامك هایی است كه از سوی اشخاص از طریق تلفن ثابت یا همراه ارسال می شود كه اپراتورها نمی توانند اقدامی كنند زیرا اپراتور فارغ از محتوا عمل می‌كند و نمی داند فرد در حال ارسال پیامك تبلیغاتی است و چون شماره شخصی است، نمی توان مانع آن شد اما دنبال سازوكاری برای این موضوع هستیم.
فلاح جوشقانی درباره سرویس های بانكی یادآوری كرد: با توجه به درخواست برخی نسبت به لغو پیامك های تبلیغاتی و برقراری سرویس های بانكی، اپراتورها موظف به رعایت خواست مشتری هستند.
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به هماهنگی برای قطع پیامك های تبلیغاتی خود اپراتورها در صورت درخواست مشترك اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخی بانك ها روی سرشماره های مختص عملیات بانكی، تبلیغ می كنند كه اپراتور نمی تواند اقدامی كند ولی اینها محدود بوده و نسبت به گذشته كمتر شده است.
این مقام رگولاتوری اعلام كرد پس از اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی اپراتور اول، تاكنون یك میلیون و 57 هزار سرویس پیامك ارزش افزوده و سه میلیون و 372 هزار و 776 پیامك تبلیغاتی لغو شده است.
وی شمار سرویس های لغو شده در اپراتور دوم (ایرانسل) را 10 میلیون و 533 هزار و 455 مورد عنوان كرد و افزود: پیامك های تبلیغاتی لغو شده پنج میلیون و 390 هزار و 613 مورد بوده است.
فلاح جوشقانی اضافه كرد: اپراتور سوم (رایتل) نیز ارسال 38 هزار سرویس پیامكی و 48 هزار پیامك تبلیغاتی را لغو كرده است.
این مسئول گفت اپراتورها برای اطلاع رسانی درباره سامانه 800، تاكنون بیش از 70 میلیون پیامك با نام رگولاتوری ارسال كرده اند.
پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در یكی از شبكه های مجازی هدف از راه اندازی سامانه پیامكی 800 را حفظ حقوق مشتركان اعلام كرده بود.
در صورت فعال سازی این خدمات پیامكی از سوی مشتركان، اپراتورها باید ضمن رعایت زمان ارسال پیامك تبلیغاتی (از 9 صبح تا 9 شب)، میزان هزینه خدمات و شیوه قطع آن پیامك را اعلام كنند و در صورت درخواست مشترك برای غیرفعال سازی، تا 24ساعت بعد ارسال پیامك متوقف شود.
اقتصام**2078**1961
۰ نفر