۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82123674
T T
۰ نفر
امام جمعه مياندوآب: شهيد بهشتي پايه گذار قوه قضاييه اسلامي در ايران بود

مهاباد- ايرنا- امام جمعه مياندوآب با گراميداشت هفته قوه گفت: شهيد بهشتي پايه گذار قوه قضاييه اسلامي در ايران بود و ويژگي هاي شخصيتي و تفكر وي بايد در دستگاه قضايي نهادينه شود.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حميد حسن زاده عصر روز چهارشنبه در ديدار جمعي از كاركنان دادگستري اين شهرستان اظهار كرد: شخصيت شهيد بهشتي به تنهائي براي تعريف شالوده و ريشه قوه قضائيه در ايران اسلامي كافي است.
حجت الاسلام حسن زاده با بيان اين جمله شهيد بهشتي كه ما شيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت افزود: دلبستگي برخي مسئولان به پست و مقام بعد از بركناري از سمت خود، حاكي از تشنگي قدرت آنها است.
وي با بيان اين كه در حكومت اسلامي همه مسئول هستند، گفت: قوه قضائيه با شاكي و متشاكي در ارتباط است كه اين امر كار را براي كاركنان دستگاه قضائي حساس كرده است و از اين رو اين امر بايد به گونه اي باشد كه عملكرد اين دستگاه، اقتدار نظام و امنيت كشور را زير سئوال نبرد.
وي مردم را ولي نعمت و سرمايه نظام و انقلاب اسلامي دانست و گفت: بايد مسئولان نظام به ويژه كاركنان دستگاه قضائي در برخورد با ارباب رجوع به گونه اي برخورد كنند كه ميزان رضايت مندي آنها به خوبي فراهم شود چرا كه نحوه برخوردها مي تواند در جذب يا دفع مردم از نظام تاثير گذار باشد.
حجت الاسلام حميد حسن زاده با اشاره به حجم پرونده هاي ورودي به محاكم قضائي مياندوآب اظهار كرد: ورود سالانه بيش از 56 هزار پرونده حقوقي به دستگاه قضائي مياندوآب در واقع نشان مي دهد كه هر خانوار مياندوآبي به گونه اي درگير مسائل قضايي است.
رئيس دادگستري مياندوآب نيز در اين ديدار پيش از سخنان امام جمعه با تشريح عملكرد اين اداره گفت: در طول سال 94 در مجموع بيش از 56 هزار فقره پرونده به دادگستري اين شهرستان وارد شده است كه حجم اين تعداد پرونده نگران كننده است.
حجت الاسلام عادل گل حسيني افزود: از اين تعداد پرونده، 15 هزار و 935 فقره به محاكم قضائي، 23 هزار و 79 فقره پرونده به دادسرا، يك هزار و 451 فقره به دادگاه مرحمت آباد و 14 هزار و 415 فقره به شوراهاي حل اختلاف شهرستان وارد شده است.
رئيس دادگستري اضافه كرد: 14 هزار و 209 فقره پرونده در محاكم قضائي، 22 هزار و 635 فقره با رسيدگي در دادسرا، يك هزار و 429 فقره در دادگاه مرحمت آباد و 14 هزار و 374 فقره توسط شوراهاي حل اختلاف مختومه شده است.
وي با اشاره بر تغييرات و اصلاحات در قانون شورا هاي حل اختلاف گفت: اين تغييرات اثرات مستقيمي در كاهش حجم پرونده هاي ورودي به دادگستري گذاشته است به طوري كه صلاحيت رسيدگي به پرونده هاي خانوادگي اعم از طلاق، نفقه و مهريه تا زير 200 ميليون ريال به شوراهاي حل اختلاف واگذار شده است.
وي اضافه كرد: هم اينك در شهرستان مياندوآب 15 شعبه حل اختلاف شهري و 35 شعبه روستائي در حال ارائه خدمات به مردم هستند.
وي با اشاره به اين كه فقط چهار شعبه حقوقي و چهار شعبه كيفري 2 در دادگستري مياندوآب فعال بود افزود: به علنت آنكه سال گذشته آمار پرونده هاي حقوقي 54 درصد رشد داشت اين مهم سبب شد كه تشكيلات قضائي مياندوآب از چهار شعبه حقوقي به هشت شعبه شامل دو شعبه دادگاه خانواده و شش شعبه حقوقي يعني دو برابر بيشتر از شرايط قبلي افزايش يابد.
وي همچنين از ايجاد دادگاه كيفري يك و دادگاه ويژه اطفال و نوجوانان جنوب آذربايجان غربي به مركزيت مياندوآب خبر داد و گفت: در دادگاه كيفري يك به پرونده هاي مهم از هفت حوزه قضائي منطقه از جمله پرونده هاي قتل، آدم ربايي، تجاوز به عنف و جرايم با محكوميت هاي 10 تا 15 سال حبس رسيدگي خواهد شد و دادگاه ويژه اطفال و نوجوانان به همين شكل در اين دادگستري مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
از يكم تا هفتم تير ماه به مناسبت سالروز شهيد دكتر بهشتي به عنوان هفته قوه قضائيه نام گرفته است.
شهرستان مياندوآب با بيش از 260 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
6185/