۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۴
کد خبر: 82124042
T T
۰ نفر
'طرح دادپزشك' در راستاي ساماندهي قانوني جواز دفن در كرمانشاه اجرا مي شود

كرمانشاه- ايرنا- مديركل پزشكي قانوني استان كرمانشاه از اجراي 'طرح دادپزشك' به عنوان طرحي به منظور ساماندهي علمي و قانوني جواز دفن و گواهي فوت خبر داد كه همزمان در كشور در كرمانشاه هم به اجرا درآمده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا دكتر آرتين كمالي روز پنجشنبه در نشست خبري كه به مناسبت هفته قوه قضاييه در سرسراي جلسات پزشكي قانوني كرمانشاه برگزار شد گفت: اين طرح كه در سال 93 در كشور مراحل مقدماتي آن آغاز و اجرا شد به موارد 19 گانه ارجاع جسد به پزشكي قانوني اشاره دارد.
وي اظهار كرد: هر شهروند مي تواند براي استفاده از اين طرح با پزشكي قانوني تماس گرفته وعلت فوت جسد را با پزشك در ميان بگذارد تا بررسي شود كه آيا علت فوت در زمره موارد 19 گانه ارجاع جسد به پزشكي قانوني مي باشد كه در غيراين صورت گواهي فوت صادر مي شود.
وي از فعاليت هفت پزشك در اين طرح در استان خبر داد و افزود: شهروندان مي توانند براي استفاده از اين طرح با شماره 09016103029 تماس بگيرند.
كمالي از تشكيل بانك ژنتيك در پزشكي قانوني استان خبر داد و افزود: البته اين پروژه كشوري است كه پس از اجراي آن همه شهروندان كه مجرمان در اولويت قرار دارند داراي شناسنامه ژنتيك مي شوند كه اين امر راهكاري براي سهولت در روند كشف جرم مي باشد.
وي با تاكيد براينكه پزشكي قانوني استان در زمينه ژنتيك قطب غرب كشور است افزود: در زمينه سم شناسي نيز از مراكز پرقدرت كشور هستيم.

* كالبدگشايي 1706 جسد در پزشكي قانوني
مديركل پزشكي قانوني استان كرمانشاه با بيان اينكه در سال گذشته به ميزان 51 هزار و 894 پرونده معاينه ها در امور مختلف به اين سازمان وارد شده افزود: در سال گذشته يك هزار و 706 جسد در اين سازمان در استان كالبدگشايي شدند.
به گفته وي، خوشبختانه در زمينه نزاع و اعتياد در رتبه هاي نخست كشوري قرار نداريم و تنها در زمينه ميزان خشونت نزاع رتبه اي بالا داريم.
كمالي از ورود 24 هزار و 843 مورد آزمايش سم شناسي، 294 مورد آزمايش آسيب شناسي و 128 مورد آزمايش ژنتيك در سال گذشته خبر داد.
وي با اشاره به برگزاري يك هزار و 10 مورد جلسه در كميسيون سازمان گفت: اين جلسات در بخش غيرروانپزشكي بوده كه در بخش كميسيون روانپزشكي 722 مورد برگزار شده است.

* ورود 117 مورد پرونده شكايت در زمينه قصور پزشكي به پزشكي قانوني استان
كمالي از ورود 117 مورد پرونده شكايت در زمينه قصور پزشكي براي بررسي به سازمان پزشكي قانوني استان در سال گذشته خبر داد و گفت: از اين تعداد تنها 30 درصد آن تاييد شده است.
به گفته وي، جراحي در اموري همچون زيبايي، زنان و زايمان و همچنين ارتوپدي از رايج ترين علل شكايت در مورد قصور پزشكي در سطح دنيا است.

* سختي ها و فشارهاي كاري در پزشكي قانوني
كمالي معتقد است، خدمت در پزشكي قانوني با سختي هاي متعددي مواجه است چنانچه در مقايسه با ديگر سازمان ها داراي مشتريان و ارباب رجوع متعددي است كه خيل عظيم آنان يا صدمه ديده و يا صدمه زننده هستند.
وي از 'كمك كالبدگشا' به عنوان حرفه اي ياد كرد كه با مشكلات و سختي هاي بسيار همراه است و گفت: اين افراد به حمل جسد و برش جسم براي كالبدشكافي مي پردازند كه متاسفانه از سختي هاي حرفه اين عزيزان در هيچ رسانه اي سخن به ميان نيامده است.
وي از وجود 250 پست سازماني و 75 پرسنل به صورت رسمي، شركتي و قراردادي در اين سازمان خبر داد.
كمالي افزود: تصور عامه براين ست كه وظيفه پزشكي قانوني تنها به كالبدگشايي ختم مي شود در حالي كه اين مقوله تنها يكي از زيرشاخه هاي پزشكي قانوني است و گستره فعاليت اين حرفه بسيار وسيع است.
به گفته اين مسئول، پزشكي قانوني با انواع و اقسام معاينه ها، نوع و شدت آن در ارتباط است و از سوي ديگر به انجام آزمايش هاي سم شناسي، ژنتيك و سرولوژي مي پردازد.
كمالي با اشاره به همكاري اين سازمان با مراكز تحقيقاتي و پژوهشي ادامه داد: اين تحقيقات تنها به معناي مطالعه توصيفي نيست بلكه نگاه به گذشته و آينده را در بر مي گيرد.

* فعاليت 12 مركز پزشكي قانوني در شهرستان ها
كمالي از فعاليت 12 مركز پزشكي قانوني در شهرستان هاي استان خبر داد و افزود: اميد است مركز پزشكي قانوني شهرستان ثلاث باباجاني تا پايان امسال راه اندازي شود.
مديركل پزشكي قانوني استان كرمانشاه با بيان اينكه در بين شهرستان ها تنها اسلام آباد غرب مجهز به سالن تشريح است ادامه داد: فعال كردن سالن تشريح در سه شهرستان سرپل ذهاب، جوانرود و صحنه از جمله برنامه هاي سازمان در چهار سال آينده مي باشد.
وي اضافه كرد، معمولا در كلانشهرها بيش از يك مركز پزشكي قانوني فعال است در حالي كه در كلانشهر كرمانشاه تنها يك مركز فعال است.
وي ادامه داد: زميني براي احداث مركز دوم پزشكي قانوني وجود دارد كه اميدواريم با همكاري شورا و شهرداري كرماشاه، دومين مركز اين سازمان در آن به بهره برداري رسد.
وي يادآور شد، پزشكي قانوني تا سال هاي 69-68 يكي از زيرمجموعه هاي قوه قضاييه بود كه در سال 70 تلاش براي تبديل آن به سازمان آغاز شد و بيش از 24 سال است كه در دانشگاه هاي كشور متخصص اين حرفه آموزش مي بيند و تربيت مي شود.
7460/8066