مدارس و دانشگاه‌ها در آموزش کنترل خشم پیشگام باشند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با اعلام تشکیل ۱۲ هزار پرونده بررسی آثار نزاع در سال جاری، بر آموزش مهارت کنترل و مهار خشم در مدارس، دانشگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا نگار خوشنویس روز شنبه در نشست خبری در اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: مواردی همچون دست بزن مردها، کم تحملی خانم‌ها، کم حوصلگی در برخوردهای اجتماعی و نزاع بر سر آب در اراضی کشاورزی زمینه ساز افزایش نزاع و شمار پرونده‌های پزشکی قانونی است و باید فرهنگ صلح و سازش و افزایش آستانه تحمل همدیگر از ناحیه دستگاه‌های آموزشی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ترویج یابد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ هزار نزاع، ۲۳۰ فوتی سوانح رانندگی، پنج هزار و ۸۰۰ تصادفات منجر به جرح، ۳۹ حادثه منجر به فوت و ۴۸۰ حادثه کار منجر به جراحت به اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل ارجاع شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل در تشریح عملکرد بخش‌های کمیسیون، سالن تشریح و آزمایشگاه پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در بخش کمیسیون که مواردی همچون قصور پزشکی رسیدگی می‌شود، طی یک و نیم سال اخیر به همه پرونده‌ها رسیدگی شده به طوری که هم اکنون کمتر از ۲۰ پرونده جاری در دست اقدام است.

خوشنویس ادامه داد: در سالن تشریح نیز که جوابدهی به موارد به طور طبیعی حداقل ۲ ماه طول می‌کشد، گزارش علت فوتی‌ها به روز شده است و در بخش آزمایشگاه نیز همه جوابدهی‌ها به روز و بدون اتلاف وقت مراجعه کنندگان صورت می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل کم تحملی، ضعف همکاری و عدم موافقت بازماندگان با تشریح و کالبدگشایی را از دیگر موانع و مشکلات پیش روی پزشکی قانونی اعلام کرد و گفت: هر سال حدود یک هزار جسد تشریح یا کالبدگشایی می‌شود و تشریح به موقع جسد برای کشف حقیقت، بسیار مهم است و به نفع مردم تمام می‌شود و سبب می‌گردد مردم با مشکلات بیمه مواجه نشوند.

خوشنویس افزود: به مردم باید اطلاع رسانی شود که فرایند تشریح و کالبدگشایی جسد، خشن نیست بلکه با لحاظ کرامات انسانی و احترام انجام می‌گیرد و مردم در این قبیل موارد، با صبر و همکاری، پزشکی قانونی را در کشف حقایق فوت عزیزانشان یاری کنند.

وی با اشاره به حساسیت تشخیص موارد مدنظر پزشکی قانونی در پرونده‌های تجاوز به عنف و آزار و اذیت‌های جنسی، گفت: این قبیل موارد باید ظرف سه روز به پزشکی قانونی گزارش شود تا قبل از، از بین رفتن آثار و نشانه‌های جرم، امکان بررسی و کشف حقیقت فراهم باشد.

مدارس و دانشگاه‌ها در آموزش کنترل خشم پیشگام باشند
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل

وی با بیان اینکه از دست رفتن زمان سه روز نخست، مانع کشف حقایق می‌شود، اضافه کرد: گاهی فردی که دچار آزار و اذیت جنسی شده یا اولیای او به بهانه آبروداری و شرم و حیا، در سه روز نخست وقوع جرم شکایت نمی‌کنند و به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند اما بعد از سپری شدن مدت زمان زیادی، دچار ناراحتی شده و مصمم به شکایت و طرح موضوع در پزشکی قانونی می‌شوند که متاسفانه آثار جرم از بین رفته است.

خوشنویس، شمار فوتی‌های ناشی از منوکسید کربن یا مرگ خاموش را در استان اردبیل در سال جاری ۱۰ مورد اعلام کرد و بر تولید محتواهای ویدئویی آموزنده و کوتاه و انتشار آنها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از سال آینده برای آموزش بیشتر ایمنی و کاهش تلفات مرگ خاموش در فصول سرد سال تاکید کرد.

کمبود پزشک در پزشکی قانونی استان اردبیل

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل اظهار کرد: پزشکی قانونی شهرستان انگوت در ساختمانی استیجاری در شهریور ماه امسال راه اندازی شد و در شهرستان اصلاندوز نیز به شرط تامین پزشک، پزشکی قانونی راه اندازی خواهد شد و با وجود دایر بودن پزشکی قانونی در اغلب شهرستان‌های استان اردبیل، کمبود پزشک از مشکلات پزشکی قانونی استان اردبیل است.

خوشنویس تصریح کرد: مردی که دچار جرح در ناحیه ای از بدن شده، اگر توسط پزشک قانونی مرد معاینه و بررسی شود، راحت تر است و این قضیه برای زنان نیز صدق می‌کند و از این نظر کمبود پزشک داریم و به خصوص با توجه به جمعیت شهرستان پارس آباد، حضور پزشک قانونی زن برای آن شهرستان ضروری است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha