۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82125755
T T
۰ نفر
كارشناس مسلمان روسیه: فراگیری علوم قرآنی در منطقه قفقاز رو به گسترش است

مسكو- ایرنا- نوری محمدزاده استاد دانشگاه دولتی داغستان و رئیس مركز ایرانشناسی این دانشگاه گفت: علوم قرآنی در منطقه داغستان همانند سایر مناطق قفقاز روسیه گسترش می یابد و شمار علاقمند به درك كتاب خدا در حال افزایش است.

محمدزاده امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار علاقمندان به مطالعه قرآن كریم در جمهوری های منطقه قفقاز روسیه افزایش می یابد كه نسبت به سال های نخست پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 چندین برابر افزایش یافته است.
وی با این حال خاطرنشان كرد: هنوز در جامعه داغستان بسیاری مفاهیم قرآن كریم را درست درك نمی كنند و این مساله بزرگ مشترك برای جمهوری های منطقه قفقاز روسیه است كه این ناآگاهی سبب شده شمار زیادی به ویژه جوانان به افراط گرایی كشیده شوند.
رییس هیات امنای مسجد خامنه‌ای در مخاچ قلعه پایتخت داغستان همچنین به تاسیس دارالقرآن در این مسجد اشاره كرد و افزود: این نخستین دارالقرآن شیعی در جمهوری داغستان است.
كارشناس مسلمان روسی گفت: این دارالقرآن روشنگری و تسهیل در برداشت درست جوانان از مفاهیم قرآنی را در دستور كار دارد تا آنگونه كه باید و لازم است كتاب الهی به صورت گسترده به عنوان پیام صلح و عدالت به مردم معرفی شود.
وی افزود: در سال های اخیر توجه مسلمانان در منطقه قفقاز به انجام فرایض مذهبی و دینی بسیار زیاد شده است و این عشق و علاقه در ماه مبارك رمضان بیشتر نمودار می شود و حتی بسیاری از رستوران ها در سطح جمهوری داغستان در این ماه مبارك تعطیل و افطارهای جمعی برگزار می شود.
محمدزاده در ادامه با تاكید بر اینكه مردم داغستان به اسلام و رعایت اصول و اركان این دین آسمانی توجه خاص دارند، اظهار كرد: مردم تشنه دین صلح هستند و افراط گرایی و خصومت طلبی و ستیزه جویی را رد می كنند و مكتب اهل بیت (ع) نیز در واقع اسلام را به عنوان دین صلح به مردم معرفی می كند.
رییس هیات امنای مسجد خامنه‌ای شهر مخاچ قلعه در پایان خاطرنشان كرد كه بیش از سه هزار مسجد در جمهوری داغستان فدراسیون روسیه وجود دارد و شیعیان و علاقمندان اهل بیت (ع) بخش قابل توجهی از جامعه اسلامی این منطقه را تشكیل می دهند.
دارالقرآن معراج در مراسم گرامیداشت ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) با حضور نوری محمدزاده، حجت الاسلام و المسلمین اكبری جدی رییس مركز اسلامی مسكو، سیدجواد آرامی وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمعی از طلاب شیعی داغستان و نمازگزاران در مسجد خامنه ای مخاچ قلعه گشایش یافت.
آموزش قرائت و تجوید، تفسیر و یادگیری صحیح مفاهیم قرآن كریم، مسابقات قرآنی، فعالیت در فضای مجازی و چاپ كتاب های آموزشی برای یادگیری نیز از دیگر برنامه های دارالقرآن معراج اعلام شده است.
مسجد خامنه ای كه تنها مسجد شیعیان در مخاچ قلعه پایتخت داغستان است و بیش از 100 سال قبل با همت دو برادر به نام‌های حاج اسدالله و حاج لطف‌الله خامنه‌ای ساخته شد، در دوران شوروی سالن ورزشی شده بود كه پس از فروپاشی در سال 1991، جامعه شیعیان موفق به در اختیار گرفتن مسجد، بازسازی و بازگشایی آن شدند.
هم‌اكنون شیعیان داغستان كه در شهر دربند زندگی می‌كنند، حدود 200 هزار نفر (بزرگترین جامعه متمركز شیعیان در روسیه)، مخاچ قلعه 4000 نفر و منطقه كیزلیار ۱۵۰۰ نفر برآورد می شود.
اروپام*391