خروج هواپيماهاي غيرعملياتي از فرودگاه ها نيازمند برنامه ريزي درازمدت است

تهران- ايرنا- دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي بابيان اين كه خروج هواپيماهاي زمينگير غيرعملياتي از فرودگاه ها نيازمند يك برنامه ريزي درازمدت است، گفت: شركت هاي هوايي براي خروج اين هواپيماها بايد فرصت مناسبي داشته باشند.

مقصود اسعدي ساماني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بدون شك شركت هاي هوايي در چهار ماه نخواهد توانست هواپيماهاي زمينگير غيرعملياتي خود را از فرودگاه هاي كشور خارج كنند.
پيش از اين رحمت الله مه آبادي مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران از مهلت چهار ماهه به شركت‌هاي هواپيمايي براي خروج هواپيماهاي زمينگير غيرعملياتي از فرودگاه ها خبر داده و گفته بود: به ازاي هر روز تاخير در خروج اين هواپيماها از فرودگاه ها جريمه‌هاي سنگيني براي شركت هاي هوايي در نظر گرفته مي‌شود.
ساماني در ادامه گفت: خروج هواپيماي زمينگير نيازمند ضوابط و مقررات خاص خود است تا هر هواپيما با انجام آخرين پرواز بتواند در منطقه و يا مكاني كه براي همين منظور آماده شده است براي هميشه متوقف شود.
دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي تصريح كرد: براي نگهداري هواپيماهاي از رده خارج بايد منطقه اي وسيع در نظر گرفته شود تا به تدريج با اوراق كردن برخي از قطعات و تجهيزات آن از جمله فلزهاي بكار رفته پس از بازيابي در مصارف ديگري مورد استفاده قرارگيرد.
وي در خصوص تعداد هواپيماهاي غيرعملياتي در فرودگاه هاي كشور اظهار داشت: هم اكنون تعدادي هواپيما بوئينگ 747، 737 ، 727 فوكر 28، فوكر 100، ايرباس و 20 فروند هواپيماي توپولف در فرودگاه هاي كشور زمينگير هستند كه بتدريج بايد از فرودگاه ها خارج شود اما اسقاط كردن آنها هزينه هاي زيادي را بر شركت هاي هوايي تحميل مي كند.
ساماني با اشاره به نتايج برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) براي حوزه حمل ونقل هوايي افزود: پس از اجرايي شدن برجام در مجموع 12 فروند هواپيماي مسافري با ظرفيت حدود دو هزار صندلي وارد ناوگان هوايي كشور شده است.
وي افزود: با لغو تحريم هاي ظالمانه تعدادي از هواپيماهاي زمينگر شركت هاي هوايي نيز عملياتي شده اند و برخي از شركت هاي هوايي از جمله هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران پيش قرارداد خريد بيش از 200 فروند هواپيما را از ايرباس و بوئينگ امضا كرده است.
وي با بيان اينكه هنوز اوفك(دفتر كنترل سرمايه‌هاي خارجي و يا دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه داري امريكا) مجوز فروش اين هواپيماها را صادر نكرده است، افزود: با اين حال هم اكنون مشكلي در خصوص پشتيباني و تامين قطعات براي هواپيماهاي موجود وجود ندارد و ما منتظر صدور اين مجوز از سوي خزنه داري امريكا هستيم.
به گزارش ايرنا، وزارت خزانه داري آمريكا در دوم تيرماه امسال اعلام كرد به قرارداد بوئينگ با ايران احترام مي گذاريم.
«ويتني اسميت» سخنگوي بخش امور بين الملل وزارت خزانه داري امريكا مدعي شد: سياست كلي ما در مورد همه برنامه هاي تحريمي اين است كه در مورد تعامل با بخش خصوصي، اظهار نظري نكنيم.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بوئينگ روز يكم تيرماه در بيانيه اي اعلام كرد قرارداد فروش هواپيما به ايران را با مجوز واشنگتن و پس از آنكه دولت آمريكا تأييد كرد كه ايران به تعهدات خود در توافق هسته اي عمل كرده، امضا كرده است.
از سوي ديگر شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران سي و يكم خرداد ماه امسال خبر داد كه قصد خريد نسل جديد بوئينگ 737 و مدلهاي 300ER و 900 بويينگ 777 را دارد.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر