۸ تیر ۱۳۹۵، ۶:۴۲
کد خبر: 82128362
T T
۰ نفر
كره شمالی پیشنهاد كنفرانس صلح به كره جنوبی داد

پكن - ایرنا- كره شمالی روز سه شنبه به كره جنوبی پیشنهاد كرد كه طرفین یك كنفرانس صلح جهت عادی سازی مناسبات در شبه جزیره كره برگزار كنند.

به گزارش ایرنا، كره شمالی بر اساس این پیشنهاد خواستار برگزاری اجلاسی شده است كه در آن دو موضوع وحدت بین دو كره و صلح در شبه جزیره كره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
این اولین بار است كه كره شمالی در سال های گذشته چنین درخواستی مطرح می كند. این كشور تا قبل از این، مذاكرات كاری و دولتی را برای حل و فصل اختلافات خواستار شده بود.
خبرگزاری كره شمالی اعلام كرده كه این درخواست طی یك نامه رسمی به اطلاع كره جنوبی رسیده و در آن آمده كه پیونگ یانگ آماده برگزاری این اجلاس است.
كره شمالی افزوده است كه این كنفرانس می تواند در شهر پیونگ یانگ و یا شهر مرزی «كائه سونگ» و با حضور شماری از سیاستمداران و سازمان های دو كشور و گروهی از كارشناسان دو كشور كه در خارج بسر می برند، برگزار شود.
این كشور تاكید كرده است كه زمان برگزاری كنفرانس می تواند 15 اوت (25 مرداد) مصادف با رهایی شبه جزیره كره از سلطه استعمار ژاپن باشد.
بنابراین پیشنهاد دو كشور می توانند از هم اكنون یك كمیته مشترك تشكیل دهند كه مسئولیت برگزاری این اجلاس را بر عهده بگیرد و مقدمات آن را از حالا آماده كند.
كره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاكمیت ژاپن بر كره، تاكنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شكننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.
از آن زمان به بعد برخی كشورها تلاش می كنند برای برطرف كردن تنش ها میان پیونگ یانگ - سئول مذاكرات صلح میان دو طرف از سرگرفته شود، اما كره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریكا، حاضر به شركت در دور جدید این مذاكرات نیست.
پس از آنكه در هفته گذشته كره شمالی دو فروند موشك بالستیك مدل موسودان پرتاب كرد، كره جنوبی اعلام كرد كه درخواست های این كشور برای گفت و گو را نمی پذیرد و بر فشارها و تحریم های خود تا متوقف شدن برنامه های تسلیحاتی و هسته ای كره شمالی ادامه می دهد.
كره شمالی به دلیل انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود كه دی ماه سال گذشته انجام شد، تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و برخی كشورها قرار گرفته است.
آساق**231**1597