۸ تیر ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 82128426
T T
۰ نفر
كوهنورد مصدوم در شهرستان طارم از طريق امداد هوايي نجات يافت

زنجان - ايرنا - معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان زنجان گفت: كوهنورد حادثه ديده در ارتفاعات منطقه بنارود در شهرستان طارم از توابع اين استان با استفاده از يك فروند بالگرد از مرگ نجات يافت.

غفور آقاجانلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين جوان 27 ساله با 100 كيلوگرم وزن بعداز ظهر يكشنبه /ششم تير جاري/ به منظور كوهنوردي عازم اين منطقه شده و بر اثر سقوط از صخره دچار آسيب شده بود.
وي اظهاركرد: مصدوم براي نجات جان خود با استفاده از تلفن همراه از دوستانش طلب ياري مي كند و آنها وقتي به نزدش مي رسند وي را مجروح و بي حركت مي يابند اما با توجه به شكستگي پا و همچنين سنگيني وزن مصدوم و نبود تجهيزات لازم و كافي از پايين آوردن نااميد شده و شبانه در همين منطقه اطراق مي كنند تا صبح فرا برسد.
آقاجانلو افزود: آنان صبح روز گذشته /هفتم تير جاري/ با اورژانس و هلال احمر تماس گرفته و درخواست كمك مي كنند و تيم امداد و نجات كوهستان از زنجان و امدادگران شهرستان طارم عازم منطقه شده و پس از چهار ساعت راهپيمايي و صعود، بر بالين مصدوم حاضر مي شوند.
وي تصريح كرد: امدادگران پس از انجام اقدامات اوليه درماني، تصميم به پايين آوردن مصدوم مي گيرند كه به دليل صعب العبور بودن و صخره اي بودن محل از اين كار منصرف شده و از سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور درخواست امداد هوايي مي كنند.
آقاجانلو افزود: اين سازمان نيز با جمعيت هلال احمر مازندران هماهنگ شده و در نتيجه يك فروند بالگرد به محل حادثه اعزام مي شود اما با وجود ديواره هاي سنگي و صخره هاي سخت و خطرناك امكان فرود ميسر نمي شود و به ناچار مصدوم را كه حال چندان مساعدي نيز نداشت با استفاده از بسكت و وينچ به بالا كشيده و به فرودگاه زنجان حمل و سپس توسط آمبولانس اورژانس به بيمارستان آيت الله موسوي زنجان انتقال مي يابد.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان زنجان نيز گفت: جوان كوهنورد طارمي كه به علت سقوط دچار آسيب و شكستگي پا شده بود توسط امداد هوايي از مرگ حتمي نجات يافت.
دكتر عليرضا زراعتچي افزود: ساعت 6 صبح دوشنبه از طريق مركز پيام فوريت هاي پزشكي درخواست امداد رساني به كوهنورد آسيب ديده شد و تيم اورژانس 115 از پايگاه انذر به منطقه اعزام گرديد.
وي اظهار كرد: با توجه به مسير صخره اي و صعب العبور با شيب تند تيم اورژانس زميني و آمبولانس قادر به حضور بر بالين بيمار نشد و درخواست بالگرد شد.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان زنجان از همكاري هلال احمر و مركز مديريت بحران استان براي نجات اين كوهنورد قدرداني كرد و افزود: پس از فرود بالگرد در فرودگاه زنجان و انجام اقدامات درماني پيش بيمارستاني بر روي مصدوم در نهايت اين مرد جوان توسط آمبولانس اورژانس به بيمارستان آيت الله موسوي زنجان منتقل شد.
وي تصريح كرد: بيمار كه از ناحيه پاي راست دچار شكستگي شده است در بخش اورژانس تحت نظر بوده و هم اكنون حال عمومي وي نيز مطلوب گزارش شده است.
روستاي بنارود از توابع شهرستان طارم در 85 كيلومتري مركز استان زنجان واقع شده است.
597/6085