۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82128836
T T
۰ نفر
افزایش ضریب مكانیزاسیون كشاورزی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: ضریب مكانیزاسیون كشاورزی در این استان به 1.4 اسب بخار در هكتار رسیده است.

مجتبی مزروعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضریب مكانیزاسیون كشاورزی خراسان رضوی سال 93 معادل 1.3 اسب بخار در هكتار بود.
وی ادامه داد: مكانیزاسیون به عنوان یكی از چهار چرخ اصلی حركت و رشد بخش كشاورزی موجب ارتقاء بهره وری، افزایش بازده تولید محصولات و نیز بهبود وضعیت مصرف آب می شود.

* بالاترین بازده مكانیزاسیون كشاورزی در كشور
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت: این استان با تولید پنج كیلوگرم محصولات زراعی و باغی به ازا هر اسب بخار انرژی مكانیكی مصرفی، دارای بالاترین بازده مكانیزاسیون كشاورزی در سطح كشور است.
وی افزود: خراسان رضوی با 120 واحد تولیدی فعال در زمینه تولید انواع ادوات و دنباله بندهای كشاورزی نیز بیشترین حجم تولید این ادوات شامل انواع ادوات خاك ورزی و آماده سازی زمین، تسطیح لیزری، نشاءكارها، انواع سمپاشها، خرمنكوب، تریلر و همچنین انواع لوله و لوازمات آبیاری تحت فشار در كشور است.
مزروعی بدون اشاره به میزان تولید تجهیزات كشاورزی ادامه داد: 30 درصد این تولیدات خراسان رضوی به كشورهای همجوار صادر و 40 درصد آن به دیگر استانهای كشور فروخته می شود.

* خط اعتباری برای افزایش مكانیزاسیون
وی در ادامه گفت: به منظور افزایش ضریب مكانیزاسیون كشاورزی در خراسان رضوی با هدف كاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد بهره برداران سه خط اعتباری به ارزش هزار و 592 میلیارد ریال طی سالهای 92 تا 94 جذب شد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: این حجم اعتبار صرف خرید 1800 دستگاه تراكتور، 47 دستگاه كمباین و 650 دستگاه ادوات خاكورزی حفاظتی توسط كشاورزان شده است.
وی ادامه داد: هزینه این تسهیلات در پایان پارسال منجر به ارتقا ضریب مكانیزاسیون كشاورزی خراسان رضوی به 1.4 اسب بخار در هكتار و ارتقاء عملیات ماشینی در مراحل خاك ورزی، كاشت و داشت و برداشت در مزارع و باغها شد.

* یارانه بلاعوض
مزروعی گفت: همچنین پارسال پنج میلیارد ریال یارانه بلاعوض به منظور تامین فناوریهای نوین نظیر كمباین پنبه، كارنده و كمباین سیب زمینی، سامانه ضدتگرگ، سمپاش پیشرفته، نشاء كار و بذركار كشت مستقیم به كشاورزان در خراسان رضوی پرداخت شد.
وی افزود: در چارچوب اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز امسال اعتبارات مرحله چهارم خط اعتباری مكانیزاسیون به مبلغ 783 میلیارد به خراسان رضوی ابلاغ شده است.
31 هزار و 700 دستگاه ماشین مكانیزه در بخش كشاورزی خراسان رضوی فعال است. 13 هزار دستگاه از این تعداد عمر كمتر از 15 سال و بقیه بالای 15 سال عمر دارند. بر اساس ساعت كار و میزات استهلاك دستگاههای كشاورزی حدود 20 هزار دستگاه در شرایط مناسب كاری قرار داشته و بقیه به شدت نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
40 درصد مزارع گندم و جو خراسان رضوی زیركشت مكانیزه است. حدود 90 درصد برداشت این محصولات نیز با كمباین به صورت مكانیزه انجام می شود.
7496/1858