۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82128869
T T
۰ نفر
رفع دغدغه بازار پتروشیمی با امضای قراردادهای بلندمدت در بورس كالا

تهران- ایرنا- یك مقام مسئول در صنعت پتروشیمی گفت: امضای قراردادهای بلندمدت در بورس كالا، دغدغه های چندین ساله در این بازار را برطرف می كند، علاوه براین شركت های پتروشیمی می توانند با این اقدام محصولات خود را مطرح و برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب كنند.

به گزارش ایرنا، طی سالهای گذشته همواره یكی از نگرانی ها در بازار محصولات پتروشیمی، اطمینان نداشتن تولیدكننده و مصرف كننده برای تولید و تهیه مواد در فصل های مختلف سال است، اواخر سال گذشته بحث امضای قراردادهای بلندمدت بین شركت های پتروشیمی و صنایع پایین دست در بورس كالای ایران مطرح شد، كه سرانجام در اوایل هفته جاری، نخستین قراراد بلند مدت پتروشیمی در این بخش امضا شد.
محمد عبدالرزاقی، سرپرست فروش داخلی شركت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: نشست های بسیاری با حضور ذینفعان برگزار شد تا موضوع انعقاد قراردادهای بلندمدت با همكاری بورس كالای ایران مرتفع شده و شركت های پتروشیمی بتوانند با صنایع پایین دستی در بورس كالای ایران قرار بلندمدت امضا كنند.
وی افزود: اسفند ماه 94 سرانجام مدیرعامل بورس كالای ایران اعلام كرد، شركت های پتروشیمی و صنایع پایین دستی قادرند قرار دادهای بلندمدت را در بورس كالای ایران ثبت كنند.
به گفته این مقام مسئول، شركت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس نشست های متعددی با مشتریان خود در رابطه با انعقاد قراردادهای بلندمدت برگزار كرد، و نخستین قرار داد بین شركت پتروشیمی تندگویان در این زمینه با صنایع پایین دست به امضا رسید.
وی تاكید كرد: شركت های پتروشیمی مانند تندگویان می توانند با انعقاد قراردادهای بلندمدت ضمن مطرح ساختن محصولات خود، قادر می شوند برندهای بین المللی را برای خرید محصولاتشان ترغیب كنند.
مسئول هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس افزود: براساس قرارداد امضا شده بین شركت پتروشیمی تندگویان و صنایع پایین دستی، هم تولیدكننده و هم خریدار اطمینان دارند كه در هر فصل در زمینه تولید و خرید در بازار «پلی اتیلن های ترفتالات» بطری و نساجی مشكلی نخواهند داشت.
عبدالرزاقی افزود: بازار محصولات «پلی اتیلن ترفتالات گرید» بطری فصلی است كه به این ترتیب در فصل گرما همیشه تقاضا برای خرید افزایش دارد، اما در فصل سرما تولیدكننده به اجبار كالای خود را انبار كرده و در نتیجه با انباشت ماده اولیه خواهد داشت، اما با قرار دادهای بلندمدت تولیدكننده و مصرف كننده با شرایط بهتری از تولید و خرید روبه رو خواهند شد وبه این ترتیب برنامه ریزی برای تولیدكننده و مصرف كننده آسان خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ماه های گذشته، بحث های گسترده ای درباره نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس كالا مطرح و برخی نهادها خواستار رفع الزام فروش محصولات در بورس شده بودند.
بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی نیز با انتقاد از طرح فروش محصولات پتروشیمی از بورس، خواستار ماندگاری عرضه محصولات از طریق بورس كالا هستند.
كارشناسان معتقدند: امضای قراردادهای بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس كالا، راهكاری مناسب به شمار می رود كه افزون بر تامین منافع مصرف كنندگان بخش پایین دستی، حقوق تولیدكنندگان محصولات پتروشیمی را نیز تامین می كند.
اقتصام**2022** 1559
۰ نفر