۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82128892
T T
۰ نفر

طرح مهر، سرآغازي پرنشاط در ماه مهر

۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82128892
طرح مهر، سرآغازي پرنشاط در ماه مهر

همدان - ايرنا - طرح مهر يك برنامه ملي است كه هدف نهايي آن بازگشايي با نشاط و با برنامه مدارس در آغاز سال تحصيلي است كه با اجراي دقيق اين طرح، زمينه تحصيل دانش آموزان و فعاليت دبيران در محيطي آرام و بانشاط فراهم مي شود.

طرح مهر همه ساله در آموزش و پرورش در فصل تابستان اجرا مي شود و با اجراي درست اين طرح، مشكلات مدارس در حوزه هاي مختلف تا پيش از آغاز سال تحصيلي رفع مي شوند تا زمينه تحصيل دانش آموزان در محيطي آرام فراهم مي شود.
پروژه مهر طرح اثر بخشي است كه به پروسه آماده سازي محيط و فضاي مطلوب آموزشي و پرورشي مدارس كمك مي كند لذا تمام فعاليت هايي كه در يك مدرسه براي هر چه باشكوه تر برگزار شدن آيين بازگشاني مدارس از قبيل زيبا سازي فضاهاي آموزشي، آماده كردن مدرسه براي آغاز سال تحصيلي و برگزاري جشن درخور دانش آموزان انجام مي شود طرح مهر نام دارد.
اجراي دقيق پروژه مهر اولويت كاري تابستان امسال در اداره كل آموزش و پرورش همدان است و پنج كارگروه پروژه مهر براي برنامه ريزي سال تحصيلي جديد در تمامي شهرستان ها، نواحي و مناطق استان همدان فعاليت خود را آغاز كرده است.
اين كارگروه ها در قالب كارگروه هاي سازماندهي، تعمير و تجهيز مدارس، توجيه و تبليغ و اطلاع رساني، تاييد صلاحيت ، نظارت و ارزيابي بازگشايي مدارس را ساماندهي مي كند.
مدير آموزش و پرورش شهرستان بهار در اين باره گفت: اين شهرستان در زمينه اجراي آن گام هاي اساسي برداشته و سال گذشته رتبه عالي استان را در اجراي پروژه مهر كسب كرد.
وي تصريح كرد: مهم ترين برنامه پروژه مهر 95 استقرار پايه دهم و توجه به هدايت تحصيلي است و در اين زمينه به روز بودن تجهيزات از ضروريات است.
رييس آموزش و پرورش جوكار نيز تحول در نگرش را رويكرد اساسي پروژه مهر دانست و افزود: كارگروه هاي پنجگانه پروژه مهر با آمادگي كامل براي شروع با نشاط بهار تعليم و تربيت در سال تحصيلي جديد اجرايي مي شوند.
محمد پورداود خاطر نشان كرد: پروژه مهر موجب كارايي كيفي آموزش و تربيت براساس مولفه هاي اصيل اسلامي خواهد شد.
وي اضافه كرد: با توجه به استقرار پايه دهم در سال تحصيلي 96-95 اطلاع رساني دقيق و جامع و توجيه اوليا و دانش آموزان در اين باره ضروري است.
رييس آموزش و پرورش منطقه قروه درجزين نيز گفت: پروژه مهر امسال با تلاش مديران و كمك خيران در مدارس اين منطقه آغاز شده و در اين راستا تجهيز، تعمير و زيباسازي مدارس با تلاش مديران اين مدارس و كمك خيران انجام شد.
يحيي شجاعي حاصل با بيان اينكه 70 درصد هزينه اين فعاليت ها را خيران پرداخت كرده اند افزود: برنامه ريزي شده تا قبل از آغاز سال تحصيلي جديد كار آماده سازي مدارس در ابعاد مختلف پايان يابد شود.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 2 همدان نيز به كارگيري تمامي توان و ظرفيت ها در بحث پروژه مهر به منظور ايجاد محيطي شايسته براي تحصيل و تهذيب دانش آموزان را خواستار شد و گفت: پروژه مهر نماد مديريت، برنامه ريزي، ساماندهي و ارزشيابي است.
محمد باب الحوائجي افزود: اجراي پروژه مهر موجب بهره وري مناسب و افزايش كيفي در حوزه آموزش و پرورش و نيروي انساني مي شود.
وي گفت: با توجه به اين كه در سال تحصيلي 95 - 94 اين ناحيه توانست در پروژه مهر به رتبه مطلوبي دست پيدا كند، امسال نيز بايد تمامي تلاش خود را براي حفظ اين رتبه به كارگيريم.
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان همدان نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: پروژه مهر در واقع آماده سازي امكانات و برنامه ريزي براي شروع خوب و آغاز سال تحصيلي جديد است كه همه ساله از طريق وزارتخانه دستور العمل آن ارسال مي شود.
مصطفي خزاعي افزود: زمان آغاز كار اجرايي پروژه مهر طبق دستورالعمل ها از 15 تيرماه است اما استان همدان كار خود را از سال گذشته آغاز كرده و هم اكنون در مرحله توجيه مديران مدارس هستيم.
وي ادامه داد: پروژه مهر شامل برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي، راهبري و ارزشيابي براي ساماندهي و بازگشايي به موقع مدارس است و در تمامي مدارس اجرا مي شود.
وي توضيح داد: عمده فعاليت هاي ما بايد در مدرسه انجام شود لذا شوراي بازگشايي مدرسه در مدارس تشكيل مي شود و مديران مدارس در اين شورا بحث آماده سازي مدرسه براي آغاز سال تحصيلي شامل رنگ آميزي ديوارها، شاداب سازي محيط ،ثبت نام دانش آموزان و تغيير برنامه هفتگي معلمان را پيگيري مي كنند.
وي توجيه مديران درباره نحوه انجام ثبت نام ها طبق شيوه نامه ها و قوانين تعريف شده و ارايه دوره آموزشي كتاب هاي تازه تاليف به معلمان را از جمله اقدامات در دست اجراي آموزش و پرورش استان در قالب پروژه مهر عنوان كرد و گفت: در مدارس ابتدايي، پيش دانشگاهي و فني و حرفه اي كتب درسي توسط مدرسه توزيع مي شود كه مديران مدارس بايد تدوين برنامه هفتگي و احصاي آمار كتب هاي مورد نياز را در دستور كار قرار دهند.
وي ادامه داد: اگر مدارس نيازمند رنگ آميزي باشند و يا به نوسازي نياز داشته باشند بايد در قالب طرح هجرت اين كار انجام شود و پس از آن روند آماده سازي مدرسه براي روز بازگشايي مدارس آغاز مي شود.
مدير كل آموزش و پرورش استان همدان نيز با اشاره به استقرار پايه دهم، بر لزوم برنامه ريزي و تامين زير ساخت ها و بسترهاي لازم براي استقرار اين پايه تحصيلي تاكيد كرد.
عبدالرضا فولادوند هدايت تحصيلي و استقرار پايه دهم را اولويت پروژه مهر در استان همدان ذكر كرد و گفت: در بحث هدايت تحصيلي مشكلاتي همچون افزايش تقاضا براي ورود به رشته هاي تجربي وجود دارد و ما مي توانيم تنها بخشي از دانش آموزان را به اين رشته ها سوق دهيم.
وي بر اطلاع رساني به خانواده ها و توجيه اولياي دانش آموزان در اين خصوص تاكيد كرد و خواستار تشكيل جلسه اولياي دانش آموزان پايه نهم و جلسات مشاوره اي براي آگاهي بخشي به خانواده ها شد.
وي بر آسيب شناسي بازگشايي مدارس همدان در مهر سال گذشته تاكيد كرد و گفت: لازم است كارگروه هاي پنج گانه ضمن تهيه برنامه عمل و تقويم اجرايي فعاليت ها و امور مربوط را در موعد مقرر پي گيري كنند.
مدير كل آموزش و پرورش استان با تاكيد بر آماده سازي مناسب مدارس براي سال تحصيلي جديد گفت: در اين راستا بايد تلاش كنيم از فضاهاي آموزشي حداكثر استفاده را داشته باشيم.
استان همدان در سال 95 حدود 2 هزار و 600 مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس درس و حدود 261 هزار دانش آموز دارد.
1181/6993