۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82129954
T T
۰ نفر

كشف يك ميدان بزرگ گاز هليوم در تانزانيا

۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82129954
كشف يك ميدان بزرگ گاز هليوم در تانزانيا

تهران- ايرنا- محققان موفق به كشف يك ميدان بزرگ گاز هليوم در تانزانيا شدند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي بي بي سي ورلد، زمين شناسان در دانشگاه هاي دورهام و آكسفورد مي گويند كه با توجه به رو به پايان بودن ذخاير اين گاز، كشف تازه معادلات را عوض مي كند.
از گاز هليوم در اسكنرهاي ام‌آر‌‌آي بيمارستاني و همچنين فضاپيماها، تلسكوپ ها و دستگاه نظارت بر پرتوهاي اتمي استفاده مي شود.
اين گاز ارزشمند تا پيش از اين فقط به مقدار كم در جريان حفاري هاي نفت و گاز كشف شده بود.
محققان اكنون با كمك يك شيوه تازه اكتشافي مقادير بزرگي از هليوم را در صحراي موسوم به 'ريفت ولي' تانزانيا در شرق آفريقا پيدا كرده اند.
آنها مي گويند كه ذخيره كشف شده فقط در يك بخش اين ناحيه براي پر كردن بيش از يك ميليون دستگاه اسكن ام‌آر‌آي كافي است.
پروفسور كريس بالنتين از بخش علوم زمين دانشگاه آكسفورد گفت:‌ اين كشف معادلات را در زمينه رفع نيازهاي آينده به هليوم بر هم مي زند و كشف هاي مشابه در آينده نزديك دور از تصور نيست.
دكتر پيتر بري همكار پرفسور بالنتين هم گفت: با همين شيوه مي توان در جست‌وجوي ذخاير مشابه هليوم برآمد.
هليوم در فرآيند آهسته تجزيه هسته اتم يا همان واپاشي هسته اي اتم ها در صخره هاي زمين تشكيل مي شود. با اين حال ذخاير جهاني آن كم شده است و اين هشدار مطرح شده بود كه ممكن است ذخاير آن در درازمدت قابل تضمين نباشد.
پروفسور جان گلوياس از دانشگاه دورهام كه در اين پروژه مشاركت داشت، گفت كه قيمت هليوم در 15 سال گذشته 500 درصد افزايش پيدا كرده است.
گلوياس به بي بي سي گفت:‌ 'هليوم دومين گاز فراوان در كيهان است، اما روي زمين خيلي ناياب است.'
به علاوه، به گفته او، هليوم - همان گازي كه بادكنك با آن پر مي شود - بسيار فرار است و به راحتي از جو زمين هم مي گريزد.
محققان مي گويند كه فعاليت آتشفشاني در 'ريفت ولي' باعث انتشار گاز هليوم در صخره هاي قديمي مي شود كه در نهايت در ميدان هاي كم عمق تر گاز به تله مي افتد.
ميزان ذخيره ميدان تازه 54 ميليارد متر مكعب برآورد مي شود كه مي تواند نياز چندين سال بشر را تامين كند.
گام بعدي شناسايي بهترين محل براي حفاري و استخراج اين گاز خواهد بود.
هليوم در صنايع فضايي براي خنك نگه داشتن ابزارهاي ماهواره ها و پاك كردن موتور موشك ها به كار گرفته مي شود. اكسيژن و هيدروژن وسايل نقليه آپولو با همين گاز خنك نگاه داشته شد، هليوم در خنك كردن كوبنده بزرگ ذرات اتمي هادرون (ال اچ سي) و مغناطيس‌هاي ابررسانا در اسكنرهاي ام‌آر‌آي كاربرد دارد، از هليوم اغلب براي پر كردن بادكنك ها بازي، آب و هوايي و بالن ها استفاده مي شود چون چگالي آن بسيار پايين است، گاز مورد استفاده در كپسول هاي غواصاني كه به عميق زياد مي روند، 80 درصد هليوم و 20 درصد اكسيژن است، براي اسكن باركدهاي فروشگاه ها هم از ليزرهاي هليومي-نئوني استفاده مي شود.
علمي **1311**2017
۰ نفر