۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰
کد خبر: 82133643
T T
۰ نفر
علل بروز پرخاشگري در نوجوانان و شيوه هاي برخورد با آن

كرج - ايرنا - يكي از مشكلاتي كه امروزه نوجوانان با آن مواجه مي شوند مسئله پرخاشگري است كه اين امر موجب نگراني بسياري از خانواده ها و حتي فعالان در بخش هاي امور آموزشي - اجتماعي در جامعه شده است لذا بررسي علل بروز پرخاشگري در نوجوانان و شيوه هاي برخورد با آن نقش موثري دارد .

به گزارش ايرنا، در دوره نوجواني مشكلات و اختلالاتي در نوجوانان ديده مي شود كه در اين ميان افسردگي ، اضطراب و پرخاشگري از ديدگاه روانشناسان بيشترين فراواني را دارد.
امروزه والدين يكي از مشكلات جدي فرزندان خود را پرخاشگري مي داند كه براي حل اين مشكل به چاره جويي مي پردازند و با مراجعه به مراكز مشاوره ، كتاب ها ، نشريات الكترونيكي و علمي در صدد يافتن راه حل مناسب براي كاهش پيامدهاي ناشي از رفتار پرخاشگرانه در بين فرزندانشان اقدام مي كنند.
روانشناسان معتقدند: براي درمان پرخاشگري فرد بايد از خانواده شروع كرد زيرا فضاي خانه بايد آرام و بدون خشونت باشد تا نوجوان در فضايي آرام با كمك ساير اعضاي خانواده و عمل كردن به تكنيك ها در راه كاهش پيامدهاي پرخاشگري گام به گام جلو برود تا به مرحله آرامش در خانواده و سپس در اجتماع برسد.
مريم اسدي عضو انجمن روانشناسي ايران كه در بخش درمانگري فعاليت دارد در اين زمينه به ايرنا گفت: پرخاشگري به رفتاري گفته مي شود كه به قصد آسيب زدن به فرد يا شيئي از فرد سر مي زند.
وي اظهار كرد: اگر در خانواده نوجوان به سوي خواهر ، برادر و ساير اعضاء حمله ور شود و چيزي پرتاب كند به آن رفتار پرخاشگرانه گفته مي شود كه بايد به علل بروز اين رفتار نامناسب و آسيب زا پرداخت و با بكارگيري شيوه هاي برخورد با آن نوجوان را از پيامدهاي ناشي از اين مشكل رفتاري رهايي بخشيد.
وي از پرخاشگري بعنوان يك رفتار آسيب زا در خانه و جامعه ياد كرد و خاطرنشان شد: والدين و حتي مراكزي كه نوجوان در آن حضور پيدا مي كند بايد نسبت به پرخاشگري ، راههاي پيشگيري و درماني اين رفتار آسيب زا اطلاعاتي داشته باشد تا بستر خشونت در اين فضاها براي نوجوان فراهم نشود.
اسدي گفت: پرخاشگري در وجود فر پرخاشگر موجب بروز عوارضي مي گردد كه آگاهي فرد پرحاشگر از جمله نوجوانان نسبت به آنها مي تواند نقش بازدارنده داشته باشد چراكه در اين دوره سني نوجوانان به خود از نظر جسمي و سلامت توجه فوق العاده اي دارند.
وي از ورم معده ، زحم معده و اثني عشر، كوليك روده ، آسم يا تنگي نفس ، فشار خون عصبي ، ميگرن و حتي برخي سرطان ها را از جمله بيماري هاي ناشي از رفتار پرخاشگري دانست كه در علم روانشناسي از آنها به بيماري هاي روان - تني ياد مي شود زيرا علت بروز اين بيماري ها استرس و فشار هاي رواني است كه تجلي آن ها جسماني است.
اين روانشناس در ادامه به پرخاشگري در فضاي خانواده پرداخت و يادآور شد: پرخاشگري در كانون حانواده باعث ناامني و رشد احساس نا ايمني در وجود فرزندان مي گردد و آرامش را از وجود آنان سلب مي كند و اگر موجب تنبيه بدني بشود، در مواردي به فرار فرزندان از خانواده كمك مي كند.
اسدي گفت: وجود پرخاشگري در فضاي خانه ، باعث عدم آرامش فرد شد و بر فرآيند يادگيري دانش آموزان از جمله در انگيزه يادگيري تاثير منفي بر جاي مي گذارد چون مانع تمركز آن در درس مي شود.
وي ترد نوجوان از خانواده و ايجاد علاقه در او به دوستان ناباب به عنوان يكي از پيامدهاي خطرناك ناشي از پرخاشگري در نوجوانان اشاره و بيان كرد: اين شرايط نامناسب براي نوجوان سبب مي شود تا نوجوانان به گروه بزهكاران بپيوندند كه در نهايت نوجوان راهي كانون اصلاح و تربيت مي شوند.
سبحان كيان از ديگر روانشناسان خانواده در البرز است كه در زمينه علل بروز پرخاشگري در بين نوجوانان به ايرنا گفت: براي ظهور و بروز رفتار پرخاشگرانه علل مختلفي از جمله عوامل جسماني ، فيزيكي ، محيطي ، رواني - اجتماعي را در علم روانشناسي ذكر كرده اند كه هر كدام به نوعي در بروز و شدت پرخاشگري تاثير گذار است.
وي از گرسنگي ، خستگي ، داشتن تصور منفي از بدن ، درد جسماني ، ناكامي در رسيدن به هدف ، كسب از جامعه ، كمبود محبت ، و تماشاي فيلم هاي خشن ، گسستگي خانوادگي ، مرگ والدين ، پايين بودن سواد والدين ،اختلافات درون خانوادگي ، وضعيت نامناسب اقتصادي خانواده ، انتخاب دوست ناباب از جمله دلايل مهم علل پرخاشگري در نوجوانان را تشكيل مي دهد.
وي گفت: امروزه رفتار پرخاشگرانه در بين كودكان و نوجوانان بيش از گذشته قابل مشاهده است كه اين روند منفي نشان مي دهد كه در آموزش مهارت هاي زندگي و نحوه كنترل بر رفتار خود بايد تلاش بيشتري كرد.
رئيس اداره تربيتي و مشاوره اداره كل آموزش و پرورش البرز نيز در زمينه انواع پرخاشگري به ايرنا گفت: پرخاشگري در بين كودكان و نوجوانان به دو دسته فردي و گروهي تقسيم بندي مي شود.
فرزاد رستمي به تحليل پرخاشگري فردي پرداخت و يادآور شد: كودك يا نوجوان نسبت به افراد بالغ يا همسن خود پرخاشگري نشان مي دهد كه اين حملات به صورت فردي انجام مي شود و شخص سعي در مخفي كردن اعمال خشونت آميز خود ندارد.
وي گستاخ و بي تربيت بودن ، بيش از حد به خود مطمئن بودن ، بي رحم نسبت به اطرافيان و همسالان را از جمله ويژگي هاي پرخاشگري فردي برشمرد.
وي پرخاشگري جمعي را يك نوع رفتار وفادارانه نسبت به اعضاي گروه دانست و افزود: فرد داراي فعاليت پرخاشگرانه گروهي در خارج از خانه رفتارهاي ضد اجتماعي از خود نشان مي دهد ، با افت تحصيلي روبرو بوده و بعضي از علائم بيماري روان رنجوري نظير اضطراب دارد و تا مي تواند از گروه دوستان خود دفاع مي كند.
رستمي گفت: پرخاشگري يكي از موضوعات مهم آموزشي- مشاوره اي در مدارس استان البرز توسط مشاوران مدرسه براي دانش آموزان و اولياء را در طول سال تحصيلي و حتي در ايام تعطيلات سه ماهه تابستان را تشكيل مي دهد.
ژاله بشارت از ديگر روانشناسان البرزي است كه در گفت و گو با ايرنا پرخاشگري را به دفاع كردن از حقوق خود به شيوه اي خصمانه تعريف كرده و خاطرنشان شد: هدف پرخاشگري گرفتن امتياز از ديگران است كه افراد پرخاشگر سعي مي كنند نيازها و خواسته هاي خود را از طريق تسلط ، توهين و تحقير ديگران برآورده كنند كه اين رفتارها معمولا در بين نوجوانان كه در دوره بلوغ قرار گرفته اند بيشتر محسوس است.
وي افزود: والدين در خانه و افرادي كه با نوجوانان در اجتماع به ويژه در مدارس كه با كودكان و نوجوانان سرو كار دارند بايد از مهارت مقابله اي جرات ورزي در برابر پرخاشگري اين گروه سني استفاده كنند يعني با آموزش مهارت اعتماد به نفس و احترام به اطرافيان كودكان و نوجوانان را از پيامد هاي آسيب زاي پرخاشگري در امان نگه دارند.
بشارتي سه مهارتي كه به بهتر شدن جرات ورزي در بين افراد به ويژه كودكان و نوجوانان تاثير گذار بوده را شامل بيان احساسات خود، همدلي و كارداني ذكر كرد.
وي از جرات ورزي به عنوان مهارتي موثر در تعامل با ديگران ياد كرد كه لازم است والدين اين مهارت را كانون خانواده كه از آن بعنوان مهمترين مركز آموزش عملي و امن ترين مكان براي رشد كودكان و نوجوانان ياد مي شود به فرزندان آموزش دهند.
اين روانشناس ادامه داد: افراد به ويژه نوجوانان براي مقابله با خشم يا پرخاشگري بايد به 12 مهارت مقابله اي كه شامل هيجاني ، منطقي بودن ، خود آرام سازي ، ايمن سازي ، تخليه انرژي ، باور كردن خود، غلبه بر بي جراتي، شناخت حدود پرخاشگري ، شناخت مزاياي جرات ورزي ، تكميل مهارت هاي جرات ورزي ، مذاكره كننده خوبي بودن و پي بردن به ارزش گذشت مجهز شود.
وي تاكيدكرد: آموزش اين مهارت هاي 12 گانه به كودكان و نوجوانان سبب مي شود تا آنان در زمان لازم بتوانند رفتار مناسب از خود نشان دهند.
2819/1535